Femtekolonne Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Kom hjem tidlig på dagen søndag 15mai til vann i stua. Bor øverst i en blokk og vannet rannt gjennom yttertaket,ned mellom yttervegg i betong og innervegg i gips og ut fra vinduskarm og ned på gulvet. Fikk tak i vaktmester som kom og konstaterte at yttertaket lakk som ei sil. Han poengterte at det var noe han hadde sagt til styret en årekke og at hele taket var dårlig. Han kunne heller ikke gjøre noe der og da. Vi la ut hådklær for å fange opp vannet som fortsatte å renne. Litt senere på kvelden traff jeg på naboen under som lurte på hva som skjedde oppe hos oss. De hadde vært å ringt på om morgenen ettersom det drypp vann ned til deres stue fra oss. Skjønnte da at vi ikke snakket opp litt vann så i forfjamselsen ringt jeg på hos styreformann rett over gata. Da jeg sa det gjalt vannlekasjen sa han at det hadde vaktmesteren allerede ringt han om så da gikk det nok bra. Så slang han på røret og det er det siste jeg har hørt fra dem. Dagen etter dukket det opp en taktekker som nødlappet det største hullet. Han sa taket skulle vært byttet for minst ti år siden og at jeg måtte regne med fler lekkasjer i tiden fremover. Jeg sendte i fjor en epost til styreformann om fukt i tak ved yttervegg på barnerommet, men ble da avblåst med at taket var tett og det dreide seg kun om kondens pga dårlig utluftning. Ettersom jeg heller ikke hørte noe fra styret 18,19 eller 20mai tok jeg kontakt med mitt forsikringsselskap som selvølgelig ikke ville ha noe å gjøre med yttertaket. Ringte så til borettslagets forsikringsselskap som er OBOS. De ville heller ikke ha noe med det å gjøre da forsikringen ikke dekker yttertak. Dermed må styret og jeg ordne opp selv. I går traff jeg på en rørlegger som borettslaget benytter seg av. Han var visstnok informert om saken og jeg forsto det sånn at han skulle ta skadereparasjonen. Han mente veggen og gulvet måtte rives. Parketten og linoleumen under måtte bort, jutestria slipes bort og gulvet flekksparkles. Betongen måtte så tørke en lengere tid før han la ny parkett. Hvor vi med barn skulle bo i den perioden hadde han ingen formening om. Det var ikke hans problem. Har litt kjennskap til rørleggeren fra før da han fikset toalettet i etasjen under. Det ble utført av ufaglærte polakker og det var mye klaging i ettertid. Skal jeg bare måtte finne meg i at styret,uten noe dialog med meg, finner en kar som igjen leier inn en polsk førskolelærer til å rive og legge nytt gulv hos meg? Og må vi nå bo med to barn i en leilighet som fylles med støv og støy? Både jeg og sambo jobber mye netter så vi må sove på dagen, noe jeg tror blir vanskelig på en byggeplass. Er man virkelig rettighetsløs når det er snakk om vannskade? Trenger ikke styret engang svare på telefon eller mail fra uheldige beboere? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hvis yttertaket er overmodent for utskifting og styret vet dette, og styret ikke tar affære (unnlatelser), så er de faktisk personlig økonomisk ansvarlig for skader. Send dem et rekommandert brev, gjerne med utskrift av denne siden. Har du ikke noen rettshjelp gjennom forsikringsselskapet ditt? Eventuelt, om du eller din kone er fagorganisert, så skryter LO av sin rettshjelpordning. Jeg vil tro at du vil ha rett til å få dekket erstattningsbolig i renovasjonstiden, dekket av borettslag eller deres forsikringsselskap. Jeg vil også tro at det er i ditt forsikringsselskaps interesse å forsikre seg om fagmessig utførelse av renovasjonen. Eventuelt skaff deg din egen takstmann til å vurdere de utførte arbeidene. Gjør på forhånd både borettslag og ansvarlig entrepenør (rørlegger) oppmerksom på dette. