Gå til innhold

Bærbar pc til kona. Hvilken skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en bærbar pc til kona. Jeg skal ikke påstå at jeg har veldig mye peiling og når jeg leser på diverse forum og slikt blir jeg bare mer forvirret. Hun skal bruke den til vanlig internettbruk og lett bilderedigering. Mulig det blir litt spill men ikke noe mer enn Civ. og FM i tilfelle.

Har funnet fram til tre alternativ:

1. Min lenke

2. Min lenke

3. Min lenke

Noen som kan gi meg et råd om hva jeg bør gå for. Eventuelt komme med andre alternativ. 5000 er absolutt maks av hva jeg vil investere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg skal gi deg råd, så er første;

1 Prioritet - Oppløsning - 1600x900

2 Prioritet - Oppløsning - 1600x900 + en ekstern skjerm

3 Prioritet - USB 3

4 Prioritet - Ekstern skjerm og dere går for en maskin med svakere oppløsning enn 1600x900.

Du finner passende maskiner via prisjakt.no

Lenke til kommentar

Hva i all verden du snakker om Protest. De ser etter en bærbar, ekstern skjerm er jo uaktuelt. Og ja høy oppløsning er digg det - men er ikke noe du finner i en laptop til max 5000,- Samme med USB 3.0 på en god stund, det er jo uansett bare noe du trenger om du overfører mye via usb.. Og om noen ser etter pc i denne prisklassen, så er standard oppløsning helt fint.

Men tilbake til saken.

Har sett litt rundt både etter alternativer og de pcen du nevner. Lifebook'en er en vinner av de tre du linker, spec messig (http://www.dustinhome.no/pd_5010586049.aspx)

Beste prosessoren, bra skjermkort som vil kjøre de spillene supert - er ikke noe bedre harddisk/usb 3.0/ram osv i denne prisklassen.

Har ikke noen personlig erfaring med Fujitsu, men den skårer da greit å tester. Et annet godt alternativ er:

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/hp-paviliondv6-3160so/141653.3003/

Litt dårligere prosessor, men bedre skjermkort og 140 GB større harddisk. Begge pcene vil være mer enn gode nok til din kones bruk. Jeg hadde spurt henne hva hun synes ser "finest" ut av de to, så kan hun velge selv ;p (ja utseende har noe å si for kvinner flest)

Jeg har gode erfaringer med HP, men jeg vet at det er kommet en del klager. Mye pga HP er så store da tbh.. Men uansett, hold deg unna Acer ihvertfall!

Endret av Mistrael
Lenke til kommentar

Mistrael

Før du begynner med å angripe meg, så les innlegget engang til. Om du ikke skjønner innlegget, så kan jeg bokstavere det for deg.

Tror du bør lære god forumskikk jo før jo heller :tease:

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk registret maskiner med 1600x900 oppløsning til under kr 3.500 og som ville duge meget bra. USB 3 er først 3. prioritet, men man finner faktisk dugelige maskiner til under kr 4.000 og med en ekstern skjerm kommer man glatt under kr 5.000 som er trådstarters budsjett, og da får man også en bedere oppløsning :cool:

Lenke til kommentar

Hei Rasp.

Jeg vil anbefale deg å se på en av disse to.

Begge har 15,6 tommers skjerm med 1366x768 oppløsning, nyeste prosessorgenerasjon fra Intel, og Intel's innebygde HD 3000 grafikkchip som holder til litt spilling bare man modererer seg litt mht grafikkinnstillinger.

1366x768 er ikke helt ideellt, men til et budsjett på 5 tusen , kan du ikke forvente noe mer, dessverre. Jeg tenker først og fremst på dette med bilderedigering nå, der det er bedre med en noe høyere oppløsning, selvsagt. Men løsningen på det, er jo å skaffe seg en god ekstern skjerm å koble på maskinen hjemme, ved behov. Man får en skjerm som egner seg ypperlig til dette med f.eks. Dell U2311, en 23-tommers skjerm av ypperlig kvalitet, som kan fås til like i overkant av 2 tusen kroner.

Men for all del - det er ikke sånn at 1366x768 er helt ubrukelig, det er bare at det er mer komfortabelt, enklere og mer presist å jobbe på en god, større skjerm med større oppløsning :).

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei Rasp oppløsning er altså det viktigste,

men om du kjøper en eksern skjerm, så løser det seg, slik også thomit er inne på.

Takk for hjelpen selv om det ikke ser ut til at dere er helt enige. Men da mener alstå du protest at denne: Toshiba er et bedre kjøp enn Lifebooken?

Om det ikke er på tale å kjøpe en ekstern skjerm, så mener jeg at at den maskinen som kan leveres med 1600x900 oppløsning er best - uten tvil.

Om du enda til finner en maskin med USB3, så er du i helt i mål :thumbup:

Edit;

Kan legge til her til slutt, at om flere prioriterte høyere og mer riktig oppløsing, så ville også produsentene sluttet å lage ellers gode maskiner med drittoppløsning.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Kan fort hende at jeg kjøper en skjerm da jeg også vurderer å investere i en stasjonær til meg selv. Men hun foretrekker jo å sitte i sofaen og holde på med disse bildene så jeg vet ikke om det kommer til å ha så mye å si.

Lenke til kommentar

Vel, i så fall er selve kvaliteten på skjermen viktigere enn oppløsningen, etter min mening, Dessverre er kvaliteten på de fleste bærbarskjermer så som så, og spesiellt i dette budsjettområdet. Men for å få en merkbar heving av skjermkvalitet, må du nok opp i prisklassen rundt 8k eller deromkring - f.eks Multicom Xishan W150, med den matte 1920x1080 skjermen.

Sannelig om jeg vet hvilken av laptopene i budsjettklassen som har best skjerm, her må jeg melde pass.

PS. Dersom hun liker å sitte med laptopen i fanget, i sofaen, er det nok også best at du ikke ser på maskiner med større skjerm enn 15,6 tommer, i hvert fall. 17- tommere er ikke særlig praktiske å sitte med på den måten.

Edit: Dersom hun kan klare seg uten å kunne spille noe særlig på den (ja, utenom på lav oppløsning og lave grafikkinnstillinger altså), så er dette et godt kjøp, etter min mening. Ok, matt skjerm, med høy oppløsning til 15-tommer å være. Det er egentlig en "proff"-laptop, med bedre bygge- og materialkvalitet enn de fleste til den prisen. 3-kjermers prosessor, men altså med et skjermkort som ikke er særlig kraftig. Skal nok klare bruksområdet du skisserer utmerket.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet profesjonelt med bilder, og jeg ser at HD oppløsning på en 15,6" skjerm blir for smått, rett og slett. Det er 1600x900 som gjelder, selv om jeg hadde foretrukket en 4/3 oppløsning med 1400x1050 oppløsning på en bærbar til billedredigering. Hadde en Lenovo Thinkpad T60 som var den aller første lappis som ble levert med IPS panel. Dog så avtok lysstyrken meget fort, og både skjerm og resten av maskinen gikk i oppløsning mellom fingrene mine. Altså ræva maskin, med en enda verre service. Dog er de beste TN panlene i dag, i alle fall de i de øvre klassen som jeg befatter meg med dugelige. Det beste er såklart å kjøpe en ekstern skjerm med IPS panel til en pris av minst kr 4.000 og oppover, samt skjermkalibrebringsutstyr som må til få en god nok løsning til å få ut det du ser.

Uansett så er det oppløsning som er viktigst. Der neste kommer oppløsning og intet annet til seriøst arbeid med en laptop. Alt annet er dugelig til lek :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...