Gå til innhold

Nok til å kjøpe bolig? -Kan det anbefales?

Anbefalte innlegg

Eg ville også være litt forsiktig med å basere seg på leigebuar. For det fyrste kan det være vanskelig å finne ein leigebuar, for det andre kan det være ein plage av og til å ha leigebuar som du må ta hensyn til.

Så lenge det er innenfor kurante områder, slik som TS ønsker, så er det ikke noe problem å finne leieboere. Det er for få utleieobjekter i Oslo...

Men at det kan være en plage, det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for fine svar!

- Har ikke hatt anledning til å lese grundig gjennom og gi svar nå pga altfor mye å gjøre på jobb.

Leieboer tror jeg at jeg skal klare å finne meg. Sannsynligvis så blir det noe så enkelt som en venn, så akkurat det tror jeg skal gå greit. Men jeg tør ikke basere noen budsjett eller planer på å få inn en leieboer, det får heller taes som en bonus.

Men er det noen av dere som har noen formening om disse spådommene som sier at boligmarkedet skal gå på en smell, eller ihvertfall en korreksjon av større eller mindre grad? Selv et relativt sett lite verditap på 10% er jo jævlig sure penger om det kan unngås, så (om jeg har forstått det riktig) er det også ganske sketchy mtp et gedigent lån jeg har i banken med sikkerhet i en bolig som plutselig kan være mindre verdt enn størrelsen på lånet mitt.

:)

Lenke til kommentar

Hvis du har lagt merke til det, så snakker de om en korreksjon 1-2 år fram i tid. Dette er nok hovedsakelig fordi det ikke er noe som taler for en korreksjon akkurat nå. Disse spådommene baserer seg nok til en viss grad på at renten iflg sentralbanken skal opp. Med tanke på kaoset med Portugal Irland Hellas og Spania, så har jeg lite tro på dette.

En 10% korreksjon er forresten ikke noe jeg hadde tapt nattesøvn over, det som spiller noen rolle er om du må selge på et ugunstig tidspunkt. Noe jeg tror vi har dekket tidligere. Det du da sitter igjen med er en sammenligning av utgifter ved kjøp i forhold til leieutgifter.

Ihvertfall for meg så skal renteutgiftene LANGT opp før det blir billigere for meg å leie. Derfor kjøpte jeg.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og husk at du trenger møbler, hvitevarer osv osv.

Hovedproblemet ditt er nok egentlig at du er singel, det er det som gjør det vanskeligst, derfor ofte nødvendig med kausjonist.

Hovedproblem at han er singel?!

Er det en ting som er en gedigen utgiftspost når det gjelder gutter i den alderen, så er det kjærester!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det koster å være kjærester. Men det er faktisk enda dyrere å være singel. Alle utgifter må gå på en persons inntekt og ikke to...

Men nei, jeg tenkte ikke på utgiftene i det daglige, jeg tenkte på hva banken ville tenke. Og det er ingen tvil om det er vanskeligere å få boliglån for personer uten en ekstra person til å dra lasset...

F.eks http://www.dinside.no/364615/en-ektemann-anyone

Dette var den første jeg fant og jeg synes forsåvidt personen i denne artikkelen whina litt, men serves it purpose...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror/regner også med at det hadde vært lettere å få og betjene et lån om mann er to pers.

Ang. denne korreksjonen jeg snakker om, så er det ikke bare det at jeg er så jævlig redd for å "tape" disse 10 prosentene i verdi på en bolig, men heller hvordan banken forholder seg til det. La oss si boligen synker såppass i verdi at lånet plutselig er større enn taksten på boligen. Av det jeg har hørt er det skumle greier for meg som lånetaker, for da kan jeg ikke lenger stille bolig som garanti.

Så er det jo også det at det er surt å tape 10% av verdien på boligen. Jeg eier den helt sikkert fortsatt, men det hadde jo vært enda bedre å kjøpe den etter at den hadde gått ned 10%, ikke før.

Så må jeg bare beklage at jeg har oversett fine svar her en stund nå. Har nylig flyttet ut av leiligheten min, og de to jeg har bodd med har ikke vært enkle å ha å gjøre med mtp rydding/vasking, og oppgjør i etterkant.

:)

Lenke til kommentar

Så lenge man klarer å betjene lånet under en korreksjonperiode, har jo ikke det noe å si. Om verdien på boligen er 10% lavere ved ett gitt tidspunkt, vil den mest sannsynlig ha tatt igjen det, og mye mer til, noen år etterpå.

Så lenge man ikke spekulerer, trenger man ikke bekymre seg veldig for dette...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...