Gå til innhold

Lightroom forandrer på mine settings

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin med flere dedikerte fotodisker som jeg legger bildene på når jeg importerer dem i Lightroom. Det har skjedd 2 ganger på ganske kort tid at Lightroom har endret fra dedikert fotodisk til disk :C helt av seg selv. Hvorfor forandrer Lightroom på mine settings? Fryktelig irriterende. Har bare brukt Lightroom i et par måneder, så det er mulig jeg har oversett noe når jeg la inn mine kommandoer.

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar. Det er interne disker som alltid har vært der. Bruker også eksterne disker som backup, men har kun opplevd at primærdestinasjonen har blitt endret. En ting det kan være, er at jeg har med meg en Seagate FreeAgent på reise, som jeg kobler til den stasjonære maskinen når jeg kommer hjem. Kanskje den lager krøll for innstillingene mine? Men jeg pleier bare å importere fra den, så det er vel heller tvilsomt..

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Når det gjelder Lightroom, så begynner jeg å bli en smule ambivalent til dette redigeringsprogrammet. Det jobber tregt, bruker lang tid på å laste previews. sliders er trege, maskeverktøyet tregt. Mulig det skyldes et stort bibliotek.. Dessuten klarer ikke lightroom å lese rawfila korrekt, selv om jeg bruker camera neutral som preset, samme som jeg skyter med. Bilder som ser bra ut i kamera, med bra punch og kontraster. Blir oversaturerte, og alt for mørke. Mulig jeg må hive meg på Capture NX for behandling av rawfiler. Harwaren min skulle være grei, men mulig 4GB ram er i minste laget. Skulle egentlig ikke tro det..

Lenke til kommentar

At tredjepartsleverandører leser fila på annen måte enn de priorietære algoritmene og dataene til Canon er ingen overraskelse. Blir det forresten i det hele tatt noen forskjell på Raw-fila ut fra hvilken picture style du velger, sånn bortsett fra jpeg-thumbnailen?

Hvis du vil ha en bestemt picture style så må du nok finne en ACR-preset som emulerer den.

Lenke til kommentar

At tredjepartsleverandører leser fila på annen måte enn de priorietære algoritmene og dataene til Canon er ingen overraskelse. Blir det forresten i det hele tatt noen forskjell på Raw-fila ut fra hvilken picture style du velger, sånn bortsett fra jpeg-thumbnailen?

Hvis du vil ha en bestemt picture style så må du nok finne en ACR-preset som emulerer den.

Alle justeringer er vel non destructive i forhold til NEF fila, så den endrer seg vel ikke. Camera neutral er den profilen som er best da jeg har satt picture control i kamera til nøytral. Likevel er det milevis unna.

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Denne er enkel. Hvis du mistrives med LR så bruker du noe annet. Det finnes masse alternativer der ute, også Nikon sitt eget.

Selv er jeg blitt tilnærmet avhengig av LR og liker det bare bedre og bedre. Men vi har jo alle ulike preferanser...

Lenke til kommentar

Denne er enkel. Hvis du mistrives med LR så bruker du noe annet. Det finnes masse alternativer der ute, også Nikon sitt eget.

Selv er jeg blitt tilnærmet avhengig av LR og liker det bare bedre og bedre. Men vi har jo alle ulike preferanser...

Jeg har ikke sagt at jeg mistrives med lightroom, det er et bra program på mange måter. Har sagt hva jeg ikke liker med dette programmet. Man tar et bilde, som programmet feiltolker. Thats it..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...