TheMartinZach Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hei Jeg lurte på om det gikk ann å installere MAC OSX på en PC? Jeg tenkte å bygge meg en ny en og har blitt så vandt til å bruke MAC fortiden at jeg ikke vil gå bort i fra operativsystemet. Grunnen er at jeg trenger en mer kraftig PC, men vil ikke betale store summer for å få logoen på skjermen. Har hatt en iMac en stund og har vært strålende fornøyd, men som sagt så er det dyrt hvis man skal ha det "beste". Har noen gjort/prøvd dette? Og hva må evt. til? - Takk på forhånd, Martin Zach Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det er fint mulig, men du må ta noen hensyn i valg av maskinvare, samt at det er litt ekstra jobb med installering. Hvis du kikker litt rundt på tonymacx86 får du masse tips, råd og gode guider til hvordan du går frem. Der er det også flere bekreftede builds som gjør at du kan sette sammen maskinvare som andre har fått til å fungere. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Alternativt å installere OSX 10.6.3 på virtualbox, funger fint hvis man laget et imaget og installerer fra harddisk. Husk da hvis du oppgraderer til 10.6.7 vil musepekeren slutte å fungere, vertfall jeg har opplevet det. Her virker stort sett de fleste Core i7/Core Quad prosessor av de jeg har prøvd. AMD vil fungere dårlig. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Hvis du vil bruke (PC) Så er nok Gigabyte, den produsenten som er enkles å få til. Ville nok anbefale "Sandybrige" men uansett slipper du neppe unna iboot uansett hva du velger. Nå jeg foreløpig ikke fått til annet en virtalbox. Men er selv interisert å kjøpe et slik oppsett: Gigabyte P67A-UD3-B3 Core i7 2600k Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB Gainward NVIDIA 8800 GT/ATI 5870 - SAPPHIRE 100281-3SR Men jeg kan ikke garantere det vil fungere, men sikkert nærmest man kan velge i dag. Men en guide jeg så vil ikke 10.6.7 bli så enkelt å installere, så muligens du kun kan ha 10.6.3 uten å kunne garantere noe. Endret 24. mai 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
TheMartinZach Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Takk for alle svar! Jeg var innom eplehuset og de fortale meg at dette kom til å gå dårlig! Grunnen var at det fantes ikke drivere til Mac fra f.eks skjermkortene osv. Og at jeg kom til å få store problemer. Hovedgrunnen for at jeg vil bytte fra Mac er fordi: https://www.diskusjon.no/?showtopic=1348049 Skrev en annen liten tråd om hjelp fordi jeg føler at iMacen min sliter, selv om den ikke brude det?! Dette er jo hovedgrunnen til at jeg vil da kanskje prøve å bygge meg selv en PC, men fremdeles kjøre MAC OSX. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Det skal gå fint, anbefaler at du søker litt opp på hackintosh for å lese om hardware som fungerer og ikke fungerer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Jeg var innom eplehuset og de fortale meg at dette kom til å gå dårlig! Grunnen var at det fantes ikke drivere til Mac fra f.eks skjermkortene osv. Og at jeg kom til å få store problemer. Løgn fra selgeren side. Støtter Blåbær her. Selv kjenner jeg en kamerat som prøve å snakke med eplehuset om hackintosh, og selgeren nektet da å selge en Mac OSX boxset bare fordi kunden nevnet hackintosh? Snakk om selgere som er redd for å miste penger. Dette sier jo litt, en ting når selgerene sier det ikke går og man garantert vil få problemer. Så pynter man selvsagt på sannheten. Prøv først virtualbox og lag et imaget av DVD platen så forstår du at det fysisk går. Riktignok på intel prosessor (Core 2 duo/quad og core i7 funger fint hos meg) AMD basert hovedkort/prosessor vil fungere dårlig, hvis du ikke har piratversjon. Man trenger stort sett et fungerende gigabyte hovedkort og iboot, og noen instillinger i bios, f.eks AHCI, HPET 64 bits, og skjermkortet som PCI-E 16x, vetfall slik jeg måtte. Nå er det ikke slik man kan plukke et hvilket så helst skjermkort, hovedkort, å regne med det går, men de fleste som er støttet virker omtrent like bra. Men husk i mitt tilfelle får jeg dårlig lyd, skjermkortdriverne til ATI HD 6850 er nok litt ustabile, men ja syns ellers funger maskinen omtrent som en ekte mac pro. Let litt på http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page så finner du nok noe. Endret 1. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
TheMartinZach Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Off topic: (mens jeg leste) Jeg holdte på å slette alle partisjonene på imacen min og skulle installere mac os x... Så får jeg opp "mac os x kunne ikke installeres på datamaskinen. Installer kunne ikke kopiere de nødvendige støttefilene" Hva i himmelens navn?! Nå sitter jeg altså uten noen som helst opperativsystem og nå vil den ikke installere seg på en iMac maskin en gang.. Hjelp taes imot med store armer så jeg kan komme meg online for å lete etter mer info om Hackintosh! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Har du slettet partisjonen du har? Er vel i øverste menyen under installasjon du velger partisjonering/sletting av partisjoner (Disk Utility) så burde det gå. Endret 1. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
TheMartinZach Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Ja slettet alt partisjoner og laget en ny. Heldighvis har je en annen mac os x CD liggende, så får prøve den (kanskje det er noe galt med cden?).. Lenke til kommentar
TheMartinZach Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Ja slettet alt partisjoner og laget en ny. Heldighvis har je en annen mac os x CD liggende, så får prøve den (kanskje det er noe galt med cden?).. Løste seg, viste seg at CDen er "ødelagt" og Macen kan ikke lese fra den lengre. Cheers. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Da må du være uheldig, siden når jeg hackintoshet, både på virtualbox, 2 pcer, en del ganger, så har jeg kanskje brukt DVD platen mot 20 ganger, ennå funger Mac OSX snowleopard 10.6.3 uten problemer. Syns det plastcovere som minner nesten om papirkover er dårlig å beskytte platen for slitasje men ennå har jeg bare fått små riper. Nå vet jeg ikke hvordan du behandler platen? Eller om apple maskiner skader platene ekstra. Men jeg syns det er rart at platen din er ødlagt etter noen få installasjoner? Nå er det også ulikt fra DVD stasjoner hvordan lesehodet klarer å lese av plater med riper. Spesiel merker jeg det på eldre philips DVD spiller som gir rask dårlig bildekvalitet etter noen riper. Du kan sikkert forsøke å vaske platene i vann også tørke platen forsiktig med papir, du har vel lite å tape på det om platen er ganske så slitt hvis ikke platen er full av støv? Endret 1. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
TheMartinZach Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Tror det er pga. jeg prøvde å brukte installasjons cden på en annen mac og tror den hadde en litt dårlig CD rom! Må takke for så utrolige gode svar du har gitt hele veien LMH1 Jeg tror jeg peiler veien mot å oppgradere RAMen på iMacen til 8gb fra 4gb og håper på det vil hjelpe. Når jeg ser på det nå så spiser alt ramen opp og da vil jeg ikke tro det er rart at ting begynner å "henge" og ikke være fult så effektiv. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Minneoppgradering gjør man som oftest lurt i på Mac. Tror ikke det vil hjelpe deg å bygge en hackintosh; Windows har "alltid" vært bedre på 3D-spill. Kjør heller en restart de gangene det er behov for å komme inn i Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå