empetre Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg står ovenfor et veiskille i livet; Hva skal jeg studere? Har nå gått studiespesialiserende i 3 år, hatt Matte R1+R2 og FY1, og oppfyller da kravene for å søke dataingeniør i hjembyen. Hva går egentlig dataingeniør ut på? Hvilke fag har man under studiet, og hvordan jobb er det man kan søke senere? - Kristoffer Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvilke fag du har kan vi dessverre ikke finne ut siden vi ikke vet hjembyen din, men fagene står listet opp på hjemmesiden til graden. Mer om jobber etterpå: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dataingenior Lenke til kommentar
empetre Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Det er snakk om Høgskolen i Østfold. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 http://www.hiof.no/nor/hogskolen-i-ostfold/studiekatalog-_-rekrutteringssider/studietilbudet/viser-aktuelle-beskrivelser?displayitem=84&module=studieinfo&type=katalog Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Henger meg på her jeg. Har sett litt på søkertallene ved HiO og data ingeniør. Ser at de siste årene så har dette vært et åpent studium, hvorfor det? Er det dårlig kvalitet på studiet? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Alle studiestedene som tilbyr data-ingeniør har "åpne" plasser, i alle fall på førstegangsvitnemålet. Det betyr vel at det er for mange steder som tilbyr utdanningen i forhold til etterspørsel. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Eller så kan det tyde på at det er for få som søker, og de gjør det derfor lettere å komme inn? Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Men det at det er få som søker betyr vel også at studietilbudet er lite attraktivt? Har søkt IFI ved UiO og data ingeniør ved HiO. Noen som vet noe om miljøet ved HiO ? Lenke til kommentar
empetre Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Ja, såklart. Årsaken til at det er lite attraktivt er noe annet. Trenger nødvendigvis ikke være dårlig kvalitet på studiet, som du nevnte. Kan også være andre faktorer som spiller inn også Noen som har studert dataingeniør ved HiØ? Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Noen som vet noe om miljøet ved HiO ? Faglig er det vel "såder", men sosialt er det flott! Mange svadafag, men også noen av interesse. Noen forelesere bryr seg, andre ikke. Klønete spørsmål å svare på, da jeg ikke har erfaring ifra noen andre studiesteder. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hva går egentlig dataingeniør ut på? Hvilke fag har man under studiet, og hvordan jobb er det man kan søke senere? Går på date-ingeniør ved UiA, andre året ferdig om 3 dager til Føler fagene i seg selv er greie, jeg har tatt linjevalget datateknikk, altså programering. Føler foreløpig at det er litt for lite programering, men jeg antar at alle de andre "kjedelige" fagene er det som skiller ingeniør linjen fra de andre programeringslinjene. Det er ganske mye matte, men den er ikke vanskelig dersom man har et grunnlag i R1 og R2 samt er villig til å gjøre noen oppgaver igjennom året. Dataingeniør går vel de fleste steder ut på enten Nettverksdrift og sikkerhet, eller programering. Da blir det relevante jobber til dette du vil søke på senere, det kan jo være så mangt. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hvordan er det med mengden fysikk og kjemi innenfor studiet ? Vurderer denne linjen sterkt men er fullstendig lei alt som har med kjemi/fysikk å gjøre. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Hvordan er det med mengden fysikk og kjemi innenfor studiet ? Vurderer denne linjen sterkt men er fullstendig lei alt som har med kjemi/fysikk å gjøre. Da bør du velge noe annet enn dataingeniør. På samtlige ingeniørstudier er det en del basis realfag alle må igjennom. Disse er matte, fysikk og kjemi. Nivået er nok ikke så høyt på disse fagene på dataingeniør, men jeg vet feks at byggingeniør har mer matte enn data feks.Så om du vil ha mer datafag så lønner det seg å velge infomatikk. Endret 29. mai 2011 av William_S Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hvordan er det med mengden fysikk og kjemi innenfor studiet ? Vurderer denne linjen sterkt men er fullstendig lei alt som har med kjemi/fysikk å gjøre. Jeg har hørt noe om at det skal endres, og at fysikk og kjemi blir kun et sammenslått fag. Er derimot ikke sikker, da jeg er ferdig med dem, hørte det fra en som holder på å ta dem opp igjen. Vi hadde et fag første året som var "Kjemi og miljø", og så hadde vi et fag neste halvår som var Fysikk. Disse var derimot ikke noe særlig høyere nivå enn siste fysikk og kjemi fra videregående. Antar at det muligens varierer fra skole til skole Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Så man blir ferdig med kjemi/fysikk etter de 2 første årene ? Endret 29. mai 2011 av clickz101 Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 http://www.uia.no/no/portaler/student/studierelatert/studiehaandbok/11-12/ingenioerfag_-_data_bachelorprogram På planen her, som er for de nye studentene som taes opp nå i sommer så er det kun "Kjemi og Fysikk" andre semester i første året. (Dersom man ikke tar TRES, som er uten studiekompetanse) Altså man er ferdig med Kjemi/Fysikk etter første året Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå