tobha Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei, har blitt trukket opp til eksamen som er i morgen. Trenger litt hjelp med en sannsynlighetsoppgave, kanskje noen kan hjelpe meg? I ekteskap tenker vi oss at minst en av ektefellene er lykkelig i 90% av tilfellene. 80% av mennene er lykkelige, og 75% av kvinnene er lykkelige. Hvor stor er sannsynligheten for at begge er lykkelig? Dette høres ekstremt enkelt ut, men når jeg multipliserer 0.8 *0.75 får jeg 0.6 Får ikke dette til å stemme overens med fasiten som sier 65%. Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Den var litt vanskelig denne oppgaven, men jeg fant den ut til slutt. Alle mulig utfall (utfallsrommet) er 100% da vi skal frem til et svar mellom 0% og 100%. Så er 75%+80% = 155% Da blir det: 100/155 = 0,64516... Runder av: 0,64516 = 0,65 Så må du bare gjøre det om til 65% på en måte. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det var en kreativ fremgangsmåte.. Ikke riktig, men kreativ. Det at den gir nesten riktig svar er bare tilfeldig.. Tegn opp et Venn-diagram og sett inn tallene dine.. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det er ikkje gitt at hendingane A: "mannen er lukkeleg" og B: "kvinna er lukkeleg" er uavhengige. Derfor fungerer ikkje metoden du har nytta i dette tilfellet. Det kan vere lurt og ta ein kikk på addisjonssetninga for sannsyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå