Gå til innhold

Junifest 2011 - pybalto - macro


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

1.juni var en dag med vind. Fikk ikke til å få ting i riktig fokus. Dette ble vel det nærmeste jeg kom noe som kan brukes.

 

 

2.juni var det vind igjen, og det ble ingen bilder som ble i nærheten av bra, alt havnet i søppeldunken.

 

3. juni var det også vind. Prøvde å finne insekter. Men det er vanskelig å få det til uten stativet, syns jeg. Får låne mitt eget gamle stativ om jeg vil, men det er et gammelt primitivt stativ som er vanskelig å bruke. Kanskje jeg skal teste det ut i i dag (4/6) bak i hagen, til å begynne med. Bildet for 3.juni er dette, traff vel på fokus såpass at det kan brukes.

 

 

4.juni er det også litt vind. det er vanskelig med ting som rører på seg. Stativet var bare i veien når man ikke kan stille det skikkelig. Så stativ dropper jeg heretter. Iallefall til jeg kommer hjem igjen. Fikk et ganske oK bilde, syns jeg selv iallefall, altså uten stativ.

 

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Takker KSolfjeld, har lagt merke til at det stilner utover mot kvelden. Så det er vel best å dra ut da.

Var på en fototur i dag. Rusla litt rundt, og plutselig ser jeg piggtråd. :ohmy:

Men jeg er ikke så veldig interessert i piggtråd uten rust, så jeg gikk raskt videre.

 

 

 

Som forgrunn kan det nok være uten rust.

 

 

Lenke til kommentar

Enig med Evenseth, -jeg vet det ikke skal være støy på makrobilder, sånn sjangermessig, men jeg synes støyen på 14-marihønas bakgrunn er ganske lekker.

 

Apropos bakgrunn, du er påpasselig med bakgrunnen, det er veldig bra. Det gjør f.eks. urusten piggtrådbildet veldig fint, det bidrar godt på 1-marihønebildet, 11-humla(?) og i det hele tatt gjennomgående bra bakgrunner. :thumbup:

 

Tror 11-humla er min favoritt så langt, men håper å se igjen tegen(?) fra i dag :yes:

Lenke til kommentar

Takk for det, Evenseth og kaian. Blits har jeg ikke tenkt på egentlig. Har den jo med, i tillegg til masse batterier, men den har enda ikke vært ofret en tanke fra meg. Kanskje jeg skal teste det ut.

 

I går var jeg flere turer ute med kameraet. men jeg blir liksom ikke helt fornøyd. Må vel være realist og innse at kunnskapen enda ikke er tilstrekkelig til å oppfylle kravene (ønskene?) om hvordan man gjerne vil ha bildene. Men øvelse gjør jo at man kommer nærmere, bare man tenker seg om før man trykker istedenfor å analysere resultatene i ettertid.

 

16.06

 

 

 

Dette likte jeg litt egentlig. Hadde bare Dof vært litt bredere tror jeg det kunne blitt ganske pent.

 

 

Og denne likte jeg også litt

 

 

 

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

 

Svaier ved makro jeg også. Kronglete positurer er ikke lett å stå i ro i. :) Pent makroskudd det der!

 

Holder du pusten på utpust eller innpust? Riktig er i alle fall utpust. Ellers så hjelper live-view på å finne rett fokus.

 

 

Jeg sliter også med svaing ved makro fotografering. Samt det at det blåser som oftest ...

 

Jeg synes du har fått til mye bra her. Piggtråden er vel foreløpig favoritt. Har også sansen for komposisjonen i bildet den 14.

 

 

Fine bilder både 16. og 18. også, men begge de dagene liker jeg faktisk første spoilerbilde bedre enn det utvalgte. Den 16. er fokusplanet lovlig tynt, enig i det, men jammen ligger det veldig pent plassert gjennom motivet :yes:

 

 

Takk for kommentarer. Det er nok ikke til å unngå da, å holde pusten sånn, når så mange kan si at de også svaier.. :) Men jeg skal prøve å trene det bort, eller iallefall så det ikke er så tydelig. Er på utpust, ratleto, men når jeg holder pusten og samtidig sliter med fokus kan det jo bli en stund.

 

 

Dagens bilde er enda et insekt..

 

 

 

 

Også en i spoiler.

 

 

 

 

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...