Gjest Slettet+8745634 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei, Jeg holder på å bygge meg en hjemmeserver som skal kjøre Windows 2008 R2 med hyper-v. Jeg har et hovedkort med 6 x SATA6 og planen er å kjøre hyper-v på en 120GB Corsair Force Series 3 disk samt 5 x 2TB disker i raid5. Raidet trenger ikke å være raskt da det bare skal kjøre testmaskiner og filserver (Home server 2011) men det må være stabilt. Jeg hadde opprinnelig planlagt å kjøpe WD Caviar green (WD20EARS) pga pris, strøm, støy og varme men har lest litt variabel kritikk av disse. Ser at de nå kommer med SATA6 grensesnitt (WD20EARX) men er usikker på om dette vil ha noen effekt med 5400rpm disker i det hele tatt? Iom. diskene skal stå på hele tiden har jeg sett det finnes WD RE4-GP Enterprise (WD2002FYPS) som ser ut til å være ideelle for mitt bruk men det blir svært dyrt å kjøpe 5 av dem... Hadde satt pris på tilbakemeldinger og tips om hva jeg bør velge! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 SATA 1.5, 3 eller 6 spiller ingen rolle på harddisker, de er ikke raske nok til å trenge noe mer enn 1.5 Gbps. Men RAID med WD Green er generelt en dårlig ide, spesielt hardware RAID, WD har strippet TLER så alt utenom Linux sitt mdadm RAID vil kaste ut diskene som defekte selv om de ikke er det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745634 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 SATA 1.5, 3 eller 6 spiller ingen rolle på harddisker, de er ikke raske nok til å trenge noe mer enn 1.5 Gbps. Men RAID med WD Green er generelt en dårlig ide, spesielt hardware RAID, WD har strippet TLER så alt utenom Linux sitt mdadm RAID vil kaste ut diskene som defekte selv om de ikke er det. ok, ser at RE4-GP har TLER så da er eneste mulighet å grave dypt i lommeboka? Vet du om det finnes noe andre disker som fungerer bra til harware raid? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 De tunge brukerne i Raidtråden anbefaler ofte samsung og hitachi til lagring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745634 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 De tunge brukerne i Raidtråden anbefaler ofte samsung og hitachi til lagring. Takk, skal tråle tråden! Noen som vet om jeg bør velge et dedikert raid-kontroller kort eller om det holder med raid5 mulighetene i ASUS M4A89GTD PRO/USB3? Kjedelig å bruke kr 4-6000 på disker hvis det viser seg at et kort til 500 øker ytelsen betraktelig... Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Har brukt det HK med 4*Samsung 750GB (RAID5) med meget bra stabilitet og god ytelse. Legg merke til at kortet kun støtter 4 disker på RAID kontrolleren. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Bare for å gjøre deg obs, du har ikke hardware RAID med den der, det er hva vi kaller fakeRAID. Du ser først en ekte RAID kontroller når du spytter inn rundt 3 tusen kroner. Forskjellen hos deg er at den ser ut som en hardware RAID kontroller, men alle operasjonene gjøres i software. Ellers er det liten vits å handle billige fakeRAID kontrollere om du ikke skal ha portene til vanlig software RAID utenom Windows (Software RAIDet der er noe ræl kontra andre løsninger.) Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Bare for å gjøre deg obs, du har ikke hardware RAID med den der, det er hva vi kaller fakeRAID. Du ser først en ekte RAID kontroller når du spytter inn rundt 3 tusen kroner. Forskjellen hos deg er at den ser ut som en hardware RAID kontroller, men alle operasjonene gjøres i software. Ellers er det liten vits å handle billige fakeRAID kontrollere om du ikke skal ha portene til vanlig software RAID utenom Windows (Software RAIDet der er noe ræl kontra andre løsninger.) Det er ikke noe nytt. Saken er om en får god nok ytelse og sikkerhet pluss om en er villig til å betale relarivt mye for en ekte RAID kontroller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745634 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Bare for å gjøre deg obs, du har ikke hardware RAID med den der, det er hva vi kaller fakeRAID. Du ser først en ekte RAID kontroller når du spytter inn rundt 3 tusen kroner. Forskjellen hos deg er at den ser ut som en hardware RAID kontroller, men alle operasjonene gjøres i software. Ellers er det liten vits å handle billige fakeRAID kontrollere om du ikke skal ha portene til vanlig software RAID utenom Windows (Software RAIDet der er noe ræl kontra andre løsninger.) Takk, det var jeg ikke klar over! Trodde det var hardware raid så lenge det ble satt opp i bios og ikke i disk management i OS'et. 3000,- har jeg dessverre ikke budsjett til når jeg i tillegg skal handle gode disker. Heldigvis er dette bare en testserver/filserver for hjemmebruk. Hva er best av disse to software-raid mulighetene da? ----- Boksen: Fractal Design R3 kabinett Corsair HX 650W PSU ASUS M4A89GTD PRO/USB3 hovedkort (6 x SATA6, raid5) AMD Phenom II X6 1100T Black Edition Akasa Nero 2 CPU Kjøler 16GB Corsair XMS3 DDR3 Corsair Force series 3 120GB SATA6 SSD til OS 2008 R2 hyper-v 5 (4) x XXX 2TB disker Endret 24. mai 2011 av Slettet+8745634 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Personlig til hjemmebruk hadde jeg kastet Windows og fakeRAID på dynga personlig og valgt Linux i grunnen med mdadm, andre vil sverge til FreeBSD men her er det smak og behag og behov. Det er mer knot å få opp, såpass skal jeg si i forhold til Windows, men i motsettning til Windows får du igjen på investeringen over tid ved at den er stabil og grei. I tilegg blir det enklere å utvide RAIDet i fremtiden noe som du er begrenset på med bruk av fakeRAID. Har selv en server som kjører VmWare for virtualiseringen her i huset og Linux sitt software RAID for lagringen. Angrer ikke ett sekund på at jeg skrotet Windows som mulig kandidat for serveren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745634 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Personlig til hjemmebruk hadde jeg kastet Windows og fakeRAID på dynga personlig og valgt Linux i grunnen med mdadm, andre vil sverge til FreeBSD men her er det smak og behag og behov. Det er mer knot å få opp, såpass skal jeg si i forhold til Windows, men i motsettning til Windows får du igjen på investeringen over tid ved at den er stabil og grei. I tilegg blir det enklere å utvide RAIDet i fremtiden noe som du er begrenset på med bruk av fakeRAID. Har selv en server som kjører VmWare for virtualiseringen her i huset og Linux sitt software RAID for lagringen. Angrer ikke ett sekund på at jeg skrotet Windows som mulig kandidat for serveren. Linux er dessverre ikke et alternativ pga. manglende kunnskap og at det skal kjøres virtuelle windowsmaskiner på den. Planen var å kjøre 2008 R2 med hyper-v men VMware er et reelt alternativ da jeg kjører to VMwareservere med vcenter på jobb og kjenner godt til det. Hvis noen har en formening om hva som er best, software raid5 i 2008 R2 eller raid5 i hovedkortet ASUS M4A89GTD PRO/USB3 setter jeg pris på en tilbakemelding! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Du kan pent kjøre virtuelle Linux maskiner med VMWare Workstation på Linux eller VirtualBox om du vil ha ett gratis alternativ. Null problem, det er det jeg gjør selv. Når det gjelder kunnskaper... Så hadde ikke jeg noen heller, annet enn litt eksperimentering i VMWare på forhånd. Men Ubuntuforums.com er en toppers plass å starte. Endret 24. mai 2011 av 007CD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå