Glennski Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Hei Kan noe forklare meg setg for steg hvordan strømmen forrløper seg i denne nokså enkle temperaturreguleringskresten?(uff, for et langt ord!) Ja, for den er enkel, men jeg bare skjønner det ikke Jeg har kommet opp med en mulig løsning, men jeg velger å holde den for meg selv inntil jeg ser svarene fra noen med en smule mer erfaring enn meg selv Med TESKJE takk! Endret 23. mai 2011 av Glennski Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Hvilken krets? Bilde ordnet nu! Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Operasjonsforsterkeren i denne koblingen sammenligner inngangene, og legger utgangen lav eller høy ut fra hvilken inngang som har størst spenning. Dette stilles inn via spenningsdeleren med potmeteret(minus-inngangen), og sammenlignes mot din NTC/PTC (pluss-inngangen) Når utgangen går høy(+24v), så oppstår en spenningsdeler mellom de to motstandene mellom op-ampen og transistoren, dette er for å få rett basespenning på transistoren, slik at transistoren mettes, og legger jord(+0,6v) opp til kollektoren. Da vil lysdioden lyse, og releet trigge. Dioden som er i parallell med releet er for å begrense negative spenninger, som kommer av at spenningen over spolen i releet plutselig forsvinner, og magnetfeltet prøver å opprettholde seg selv, og dermed genererer en negativ spenning som lades ut mot +24v gjennom dioden. Stresser litt her, da jeg ser at forumet skal legges ned om få minutter =) Endret 23. mai 2011 av aop9020 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Stusset litt på formuleringen "legger jord(+0,6v) opp til kollektoren." Det man vanligvis sier er at transistoren begynner å lede. Men det er bare pirk, forklaringen var helt grei den. Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Kan forklare bedre om det trengs.. just say the word.. Nå kan trådstarter komme med sin egen teori, og evt spørsmål.. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Okei, nå forstår jeg en god del mer enn hva jeg gjorde i går Tør jeg spørre hva de to 15Kohms motstandene er til? Du sier at potmeteret innstilles, og sammenlignes med NTC/PTC motstanden. Så potmeteret på en termostat er den man bruker til å stille inn grader med? Den streken som er tegnet inn, som ser ut som den kutter opampen, hva er den til? Og hva skjer hvis man ikke kobler inn dioden i parallel med relèet? Vil det skade kresten? Og min egen teori var noe i samme duren faktisk ( ), men manglet litt som du klarte å fylle ganske bra Hjertelig takk for hjelpen din Edit: Trykkleif er ute på tur Endret 24. mai 2011 av Glennski Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Okei, nå forstår jeg en god del mer enn hva jeg gjorde i går Tør jeg spørre hva de to 15Kohms motstandene er til? Å lage en referansespenning. Du sier at potmeteret innstilles, og sammenlignes med NTC/PTC motstanden.Så potmeteret på en termostat er den man bruker til å stille inn grader med? Ja. Den streken som er tegnet inn, som ser ut som den kutter opampen, hva er den til?Har du noen gang holdt en fysisk opamp i hånda og prøvd å knekke en opamp, så vil du skjønne at du ikke klarer å knekke den. Og hva skjer hvis man ikke kobler inn dioden i parallel med relèet? Vil det skade kresten?Det kan skade transistoren. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Ja, det var jo igrunn slik jeg hadde forestilt meg svarene ville bli Takk Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvis du kobler to 15k motstander i serie mellom 0volt og 24volt, så vil midtpunktet mellom de ligge på 24/2=12volt. I tilfellet minusinngangen her, så kan du stille referansespenningen mellom ( (24v/(15kOhm+13kOhm)) * 13kOhm = 11,14volt og (24v/(15kOhm+18kOhm)) * 18kOhm = 18,78volt på samme måte endres spenningen inn på plussinngangen ut fra hvilken verdi det er på NTC/PTC'en, og når spenningen her overskrider minusinngangen, så går utgangen på opampen til +24volt Den streken viser bare hvilke spenninger opampen er koblet til. I dette tilfellet så er den koblet til 24volt og 0volt. Ofte er en opamp koblet med til positiv +18v og negativ -18v f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå