Gå til innhold

Har det noe å si om jeg får renter hver kalender måned eller hvert år ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss si at Skandiabanken har 3% årlig rente, og betaler rente en gang i måneden, mens DNB også har 3% rente i året og betaler rente kun en gang i året. Hvem gir best rente?

La oss at du har en million stående på konto. Dersom du bare deler 3% på 12 måneder, får du 0,25% rente hver måned. Hvis du får 2500 kr i renter av Skandiabanken den første månenden, vil du ende opp med mer enn 3% fr hele året, pga rentersrenter.

I midlertid, dersom Skandiabanken etter den første måneden hadde kun gitt deg 2467 kr så ville Skandiabanken og DNB endte med å begge betale deg 3% effektiv rente (fordi (1,002467^12)-1 = 3%)

Hadde det første vært tilfelle, ville skandiabanken hatt en nominell rente på 3% og en effektiv rente på 3,0416%, et poeng som de helt sikkert hadde utnyttet i markedsføringen.

Min konklusjon blir at dersom Skandiabanken sier 3% i året og DNB sier 3% i året, så er det i begge tilfeller snakk om effetive renter, og alternativene er like gode rent økonomisk.

Lenke til kommentar

Ok, så det har ikke noe å si om renten kommer hver måned eller hvert år selv om pengene går inn og ut i hytt og pine? :) Takk for svar.

Nei, det spiller ingen rolle om du får utbetalt pr måned/år. Personlig foretrekker jeg definitivt å få renter utbetalt månedelig istedetfor årlig. Det er mye mer oversiktelig.

Hvor mye penger du har inne hvor lenge spiller selvfølgelig en rolle. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...