BertNaked Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Du så ikke ordet "nødvendigvis". Eller hva var problemet? Hele posten din var jo rettet mot at det ikke var positivt å starte studier sent. Og da fikk du en post tilbake som sier det motsatte. Er du ny her? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Aldri for sent og ta utdanning, eneste som har noe å si er hva du har brukt tiden på fram til du evt begynner på studie. Da er det f.eks bedre å ha jobbet som elektriker i 5 år før du begynner på en Bachelor eller Mastergrad enn om du bare har drevet dank! Arbeidsgivere er veldig opptatt av hull i CV-en etter min erfaring. 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Alle er så positive til å begynne å studere så sent. Selv om det ikke nødvendigvis er så positivt. Om man ikke klarer å bestemme seg for hva man skal gjøre, hva gjør man da? Å fullføre et studie man ikke liker er bortkasta tid. Du så ikke ordet "nødvendigvis". Eller hva var problemet? OT: Jeg er enig i alle at hvis du ikke er sikker på hva du skal gjøre er det viktigere å tenke seg om enn å gjøre noe dumt. Men det er ingen garanti at å jobbe på rimi i 5 år vil hjelpe særlig. Desutten er det ganske dumt å skrive sånn: "slapp av, dude. jeg er 54 og skal begynne truckfører 5 års master neste år. Du trenger ikke haste". Det beste er å komme i gang med studiene fort, når han vet hva han skal bli! Jeg kan faktisk komme med et veldig enkelt, relevant eksempel: Jeg var nylig på et jobbintervju for en sommerjobb som innebar IT-support. Dette er noe jeg har en del erfaring med siden jeg har fagbrev i IKT-driftsfag og har jobbet litt etter det. Fikk vite at det var totalt 5 søkere (2 stillinger) hvor et par av de var studenter. Nå bør jeg kanskje ikke være for selvsikker, men i min mening har studentene INGENTING å stille opp med overfor meg angående den stillingen, da jeg har reell erfaring innenfor arbeidsoppgavene som står i jobb-beskrivelsen. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hele posten din var jo rettet mot at det ikke var positivt å starte studier sent. Og da fikk du en post tilbake som sier det motsatte. Er du ny her? Hvem er du? Aldri sett deg før. Det var ikke noe "poeng". Saken er klar, jeg skrev at det ikkenødvendigvis er positvit å drøye studiene, sånn er det bare, jenta mi. Jeg kan faktisk komme med et veldig enkelt, relevant eksempel: Jeg var nylig på et jobbintervju for en sommerjobb som innebar IT-support. Dette er noe jeg har en del erfaring med siden jeg har fagbrev i IKT-driftsfag og har jobbet litt etter det. Fikk vite at det var totalt 5 søkere (2 stillinger) hvor et par av de var studenter. Nå bør jeg kanskje ikke være for selvsikker, men i min mening har studentene INGENTING å stille opp med overfor meg angående den stillingen, da jeg har reell erfaring innenfor arbeidsoppgavene som står i jobb-beskrivelsen. Argumentet ditt blir for dumt. Du snakker som at en som jobber 5 år og deretter studerer 5 år, har større sjangs en en som starter med studier med en gang! Du må jo se i forhold til tid. Etter 5 år vil han ene være ferdig med studiene, og få seg en ok jobb som er relatert til studiene, mens han andre setter i gang studiene etter 5 år i kassa på rimi. Hvem tror du sitter igjen med den beste jobben om 5 års tid? Begge har like mye erfaring, men siden den ene begynte å jobbe etter studiene (først da), vil jobben, hvis han ikke er dum, være fag-relatert til studie, mens han andre med stor sannsynlig het ikke har annet en generell jobberfaring. mvh Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hele posten din var jo rettet mot at det ikke var positivt å starte studier sent. Og da fikk du en post tilbake som sier det motsatte. Er du ny her? Hvem er du? Aldri sett deg før. Det var ikke noe "poeng". Saken er klar, jeg skrev at det ikkenødvendigvis er positvit å drøye studiene, sånn er det bare, jenta mi. Jeg kan faktisk komme med et veldig enkelt, relevant eksempel: Jeg var nylig på et jobbintervju for en sommerjobb som innebar IT-support. Dette er noe jeg har en del erfaring med siden jeg har fagbrev i IKT-driftsfag og har jobbet litt etter det. Fikk vite at det var totalt 5 søkere (2 stillinger) hvor et par av de var studenter. Nå bør jeg kanskje ikke være for selvsikker, men i min mening har studentene INGENTING å stille opp med overfor meg angående den stillingen, da jeg har reell erfaring innenfor arbeidsoppgavene som står i jobb-beskrivelsen. Argumentet ditt blir for dumt. Du snakker som at en som jobber 5 år og deretter studerer 5 år, har større sjangs en en som starter med studier med en gang! Du må jo se i forhold til tid. Etter 5 år vil han ene være ferdig med studiene, og få seg en ok jobb som er relatert til studiene, mens han andre setter i gang studiene etter 5 år i kassa på rimi. Hvem tror du sitter igjen med den beste jobben om 5 års tid? Begge har like mye erfaring, men siden den ene begynte å jobbe etter studiene (først da), vil jobben, hvis han ikke er dum, være fag-relatert til studie, mens han andre med stor sannsynlig het ikke har annet en generell jobberfaring. mvh Ikke nødvendigvis. Hvis du begynner nederst med enkel 1. linje brukerstøte og jobber deg oppover så er det ikke vanskelig å få seg mange år med arbeidserfaring som er relatert til det som studenten har studert. I mange fagfelt så er det ikke vanskelig å få den samme erfaringen som en student har fått seg iløpet av studiene, så lenge man klarer å finne relevante jobber. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Høres ut som mange absolutt må finne noe positivt ved at de ikke kom inn med en gang. Bare en som tenker slik kan vel si at det er bedre å begynne på studier når en er 24 enn når en er 19. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Høres ut som mange absolutt må finne noe positivt ved at de ikke kom inn med en gang. Bare en som tenker slik kan vel si at det er bedre å begynne på studier når en er 24 enn når en er 19. Hva med de av oss som faktisk begynte når vi var godt oppe i 20-årene og ser hvor mye mer vi har lært på de ekstra årene med arbeidserfaring enn de som begynte rett etter vgs? Vi skal jobbe i hauger av år, om man begynner å studere litt senere gjør absolutt ingenting. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Høres ut som mange absolutt må finne noe positivt ved at de ikke kom inn med en gang. Bare en som tenker slik kan vel si at det er bedre å begynne på studier når en er 24 enn når en er 19. Hva med de av oss som faktisk begynte når vi var godt oppe i 20-årene og ser hvor mye mer vi har lært på de ekstra årene med arbeidserfaring enn de som begynte rett etter vgs? Vi skal jobbe i hauger av år, om man begynner å studere litt senere gjør absolutt ingenting. Problemet er at dere ikke skjønner at man ikke får mer erfaring av å jobbe før studier enn etter studier, da det er snakk om like mange år. Du skriver "ekstra", det sier litt om din manglende evne til logisk tenking, gitt. Hvor kommer disse ekstra årene fra? Lever en som ikke studerer før han er godt i 20-åra lenger? Nei? Disse ekstra årene med arbeidserfaring, vil en som begynte tildlig med studiene kunne få mens du studerer senere. Da vil han i tillegg mest sannsynlig få mer studie-relatert arbeidserfaring, fordi han har en bedre jobb. Edit: Desutten, en annen positiv grunn til tidlig studier, er at du enda sitter igjen med vgs kunnskap og "skole-liv". Alstå du er mest sannsynlig ikke vant til å leve med god inntekt og "ingen" hjemmelekser. Endret 26. mai 2011 av St€rk Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Høres ut som mange absolutt må finne noe positivt ved at de ikke kom inn med en gang. Bare en som tenker slik kan vel si at det er bedre å begynne på studier når en er 24 enn når en er 19. Hva med de av oss som faktisk begynte når vi var godt oppe i 20-årene og ser hvor mye mer vi har lært på de ekstra årene med arbeidserfaring enn de som begynte rett etter vgs? Vi skal jobbe i hauger av år, om man begynner å studere litt senere gjør absolutt ingenting. Problemet er at dere ikke skjønner at man ikke får mer erfaring av å jobbe før studier enn etter studier, da det er snakk om like mange år. Du skriver "ekstra", det sier litt om din manglende evne til logisk tenking, gitt. Hvor kommer disse ekstra årene fra? Lever en som ikke studerer før han er godt i 20-åra lenger? Nei? Disse ekstra årene med arbeidserfaring, vil en som begynte tildlig med studiene kunne få mens du studerer senere. Da vil han i tillegg mest sannsynlig få mer studie-relatert arbeidserfaring, fordi han har en bedre jobb. Edit: Desutten, en annen positiv grunn til tidlig studier, er at du enda sitter igjen med vgs kunnskap og "skole-liv". Alstå du er mest sannsynlig ikke vant til å leve med god inntekt og "ingen" hjemmelekser. Og jeg har mer erfaring mens jeg studerer, jeg kan ta det jeg lærer i studiene og koble mot arbeidserfaringen med en gang og vet i større grad hva som er intressant å kunne. Joda, du får mer erfaring av å jobbe for du får et større grunnlag før du begynner å studere, du har et bedre grunnlag til å velge studie og valgfag. Du vet, de ekstra årene med arbeidserfaring, som de som begynte rett fra vgs ikke har. Ikke at de lever lengre, men at de får et bedre utgangspunkt når de begynner å studere. Ja, det å være vant til en høyere lønn og leksefri er ofte en grunn til at folk som har begynt å jobbe ikke går tilbake til studiene. Men det er også mange som ser nytten av å stidere etter å ha jobbet noen år, slik at de kan få erfaringen og kunnskapene som studiene tilbyr i tillegg til den erfaringen de har fra jobbing. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det kommer veldig ann på hva slags arbeidserfaring du har hatt! Jeg ville aldri påstå at en fersk kassegutt fra Rimi vil ha store fordeler i forhold til en fersk vgs-elev som faktisk nettopp har sittet nedgravd i matteboka, norsk, engelsk osv. Du har hatt mer tid til å tenke på studier, ja. Men du har også glemt litt hvordan det var å jobbe med de forskjellige fagene. Forskjellige fag på skolen har vi for at vi skal kunne finne interesser. Heller ikke her vil jeg si at 5 år på baken er bedre, med unntak hvis du er helt blank når du er ferdig på vgs. 1 Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Nå finnes det mange andre typer jobber du kan ha rett etter vgs som ikke er å sitte i kassa på Rimi. Det er faktisk mange jobber som ikke krever utdannelse, og som faktisk er relevante for senere studier. Det å ha 5år mer på baken hjelper for mange veldig, siden du er mer moden og i større grad klar for å begynne på studiene. Du lærer en ganske viktig ting når du jobber og det er å gjøre oppgaver som er kjedelig, og uintressante. Itillegg så kan de årene med arbeid hjelpe deg veldig med å finne ut hva du faktisk vil utdanne deg til siden du faktisk har erfaring med hva de forskjellige stillingene gjør og hvilke oppgaver de har. 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 @St€rk Hvorfor er alternativene å gå rett på utdanningen etter VGS eller jobbe i kassen på rema?! Jeg har selv gått serviceelektronikk, tatt fagbrev i dette og senere jobbet innen for IT-relaterte jobber. Opparbeidet meg mye erfaring og kunnskap, hvis jeg nå skulle finne på å studere noe innen IT, tror du jeg vil ha en fordel kontra de jeg studerer med? Tror du jeg vil ha en fordel når jeg søker jobb etter studiene kontra de jeg studerte med som gikk rett på skolebenken? Det finnes MANGE jobber som ikke er på Rimi "nivået" og er relevante for videre utdanning. Bare tenk på elektrikere, mekanikere osv! De vil ha en enorm fordel ved å jobbe noen år før de går på ingeniør/master pga erfaring og forståelse i faget. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) @St€rk Hvorfor er alternativene å gå rett på utdanningen etter VGS eller jobbe i kassen på rema?! Jeg har selv gått serviceelektronikk, tatt fagbrev i dette og senere jobbet innen for IT-relaterte jobber. Opparbeidet meg mye erfaring og kunnskap, hvis jeg nå skulle finne på å studere noe innen IT, tror du jeg vil ha en fordel kontra de jeg studerer med? Tror du jeg vil ha en fordel når jeg søker jobb etter studiene kontra de jeg studerte med som gikk rett på skolebenken? Det finnes MANGE jobber som ikke er på Rimi "nivået" og er relevante for videre utdanning. Bare tenk på elektrikere, mekanikere osv! De vil ha en enorm fordel ved å jobbe noen år før de går på ingeniør/master pga erfaring og forståelse i faget. Med yrkeserfaring (gjerne relevant ja) som du har, er gull verdt når du tar etterutdanning i senere tid All arbeidsgivere jeg var på intervju hos, nevnte min elektro bakgrunn som veldig positivt sammen med ingeniørgraden Endret 27. mai 2011 av Hyd Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Igjen, det gir ingen mening å snakke slik dere gjør. Dere er 30 år gamle nyutdannede ingeniører, som har jobbet i semirelevante stillinger i fem år før dere tok graden, og dere vil kjøre forbi en 23 år gammel nyutdannet uten erfaring. Det er greit nok, men det betyr ikke at det lønner seg å vente med å studere! Prøv heller å tenke slik. Du er den samme 30 åringen, og en som ble ingeniør når han var 23 og har jobbet som ingeniør i 7 år søker på samme stilling. Hvem tror dere får jobben ? Det er unfair og en selvfølge å si at dere vil være bedre rustet enn de dere studerer sammen med, de dere skal konkurrere mot er jevnaldrede som begynte å studere med en gang også begynt å jobbe. Som sagt, jeg tror dere leter etter unnskyldninger for ikke å ha begynt tidligere. Endret 27. mai 2011 av Tegocalderon 2 Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Igjen, det gir ingen mening å snakke slik dere gjør. Dere er 30 år gamle nyutdannede ingeniører, som har jobbet i semirelevante stillinger i fem år før dere tok graden, og dere vil kjøre forbi en 23 år gammel nyutdannet uten erfaring. Det er greit nok, men det betyr ikke at det lønner seg å vente med å studere! Prøv heller å tenke slik. Du er den samme 30 åringen, og en som ble ingeniør når han var 23 og har jobbet som ingeniør i 7 år søker på samme stilling. Hvem tror dere får jobben ? Det er unfair og en selvfølge å si at dere vil være bedre rustet enn de dere studerer sammen med, de dere skal konkurrere mot er jevnaldrede som begynte å studere med en gang også begynt å jobbe. Som sagt, jeg tror dere leter etter unnskyldninger for ikke å ha begynt tidligere. Det hjelper ikke om han begynte å jobbe når han var 23 hvis han ikke har riktig erfaring for jobben. Hvis vi har riktig erfaring for jobben så vil vi få den. Om den erfaringen kom før eller etter utdannelsen har ikke så mye å si, så lenge man har riktig erfaring og kunnskap iforhold til det stillingen ber om. Det du glemmer er at for veldig mange yrker så kan man faktisk jobbe seg oppover uten å ha utdannelsen i bunn, så det er ikke noe hinder eller noe som skulle tilsi at vi ikke får stillingen selv om vi konkurer mot andre som var ferdig utdannet som 23åring. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Tror du misforstod Teo litt. Den erfaringen du har pga arbeid som fagarbeider før du begynte på ingeniørstudiene, i dette tilfellet si 3 år, også har du 5 års masterutdanning. De 3 åra med praktisk arbeid er "semi-relevant" som Teo nevner, de er ikke noen avgjørende faktor når du jobber som ingeniør. Og når du da skal konkurerre med en som har samme utdanning, men istedenfor 3 år i praktisk arbeid, har 7 års erfaring som ingeniør, så vinner han lett. Som Teo sier, den praktiske erfaringen er kun din fordel sammenlignet med dine medstudenter som kun har teoribakgrunn, den er ikke så veldig avgjørende når du konkurerer mot folk som har mange års relevant erfaring som ingeniører. Gjerne da spisskompetanse, som du pleier å ha litt av etter 7 år som han tok i eksempelet sitt. Eneste fornuftige grunnen til å utsette evt høyere utdanning er visst du ikke vet hva du vil. Endret 27. mai 2011 av Hyd Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Samtidig kan det være at arbeidsgiver er ute etter nettopp den praktiske touchen... 1 Lenke til kommentar
Catnipz Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Hvem er du? Aldri sett deg før. Det var ikke noe "poeng". Saken er klar, jeg skrev at det ikkenødvendigvis er positvit å drøye studiene, sånn er det bare, jenta mi. Kule hersketeknikker. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Jeg synes å vente med studiene er en god idè om du ikke har en snaueste idè hva du vil holde på med. Gå fem år på skole, og kanskje finne ut av at dette ikke er et yrke du ikke passer inn i er iallefall bortkastet. Jeg tok selv fagbrevet før jeg fortsatte videre på utdanning, og har ikke angret et sekund. Jeg vet hva jeg vil, og jeg er motivert til å gjøre det. Istedet for å slite meg gjennom studier, så er jeg faktisk motivert og holder meg på toppkarakterer. Man kan bør ikke presse seg gjennom skolen, da blir sjeldent resultate godt. St€rk har muligens en master, men han har en sosial intelligens på likt nivå med en ti-åring. En ting er sikkert, han har iallefall ingen master i norsk. 2 Lenke til kommentar
lolole Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Men det blir jo helt feil å sammenligne en 40-åring med arbeidserfaring mot en 23-åring uten arbeidserfaring selv om begge er nyutdannet. Da må man isåfall vente 17 år og se hvor attraktiv på arbeidsmarkedet 23-åringen har blitt som 40-åring. (sannsynligvis aktuell til noe ganske mere krevende enn en "førstegangs-jobb). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå