Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i politikk og menneskerettigheter - krigen i Afghanistan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde få med litt om historikken.. Som f.eks Sovjetunionen, og Nato

terrorisme, USA som supermakt, menneskerettigheter, ISAF ect

Kanskje Norges rolle oppi alt dette.

Kommer med mer senere!

Lenke til kommentar

litt kjappe notes:

-Hvorfor? Krig mot terror, forbedre villkårene, demokrati

-Hvem har initiert aksjonen?

-Hendelsesforløp, sett det inn i historie ( se nupi.no /globalis.no)

-Teorier om krig fred, maktmidler økonomiske, ideologiske osv.

-Menneskerettigheter.

-Norske og utenlandske styrker sliter mot et taliban som stadig får sterkere fotfeste. Taliban kan være mye mer brutale.

-Terror.

-Fn, nato, nato avhengige av fn styrkene.

-Internasjonal politikk.

-teorier som kan passe fra boka.

Lenke til kommentar

Hvilke kompetanse mål passer? Hvilke kapitler i boka er aktuelle? Kan noen svare meg på dette?

Internasjonal politikk, Internasjonale statlige organisasjoner, internasjonale utfordringer i vår tid, samt menneskerettighetene i vår tid. Hvis du bruker Politikk og Makt-boken :)

kompetansemål som er knyttet opp mot internasjonal politikk tror jeg er veldig aktuelle, siden dette handler om internasjonal politikk!

Lenke til kommentar

Hei :roll:

Er kapittelet "det internasjonale samfunnets spilleregler" og "aktørene i internasjonal politikk" relevant til dette også?

Det er nok veldig relevante kapitler vil jeg tro. Aktørnene går jo på f.eks FN osv, og FN er jo i aller høyeste grad innvolvert i Afghanista.

Lenke til kommentar

Definisjonen av krig - er Norge egentlig i krig? Er mange forskjellige meninger om dette.

Medias rolle i dette? Deler av hemmeligholdt informasjon som komme ut gjennom media. Dette gjør at konflikten/krigen fremstilles på forskjellige måter.

Bakgrunnen for Norges innblanding - NATO og FN ! Hvilken rolle har Norge?

FN-resolusjonen er også veldig viktig å sette seg litt inn i.

Lenke til kommentar

Så noen som snakket om media, og kan da nevne at wikileaks slapp rundt 76.000 hemmeligstemplede dokumenter om Afghanistan i november!

Terror er jo og ganske sentralt, og man kan jo da nevne sikkerhetstiltakene som ble iverksatt i flere land etter 9/11 som f.eks "The Patriot Act" i USA, og romavlytting i Norge. Og som noen skrev: Norges rolle i dette, og hvordan planer Norge har videre.

Tror virkelig at litt historisk bakgrunn blir viktig, ble rådet til å ta med historieboken...

Lenke til kommentar

Får å få et litt bedre innblikk i krigens gang anbefaler jeg å se den Danske dokumentaren Aramdillo. Der følger man en dansk tropp på fredsbevarende arbeid i Afghanistan, jeg synes filmen var bra og den ga innblikk i hvordan slik type krigføring går inn på soldatene.

Lenke til kommentar

Fått denne oppgaven jeg også ja.

Har skrivd en del om ISAF, afghanistan geografisk, kulturelt og religion.

Historien til Afghanistan, Norges rolle, Taliban, Al-Qida, Fn og Nato.

Men det jeg faktisk sliter mest med er å finne stoff om USA sin rolle i Afghanistan. Har noen noe bra på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...