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Etter gjentatte mailer og brev puttet i postkassen til en styreformann som ikke ville åpne døren for meg har jeg fortsatt ikke fått noe svar skriftelig. Har ikke fått tak i styreformannen, men de sendte vaktmesteren for å overlevere beskjed muntlig om at allt skulle ordne seg, og at nytt gulv ville bli lagt etter at taket var skiftet. Taket på blokka ble byttet i forige uke og det var en takstmann her som konstanterte fukt i gulvet mitt, men ikke veggen. Syntes det var merkelig da vannet rant ned på baksiden av gipsveggen, men får vel stole på takstmannen. Har ikke fått takstpapirene og det hadde ikke styret heller skjønnte jeg på vaktmesteren. Det blir visst en svoger av styreformannen som skal legge nytt gulv og han er visst dyktig ifølge vaktmesteren. Men som han sa så var han fryktelig nøye og det kunne ta litt tid. Han var ment å dukke opp her for litt siden for å fjerne lister og kappe bort en meter av parketten slik at betongen fikk tørket uten at stuen måtte tømmes helt i tørketiden. Det endte det opp med at jeg måtte gjøre selv ettersom snekkeren var så opptatt. Da var det ganske muggent bak listene til verandadøren så lurer litt på om det ikke er fukt i veggen også. Venter fortsatt litt til, men merker irritasjonen over at det er umulig å få noe skriftlig eller at styreformannen ikke vil snakke med meg personlig. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Her var det mye rart! Veldig useriøs styreformann som ikke engang vil snakke om saken. Det er også suspekt at en slektning av styreformannen skal utføre jobben. Skulle tro at man for en slik jobb (og enhver jobb av en viss størrelse) innhenter anbud fra flere. Det kan jo hende at svogeren kom billigst ut av en slik konkurranse, men da burde i alle fall noen andre en styreformannen vurdere tilbudene. Jeg ville ha fått en egen takstmann til å se på skadene og vurdere muligheten for fukt i vegg og ikke bare gulv. Hva sier styreformannen (via vaktmesteren..) om erstatningsbolig i oppussingstiden? Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Tror de regner med å få fiksa dette på ett tidspunkt når vi likevel er borte ettersom betongen skal få stå og tørke mens vi bor her. Han første tullingen av en rørlegger ville rive hele gulvet med en gang og la det stå sånn i tørkeperioden. Det eneste jeg har sagt til vaktmesteren er at de selv får flytte den Expedit romdeleren som deler av stua. Den er tung som fy selv tømt for innhold og i kjent IKEA kvalitet går den i stykker ved flytting så da får de kjøpe en ny. Samboeren min har snakket med styreformannen på generalforsamlingen. Hun reiste seg opp midt under møtet og spurte om vannskadene.Da ble hun raskt tatt til side av formannen som lovte opprydning i saken. Han hadde uttrykt lettelse over at det var hun og ikke jeg som hadde møtt. Mulig jeg har vært litt hissig, men fanden heller. Jeg har vært litt på en tidligere kollega som er gift med ett av styremedlemmene og i tillegg henne selv når hun har vært ute med plendritern sin så jeg holder ett visst press oppe. Skjer det ikke noe før høsten er over så blir det ramaskrik. Visstnok skriver styremedlemmer under på en slags annsvarsfraskrivelse etter hvert endt år så de ikke står personlig ansvarlige. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Visstnok skriver styremedlemmer under på en slags annsvarsfraskrivelse etter hvert endt år så de ikke står personlig ansvarlige. Den kan de like godt tørke seg bak med, hvis dette er en ensidig erklæring. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Visstnok skriver styremedlemmer under på en slags annsvarsfraskrivelse etter hvert endt år så de ikke står personlig ansvarlige. Den kan de like godt tørke seg bak med, hvis dette er en ensidig erklæring. Det er normalt generalforsamling/årsmøte som gir styret ansvarsfraskrivelse etter endt periode. Slik er det nok her også. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Det er normalt generalforsamling/årsmøte som gir styret ansvarsfraskrivelse etter endt periode. Slik er det nok her også. Det fordrer dog at de ikke holder (problematiske) saker skjult for generalforsamling/årsmøte, for å være gyldig. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Problem løst. Etter mye pes og nærmest sjikane mot styret som jeg har gått på en etter en, stressing av damen i OBOS som er forettningsfører og flere uanmeldte oppmøter på styremøter så har pengene endelig tikket inn på konto. Styreformann med følge blir kastet nå neste mnd og nytt styre valgt. Takker for all hjelp fra folk med juridisk kompetanse som har mailet, takk til min slemme og svære bekjennte som ville kjøpe gjelden som siste utvei (ikkje bra, vi hadde endt i buret for veldig lite penger begge to) . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå