Gå til innhold

Min Meny; hva er deres valg?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg Canon 7D for en tid siden og holder på å sette meg inn i menyer og innstillinger. På min avdøde 450D var Min meny flittig brukt i og med at det forenklet menyvalgene mine.

Hadde vært interresant å høre hva dere har valgt som valg på deres kamera, uavhengig av kameramerke. Er jo fint med tips om menyfunksjoner som kan lette og tilfører fotograferingen noe ekstra. Noen små hint om hva funksjonen gjør kan sikkert hjelpe de som er helt ukjente i menyskogen.

Eller er det andre funksjoner som fungerer bedre? C1, C2 eller C3...?

I skrivende stund er min meny satt opp slik:

Låse speil: brukes for å unngå kamerarystelser

Eks.komp/AEB: Hurtig tilgang til bracketing ved store kontraster ved feks landskapsbilder, HDR

Blitssynk i AV-innstilling: Setter lukkerhatigheten ved bruk av ekstern blits

Lystoneprioritering: beholde toner i høylysområdet når det gjelder høy motiv- og/eller lyskontrast (etter tips fra naturfotoGuru CA)

Formatere: Formaterer CF kortene mine (vil bli byttet når jeg finner en funksjon som brukes oftere)

værsågod neste :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I erfaringstråden til 7D står det mye om dette og andre tips.

På C3 har jeg lagt inn kriteriene for og ta actionbilder, grunnen for at jeg bruker C3 til dette er at hjulet stopper der og jeg kan enkelt forandre innstillingene uten og sjekke, hvis noe uforutsett hender i omgivelsene.

Jeg har også lagt en fast videomodus på C2.

Har også forandret litt på bruksmønstret til knappene, bla. har jeg forandret det slik at jeg har mulighet til å forandre fokuspunktet med joysticken.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bruker ikke denne menyen veldig ofte på mitt 40D. Dette er fordi jeg for det meste har kontroll på hvor funksjonene befinner seg i menyene.

De jeg har er disse:

- Highlight tone priority

- High ISO noise reduct'n

- Long exposure noise reduction

- Mirror lockup

Funksjoner som AEB, WB finner jeg fort og enkelt i menyene. Blitskomp har jeg på topp LCD.

Lenke til kommentar

På D7000:

- e3 Flash cntrl for built-in flash (for å stille den som commander for ekstern blits)

- Storage folder

- LCD Brightness

- d9 Information display

- Multiple exposure

- d11 Exposure delay mode (kvasi-speillås)

- c3 Self-timer (for å velge egnet forsinkelse)

- Remote control mode (for å aktivere speillås med fjernkontroll)

- Role played by card in Slot 2

- NEF (RAW) recording (for å øke komprimering og redusere bitdybde for å ha litt mer buffer å gå på)

- Microphone

- Save user settings

Resten får jeg endra etter behov via infoskjermen

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

5DmkII:

Format

Mirror lockup

External Speedlite control

Custom WB

Live View/Movie func set.

C3 er satt opp med speillås, Av mode og to sekunder tidsforsinkelse, som også aktiverer trådløs fjernutløser.

Sette den på stativ, sette i C3, velge ønsket blender og bruke fjernutløser. Voila - tidsforsinkelse og speillås gir best mulig kvalitet med minst mulig ristelser. :)

Lenke til kommentar

Under Min Meny på mitt 5DII har jeg følgende:

1) Låse speil - selvforklarende.

2) Egendefinert WB - setter ofte manuell hvitbalanse når det kommer til lyskilder som jeg vet kameraet ikke gir riktig hvitbalanse på.

3) Eksponeringskompensasjon - latmanns HDR. Ikke alltid det er like effektivt, men relativt kjapt å ta tre bilder som kan limes sammen.

4) Lystoneprioritering - uvisst hvorfor jeg har denne på menyen. Stått der siden kameraet var nytt. Kan ikke minnes sist jeg brukte den.

5) Batteriinfo - kjekt å se ladestatus og hvor mange eksponeringer kameraet har tatt på batteriet.

6) AF mikrojustering - kun ved nye objektiver. Veldig kjekt å slippe å bla seg gjennom custom functions for hver justering.

Lenke til kommentar

5DmkII:

Format

Mirror lockup

External Speedlite control

Custom WB

Live View/Movie func set.

C3 er satt opp med speillås, Av mode og to sekunder tidsforsinkelse, som også aktiverer trådløs fjernutløser.

Sette den på stativ, sette i C3, velge ønsket blender og bruke fjernutløser. Voila - tidsforsinkelse og speillås gir best mulig kvalitet med minst mulig ristelser. :)

Likte C3'en din, er innstillinger jeg også bruker mye. Håper ikke du akter å bruke copyrighten da innstillingen herved er lagt inn... :whistle:

Lenke til kommentar

På C3 har jeg lagt inn kriteriene for og ta actionbilder, grunnen for at jeg bruker C3 til dette er at hjulet stopper der og jeg kan enkelt forandre innstillingene uten og sjekke, hvis noe uforutsett hender i omgivelsene.

Jeg har også lagt en fast videomodus på C2.

Drister meg frampå og spør hvilke instillinger en erfaren Canonbruker har på C3 og C2. Har ikke filmet mye med kameraet ennå så det hadde vært en flott start å se hvilke valg du bruker. :blush:

Lenke til kommentar

Tror selv jeg skal legge opp en sportmodus på C1:

Blenderprioritet Av (min "sport" er mer løpende barn, - hadde det vært ballspill hadde jeg nok gått for Tv)

Fokus på senterpunktet.

Serieskudd.

Følgefokus "AI servo".

Kjører midtpunktet - der jeg har best autofokus - har jeg behov for rekomponering skyter jeg heller videre og cropper inn.

Skal også ha en videomodus på C2:

Lukkerprioritet - Tv - satt til 1/50s for 180-graders lukker på 24p.

Skal eksperimentere hvordan lysmålingen skal være..

Lenke til kommentar

Tror selv jeg skal legge opp en sportmodus på C1:

Blenderprioritet Av (min "sport" er mer løpende barn, - hadde det vært ballspill hadde jeg nok gått for Tv)

Fokus på senterpunktet.

Serieskudd.

Følgefokus "AI servo".

Kjører midtpunktet - der jeg har best autofokus - har jeg behov for rekomponering skyter jeg heller videre og cropper inn.

Skal også ha en videomodus på C2:

Lukkerprioritet - Tv - satt til 1/50s for 180-graders lukker på 24p.

Skal eksperimentere hvordan lysmålingen skal være..

På sport "C3" bruker jeg TV, 1/1000 sec. auto iso, AI-servo og sone-fokussystemet.

Videomodus "C2" er det tålig likt, bruker auto iso i tillegg, har ikke tatt noe særlig med video ennå bare litt testing.

Jeg har begynt og bruke quick-kontrollknappen mye, gir en rask tilgang til de mest aktuelle innstillingene meget raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...