[email protected] Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Tema til eksamen i POME i morgen er som følger: Du skal forberede deg på å skrive en oppgave om utenlandske styrkers tilstedeværelse i Afghanistan. Har noen litt hjelp å komme med? Fakta, ting jeg burde lese på, osv? Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
majambo Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 taliban, alquida, omar, nato, fn , 11.september natos bakrunn er viktig. Fikk samme oppgaven idag Lenke til kommentar
sagn Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Burde få med litt om historikken.. Som f.eks Sovjetunionen, og Nato terrorisme, USA som supermakt, menneskerettigheter, ISAF ect Kanskje Norges rolle oppi alt dette. Kommer med mer senere! Lenke til kommentar
Gulq Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 litt kjappe notes: -Hvorfor? Krig mot terror, forbedre villkårene, demokrati -Hvem har initiert aksjonen? -Hendelsesforløp, sett det inn i historie ( se nupi.no /globalis.no) -Teorier om krig fred, maktmidler økonomiske, ideologiske osv. -Menneskerettigheter. -Norske og utenlandske styrker sliter mot et taliban som stadig får sterkere fotfeste. Taliban kan være mye mer brutale. -Terror. -Fn, nato, nato avhengige av fn styrkene. -Internasjonal politikk. -teorier som kan passe fra boka. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Du kan også tenke på, kanskje en fin tilleggsopplysning at vesten har hatt kriger i dette området lenge. Blant annet de to britiske afghanistanskrigene på 1800-tallet. Oppbyggingen av Taliban kan nok også være aktuelt. Lenke til kommentar
Bendikbb Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvilke kompetanse mål passer? Hvilke kapitler i boka er aktuelle? Kan noen svare meg på dette? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Norsk utenriskpolitiske institutt kan ha mye stoff i sine arkiver som kan være til hjelp Lenke til kommentar
crayon Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Hvilke kompetanse mål passer? Hvilke kapitler i boka er aktuelle? Kan noen svare meg på dette? Vil påstå at hvert fall kap 17 og 18 er viktige. Endret 24. mai 2011 av crayon Lenke til kommentar
sagn Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvilke kompetanse mål passer? Hvilke kapitler i boka er aktuelle? Kan noen svare meg på dette? Internasjonal politikk, Internasjonale statlige organisasjoner, internasjonale utfordringer i vår tid, samt menneskerettighetene i vår tid. Hvis du bruker Politikk og Makt-boken kompetansemål som er knyttet opp mot internasjonal politikk tror jeg er veldig aktuelle, siden dette handler om internasjonal politikk! Lenke til kommentar
cabj Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei Er kapittelet "det internasjonale samfunnets spilleregler" og "aktørene i internasjonal politikk" relevant til dette også? Lenke til kommentar
sagn Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei Er kapittelet "det internasjonale samfunnets spilleregler" og "aktørene i internasjonal politikk" relevant til dette også? Det er nok veldig relevante kapitler vil jeg tro. Aktørnene går jo på f.eks FN osv, og FN er jo i aller høyeste grad innvolvert i Afghanista. Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Har også eksamen i morgen. Kommer definitivt til å følge med i denne tråden Lenke til kommentar
Sigri Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Definisjonen av krig - er Norge egentlig i krig? Er mange forskjellige meninger om dette. Medias rolle i dette? Deler av hemmeligholdt informasjon som komme ut gjennom media. Dette gjør at konflikten/krigen fremstilles på forskjellige måter. Bakgrunnen for Norges innblanding - NATO og FN ! Hvilken rolle har Norge? FN-resolusjonen er også veldig viktig å sette seg litt inn i. Lenke til kommentar
sagn Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Så noen som snakket om media, og kan da nevne at wikileaks slapp rundt 76.000 hemmeligstemplede dokumenter om Afghanistan i november! Terror er jo og ganske sentralt, og man kan jo da nevne sikkerhetstiltakene som ble iverksatt i flere land etter 9/11 som f.eks "The Patriot Act" i USA, og romavlytting i Norge. Og som noen skrev: Norges rolle i dette, og hvordan planer Norge har videre. Tror virkelig at litt historisk bakgrunn blir viktig, ble rådet til å ta med historieboken... Lenke til kommentar
ango1 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg har fått samme oppgaven! Men vi har blitt rådet til å lese på kapittel 11 og 12? I og med at det er snakk om tilstedeværelse.. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Får å få et litt bedre innblikk i krigens gang anbefaler jeg å se den Danske dokumentaren Aramdillo. Der følger man en dansk tropp på fredsbevarende arbeid i Afghanistan, jeg synes filmen var bra og den ga innblikk i hvordan slik type krigføring går inn på soldatene. Lenke til kommentar
pidgey Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Kom også dessverre opp i politikk. Mitt spørsmål. Er det noen som har noen veldig relevante kilder? Sliter litt med kildene. Takker Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Se litt lengre opp i tråden, har en link til Norsk utenrikspolitiske institutt, brukte den ofte når jeg hadde politikk.. Lenke til kommentar
Echosiren Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/734927/ hele denne serien er relevant for oppgaven. Da den omhandler norges tilstedeværelse i afghanistan, og tar også med hvilke problemstillinger forsvaret møter der nede, og i tilleg norges hensikter med tilstedeværelsen. Lenke til kommentar
skrn Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Fått denne oppgaven jeg også ja. Har skrivd en del om ISAF, afghanistan geografisk, kulturelt og religion. Historien til Afghanistan, Norges rolle, Taliban, Al-Qida, Fn og Nato. Men det jeg faktisk sliter mest med er å finne stoff om USA sin rolle i Afghanistan. Har noen noe bra på dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå