KimSSI Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei! Ny på forumet, og ny på HTPC...jeg har idag en løsning med at jeg bruker en gammel chippet xbox, og streamer film og musikk fra de 2 bærbare maskinene vi har i hus. Begge de 2 bærbare er moden for utskifting, men vurderer å investere i 1 HTPC og 1 bærbar maskin istedetfor 2 bærbare maskiner. Lurte i den anledning på om noen kunne hjulpet meg å finne en god løsning på dette. Har følgende krav\ønsker til HTPC'en; - HTPC'en skal ikke brukes til spilling (har xbox og 360 til dette), men nedlasting og avspilling av musikk og film, gjerne med avspillingsmuligheter til både 720 og 1080 - Har den mulighet for avspilling av DVD\BlueRay er dette ett pluss, men er ikke noe krav. - Å surfe med den er jo en selvfølge, helst med trådløs muligheter. - Ser for meg at jeg investerer i enten ett skikkelig trådløst tastatur, men dersom man har mulighet til å "styre" den med både iPhone app og\eller iPad app'er, hadde det vært supert. - Om den hadde hatt DLNA, eller annen mulighet for at jeg lett kan vise og få tilgang til bilder og videoer som er lagret på HTC, iPhone og\eller iPad og vise til venner og familie, hadde det vært kult! - OS er ikke noe krav, dette kan jeg skaffe gjennom jobben. Men hva anbefaler dere eksperter? Er det fordel med Windows Media Center, eller vanlig Win7? - Lydutganger holder det med minijack, da jeg kjører ett lite logitech høytalersett som "anlegg" idag. - Må ha HDMI utgang. - Om den har usb 3.0 er det bare en fordel, slik at jeg kan utvide med eksterne disker. - Har ikke helt bestemt meg om jeg kun skal lagre på denne, eller om jeg i senere tid skal investere i nettverkslagring og kjøre gjennom det, men minimum 500GB bør den i utgangspunktet ha. - Er jo en gift man, så for å få tilslag til å ha denne i stuen må den se nogenlunde bra ut, ikke være for stor, og selvfølgelig at viften ikke høres ut som en travel flyplass... Det er det jeg kom på i farten nå. Selvfølgelig er penger en av faktorene og, men jeg er såpass oppegående at jeg skjønner at kvalitet ofte koster litt ekstra, så det er bare å komme med tips, så kan en heller finne alternativer i etterkant Takker på forhånd for hjelpen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 De beste løsningene til dette er ofte de som kommer ferdig bygget rett fra eska, kan f.eks. anbefale denne: http://www.dustinhome.no/pd_5010543755.aspx Møter vel egentlig alle dine kriterier utenom 500 GB harddisk, OS legger du inn selv gratis basert på f.eks. en Linux distrubsjon eller at du kjøper Windows. Kan anbefale f.eks. ubuntu + XBMC. (du kan også kjøre xbmc fra Windows). Lenke til kommentar
KimSSI Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Supert, takk for kjapt svar! Tilleggsspørsmål: Er det noen fordeler\ulemper å kjøre Linux kontra Windows med tanken på å koble disse sammen med andre PC'er i nettverket som kjører Windows, og å koble den sammen mot iPhone\iPad? Jeg er ganske datakyndig, så jeg vil nok ikke ha noen problemer med å sette opp hverken det ene eller det andre, men tenker på å få minst mulig telefoner fra madammen hvis hun skal ordne seg en filmkveld uten at jeg er tilstede, så er det en fordel å ha noe som er enkelt og greit for henne å bruke Lenke til kommentar
neWhouZe Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Supert, takk for kjapt svar! Tilleggsspørsmål: Er det noen fordeler\ulemper å kjøre Linux kontra Windows med tanken på å koble disse sammen med andre PC'er i nettverket som kjører Windows, og å koble den sammen mot iPhone\iPad? Jeg er ganske datakyndig, så jeg vil nok ikke ha noen problemer med å sette opp hverken det ene eller det andre, men tenker på å få minst mulig telefoner fra madammen hvis hun skal ordne seg en filmkveld uten at jeg er tilstede, så er det en fordel å ha noe som er enkelt og greit for henne å bruke Jeg og trådstarter er i eksakt samme situasjon, så dette lurer jeg også på? Bumper denne. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Supert, takk for kjapt svar! Tilleggsspørsmål: Er det noen fordeler\ulemper å kjøre Linux kontra Windows med tanken på å koble disse sammen med andre PC'er i nettverket som kjører Windows, og å koble den sammen mot iPhone\iPad? Jeg er ganske datakyndig, så jeg vil nok ikke ha noen problemer med å sette opp hverken det ene eller det andre, men tenker på å få minst mulig telefoner fra madammen hvis hun skal ordne seg en filmkveld uten at jeg er tilstede, så er det en fordel å ha noe som er enkelt og greit for henne å bruke http://www.dustinhome.no/asrock-nettop-core-231d-ci3-21-4gb-500-black/product/5010602387 er kraftigere men 1k dyrere Jeg og trådstarter er i eksakt samme situasjon, så dette lurer jeg også på? Bumper denne. Lenke til kommentar
neWhouZe Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Har kikket på den, og den ser lekker ut. Er den enkel å bruke for folk som har null peiling, les fruen? Jeg tenkte å kjøre den med linux og xbmc. Er det sånn at xbmc legger seg over linux, slik at det er bare xbmc fruen trenger å forholde seg til? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Har kikket på den, og den ser lekker ut. Er den enkel å bruke for folk som har null peiling, les fruen? Jeg tenkte å kjøre den med linux og xbmc. Er det sånn at xbmc legger seg over linux, slik at det er bare xbmc fruen trenger å forholde seg til? Tror XBMC Live er tingen for deg. Mener det er basert på Linux faktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå