shakur Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei! Etter kjøp av leilighet for et ca. et halvt år siden, har det dukket opp noen små problemer. Har derfor tatt en nærmere titt på salgsoppgaven og taksten. Her står det spesifisert at "vinduer er fra 2000 og har isolerglass". Finner et par store vinduer i leiligheten i enkeltglass, samt at de ser ut til å være over 30 år gamle. Dette er jo direkte feil informasjon. Noen som har erfaringer med lignende feil i taksten? Er dette en sak som jeg kan ta opp med boligkjøperforsikringen? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Du kan ta det opp, men det blir sjelden noen sak med mindre det representerer rundt 10% av kjøpsverdien. Men fortell dem om det, det er bedre enn å ikke gjøre det. Lenke til kommentar
DagAre Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Hei! Etter kjøp av leilighet for et ca. et halvt år siden, har det dukket opp noen små problemer. Har derfor tatt en nærmere titt på salgsoppgaven og taksten. Her står det spesifisert at "vinduer er fra 2000 og har isolerglass". Finner et par store vinduer i leiligheten i enkeltglass, samt at de ser ut til å være over 30 år gamle. Dette er jo direkte feil informasjon. Noen som har erfaringer med lignende feil i taksten? Er dette en sak som jeg kan ta opp med boligkjøperforsikringen? Hei! Vi vil gjerne vite litt mer om hvilke feil som har dukket opp. For at vi skal kunne hjelpe deg, er det viktig at du kontakter oss raskt. Boligkjøperforsikringen dekker advokathjelp og er kjøpers motvekt til selgers eierskifteforsikring. Når du melder inn en sak til oss, vil en av våre advokater gjøre en grundig vurdering av om det er mulig å vinne frem med en reklamasjon overfor selger. For at vi skal kunne hjelpe deg, må det være grunnlag for å reklamere etter avhendingslovens bestemmelser. Dette avhenger av om selger har holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger, som du skulle ha fått da du kjøpte boligen. Det er avgjørende at opplysningssvikten har innvirket på avtalen du inngikk med selgeren. Her spiller kostnadene til utbedring av manglene en rolle, men det finnes ikke noen klar økonomisk grense hvis selger har misligholdt opplysningsplikten sin. I tillegg kan boligen ha mangel hvis den er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente ut fra kjøpesummen og forholdene ellers. Her spiller boligens alder, hva som ble opplyst forut for salget, det vil si totalinntrykket av boligen inn. For at boligen skal kunne sies å være i "vesentlig dårligere stand" enn du kunne regne med, er det riktig at utbedringskostnaden spiller en rolle, men det finnes ingen 10 prosentgrense, slik noen antydet. Ta gjerne kontakt med HELP Forsikring på telefon 07 123, slik at vi kan få vite mer om saken. Vennlig hilsen Dag Are Børresen advokat MNA HELP Forsikring Endret 23. mai 2011 av DagAre Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Taksten har (?) forbehold om feil, og du hadde anledning til å se over alle vinduene selv før du kjøpte. Du kan gjerne prøve, men basert på egen erfaring tror jeg det er bortkastet energi. Det er spesielt ved vesentlige skjulte feil og mangler du kan regne med å få "erstatning", og jeg kan ikke se at dette kan gjelde her. Lenke til kommentar
shakur Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Taksten har (?) forbehold om feil, og du hadde anledning til å se over alle vinduene selv før du kjøpte. Du kan gjerne prøve, men basert på egen erfaring tror jeg det er bortkastet energi. Det er spesielt ved vesentlige skjulte feil og mangler du kan regne med å få "erstatning", og jeg kan ikke se at dette kan gjelde her. Verdien på vinduene er jo en ting, men dette kan jo tenktes å representere "vesentlig" mer utgifter i forbindelse med økte fyringsutgifter vinterstid over tid. Selvom dette vanskelig kan la seg bevise da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå