Gå til innhold

Hvordan fungerer denne kresten? Temperaturregulering

Anbefalte innlegg

Hei

Kan noe forklare meg setg for steg hvordan strømmen forrløper seg i denne nokså enkle temperaturreguleringskresten?(uff, for et langt ord!)

Ja, for den er enkel, men jeg bare skjønner det ikke

Jeg har kommet opp med en mulig løsning, men jeg velger å holde den for meg selv inntil jeg ser svarene fra noen med en smule mer erfaring enn meg selv ;)

Med TESKJE takk! :D

post-208037-0-95103500-1306176834_thumb.jpg

Endret av Glennski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Operasjonsforsterkeren i denne koblingen sammenligner inngangene, og legger utgangen lav eller høy ut fra hvilken inngang som har størst spenning.

Dette stilles inn via spenningsdeleren med potmeteret(minus-inngangen), og sammenlignes mot din NTC/PTC (pluss-inngangen)

Når utgangen går høy(+24v), så oppstår en spenningsdeler mellom de to motstandene mellom op-ampen og transistoren, dette er for å få rett basespenning på transistoren, slik at transistoren mettes, og legger jord(+0,6v) opp til kollektoren.

Da vil lysdioden lyse, og releet trigge.

Dioden som er i parallell med releet er for å begrense negative spenninger, som kommer av at spenningen over spolen i releet plutselig forsvinner, og magnetfeltet prøver å opprettholde seg selv, og dermed genererer en negativ spenning som lades ut mot +24v gjennom dioden.

Stresser litt her, da jeg ser at forumet skal legges ned om få minutter =)

Endret av aop9020
Lenke til kommentar

Okei, nå forstår jeg en god del mer enn hva jeg gjorde i går :)

Tør jeg spørre hva de to 15Kohms motstandene er til?

Du sier at potmeteret innstilles, og sammenlignes med NTC/PTC motstanden.

Så potmeteret på en termostat er den man bruker til å stille inn grader med?

Den streken som er tegnet inn, som ser ut som den kutter opampen, hva er den til?

Og hva skjer hvis man ikke kobler inn dioden i parallel med relèet? Vil det skade kresten?

Og min egen teori var noe i samme duren faktisk ( :dribble: ), men manglet litt som du klarte å fylle ganske bra :)

Hjertelig takk for hjelpen din :)

Edit: Trykkleif er ute på tur :)

Endret av Glennski
Lenke til kommentar
Okei, nå forstår jeg en god del mer enn hva jeg gjorde i går :)

Tør jeg spørre hva de to 15Kohms motstandene er til?

Å lage en referansespenning.

Du sier at potmeteret innstilles, og sammenlignes med NTC/PTC motstanden.

Så potmeteret på en termostat er den man bruker til å stille inn grader med?

Ja.

Den streken som er tegnet inn, som ser ut som den kutter opampen, hva er den til?
Har du noen gang holdt en fysisk opamp i hånda og prøvd å knekke en opamp, så vil du skjønne at du ikke klarer å knekke den.

Og hva skjer hvis man ikke kobler inn dioden i parallel med relèet? Vil det skade kresten?
Det kan skade transistoren.
Lenke til kommentar

Hvis du kobler to 15k motstander i serie mellom 0volt og 24volt, så vil midtpunktet mellom de ligge på 24/2=12volt.

I tilfellet minusinngangen her, så kan du stille referansespenningen mellom ( (24v/(15kOhm+13kOhm)) * 13kOhm = 11,14volt og

(24v/(15kOhm+18kOhm)) * 18kOhm = 18,78volt

på samme måte endres spenningen inn på plussinngangen ut fra hvilken verdi det er på NTC/PTC'en, og når spenningen her overskrider minusinngangen, så går utgangen på opampen til +24volt

Den streken viser bare hvilke spenninger opampen er koblet til. I dette tilfellet så er den koblet til 24volt og 0volt.

Ofte er en opamp koblet med til positiv +18v og negativ -18v f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...