new_mint Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei alle sammen! Med min komponentkjennskap blir jeg nødt til å spørre alle eksperter der ute om hjelp. Jeg har, nesten ut ifra magfølelsene, satt sammen en PC hos dell. PCen skal brukes til spilling, men også mye Solid Works og videoredigering. Grunnen til at jeg har valgt Dell er fordi det er fra dem jeg har handlet mest tidligere, men alle andre gode forslag mottas med takk! Komponenter FARGEVALG Alienware Aurora (R3) Matte Black 875W-kabinett PROSESSOR Intel® Core™ i7-2600 firekjerners prosessor (6 MB hurtigbuffer) med Turbo Boost overklokket til 3,9 GHz OPERATIVSYSTEM Ekte Windows® 7 Home Premium, 64-biters, Norsk (Har ultimate fra før med lisens) SERVICE OG SUPPORT 1 års på stedet service, neste arbeidsdag inkludert på din nye PC SIKKERHETSPROGRAMVARE Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - engelsk GRAFIKKORT 1.5GB NVIDIA® GeForce® GTX 580 BESKYTTELSE MOT SKADER VED UHELL Ingen støtte for skader ved uhell OPTISK(E) STASJON(ER) Blu-ray RW-stasjon (leser og skriver til Blu-ray, DVD og CD) MINNE 6GB 1333MHz (2x2GB + 2x1GB) Dual Channel Memory HARDDISK 1TB - SATA-II, 7,200rpm, 32MB Cache SKJERM 23in ST2320L Norwegian Full HD WLED Widescreen Monitor (VGA, DVI-D and HDMI) TASTATUR Alienware Multimedia Keyboard - Norwegian (QWERTY) SOUND SOFTWARE Integrated HDA 7.1 Dolby Digital Audio TRÅDLØS TILKOBLING Dell 1525 Wireless PCIe Network Card 802.11n Tilbehør AVATAR Alienware 3D ALIENFX-FARGE Astral Aqua STEAM AND PORTAL Steam® Client and Portal™ Game - Factory Installed MUS Alienware TactX™ mus Denne pakken kommer på 16000 kroner uten moms. Takker for svar! :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Alienware er litt som Audi, du betaler fryktelig mye mer enn tilsvarende PCer fra andre produsenter, fordi det er en Alienware. Kan anbefale og heller ta en titt på Komplett sine PCer: 6-kjerners Intel: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10427 Eventuelt kjøre en top config av denne: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10452 Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Uten direkte kjennskap til Dell utover en laptop for maaange år siden vil jeg anbefale deg å ta en titt hos komplett.no og mpx.no (Og andre nettbedrifter som selger PC-komponenter) og sammenlige priser. Som skrevet over er Alienware veldig mye navn, men lite praktisk nytte i forhold til andre produsenter. I mine øyne bortkasta penger. Tror jeg skulle klart å bygge en bedre PC for 16 000, sånn for å si det rett ut. Jeg ser ikke hovedkortet i lista di, og prosessoren kan byttes ut til en Hexacore. Har selv handlet fra både komplett.no og mpx.no, og har ikke opplevd treg levering eller dårlig kundebehandling. Til gjengjeld tror jeg at jeg selv har vært veldig ryddig i all min kontakt med begge sidene. Husk også at med kraftig PC er det greit å ha god dekning på vifter/vannkjøling. Lenke til kommentar
new_mint Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Takk for svar! Da er jo den saken grei! hehe. En kollega av meg anbefalte en av disse: http://www.dustin.no/pd_5010546926.aspx http://www.dustin.no/pd_5010489077.aspx Har aldri hørt om dustin.no, men han sa at han handlet mye der. Men han er ikke verdens mest pålitelige type.. Noen erfaringer om nettstedet? Og er dette bedre valg av pcer, komponentmessig. prisen på de to utgjør ingen forskjell for min del, så antar at det dyreste alternativet er det beste? hehe Syns de ferdigpcene på komplett er lite oppdaterte, det gjelder kanskje de på dustin og for alt jeg vet.. I den dellpakka var forresten pcskjerm inkludert i den prisen, så oppmot ca 16000 uten moms men med en ålreit skjerm :-) Endret 24. mai 2011 av new_mint Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Dustin har vært ledende i Sverige i mange år, og kom vel på det norske markedet for halvannet år siden. Men akkurat de PCene har jeg ikke så mye fint å si om i forhold til de hos komplett. Syns de var noe overpriset, spesielt den dyreste, som er dyrere enn den andre selv om den har dårlige skjermkort, bare litt større harddisk og SSD. At du ikke kan konfigurere noe selv er også et minus. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Du kunne ikke tenkt deg å bygge selv da ? Er ikke vanskelig i det hele tatt Les denne guiden, så ser du at det er ikke så vanskelig http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552/1 Lenke til kommentar
new_mint Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Å bygge selv hadde vært artig, men tidsmessig blir nok ikke det aktuelt. Jeg så på i30 gameren fra komplett og oppgraderte litt.. Noen innvendinger? Med skjerm havnet dette på nesten 18k. Komplett Gamer i30 Cooler Master CM 690 II Advanced Sort Silver Power SP-SS620M 620W PSU Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 <-- Noen som er bedre? "valgte bare" denne.. :-P Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB AMP! ® Corsair SSD Force Series™ F80A, 80GB <-- trenger ikke større? så lenge OS får plass? Western Digital Caviar® Blue 1TB Sony Optiarc Blu-Ray Burner, BD-5300S Logitech G19 Gaming Keyboard Pan-Nordic QPAD 5K Pro Gaming Laser Mouse BenQ 23,6" LED XL2410T NETGEAR Wireless-N 300 Mbps USB Adapter Operativsystem ikke valgt Garanti 3 år - Sende inn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Ser greit ut, men hadde gjort noen endringer. Minne til Corsair Vengance 8 GB Harddisk til Samsung Spinpoint F3 1TB Ellers så bruker du jo fryktelig mye penger på f.eks. tastatur(1300,-) og mus (får ikke helt prisen til å stemme her, den som er standard og den du har valgt koster like mye vist du bestiller løst, men de skal ha 178,- ekstra for QPAD-musen når du bestiller den i "byggesettet"?). Blu-ray brenner har jo ytterst få bruk for, men kanskje du har? Og tilslutt, skjermen er veldig overpriset sammenlignet med de andre Benq-skjermene så lenge du ikke skal ha 3D. 3D krever i tillegg et slikt sett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=450565 Lenke til kommentar
new_mint Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Takker igjen for at du hjelper meg med dette! :-) Når du sier det, så er behovet for blurey brenner minimalt, venter heller til de prisene synker. 3D er jeg heller ikke interessert i så bra at du nevte det! Eller ser oppsettet slik ut: Komplett Gamer i30 SteelSeries Siberia Full-size Headphone Ahead Nero 9 Essentials OEM CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD Støtsikker PC-eske SteelSeries QcK, Musematte i Tøy Cooler Master CM 690 II Advanced Sort <-- Syns forsåvidt ikke dette kabinettet var så lekkert, men det var vel det som hadde fått best omtale med tanke på kjøing, eller er det hipp som happ å velge blandt alternativene de har? Silver Power SP-SS620M 620W PSU <-- Burde jeg endre til noe "kraftigere" med tanke på senere oppgraderinger? Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 <-- Er dette HK også greit med tanke på fremtidige oppgraderinger? Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB AMP! ® Corsair SSD Force Series™ F80A, 80GB Samsung SpinPoint F3 1TB Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB QPAD 5K Pro Gaming Laser Mouse <-- Nå er prisen endret på denne oppgraderingen :-P BenQ 24" LED GL2440HM Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler NETGEAR Wireless-N 300 Mbps USB Adapter Operativsystem ikke valgt Garanti 3 år - Sende inn Når det gjelder grafikkort og prosessor så antar jeg at de er gode kjøp siden du ikke sa noe om det, hehe. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Super prosessor, men ville byttet skjermkortet til en annen variant: Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 732MHz for bedre kjøling Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg kan anbefale og ta en titt på kabinettet Fractal Design Define R3 Black, det gir et greit kompromiss mellom kjøling og støy, og iallefall jeg synes det ser lekkert ut. Uansett hvilket av de kabinettene du velger, så har alle mer enn god nok kjøling. Pr. dags dato trenger du ikke noe bedre strømforsyning, men Corsair HX750 er av klart høyere kvalitet, og det kan svare seg i lengden å gå for denne med en gang. Hovedkortet er omtrent "as good as it gets", se til at den har alle tilkoblingene du trenger eksternt. Skjermkort og CPU er OK, og ble derfor ikke kommentert :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå