MrAvionics Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Blir det jeg får i renter helt likt ? Selv om jeg tar inn og ut penger på kontoen ? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hvis du får kapitalisert rentene hver måned så vil du nok sitte igjen med mer om du lar innskudd+renter stå på kontoen, ettersom du da også får renters renter på neste måned osv osv. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Men regnes ikke renten likt uansett bare at noen banker betaler ut her måned og andre en gang i året ? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Men hvis de utbetales hver måned så har du jo mer penger på kontoen... Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Men hos norske banker tar dem vel med renters rente med i beregningen ? Hos Skandia:Banken, der er det 1.1% rente eller noe på alt-i-et konto. Man får vel ikke 1.1% hver måned selv om det er måneds utbetaling på renter ? Lenke til kommentar
KS Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 La oss si at Skandiabanken har 3% årlig rente, og betaler rente en gang i måneden, mens DNB også har 3% rente i året og betaler rente kun en gang i året. Hvem gir best rente? La oss at du har en million stående på konto. Dersom du bare deler 3% på 12 måneder, får du 0,25% rente hver måned. Hvis du får 2500 kr i renter av Skandiabanken den første månenden, vil du ende opp med mer enn 3% fr hele året, pga rentersrenter. I midlertid, dersom Skandiabanken etter den første måneden hadde kun gitt deg 2467 kr så ville Skandiabanken og DNB endte med å begge betale deg 3% effektiv rente (fordi (1,002467^12)-1 = 3%) Hadde det første vært tilfelle, ville skandiabanken hatt en nominell rente på 3% og en effektiv rente på 3,0416%, et poeng som de helt sikkert hadde utnyttet i markedsføringen. Min konklusjon blir at dersom Skandiabanken sier 3% i året og DNB sier 3% i året, så er det i begge tilfeller snakk om effetive renter, og alternativene er like gode rent økonomisk. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Der man får den hvert år, renten regnes ut fortløpende slik at hvis man har pengene på konto la oss si tre dager får man renter for de tre dagene ? Så plusses alt sammen og betales ut i slutten av året ? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Du får renter da får tre dager ja. Jeg tipper at det i praksis gjøres en utregning per dag, slik at rentene får hver enkelt dag regnes sammen til slutt. men det er bare en antagelse fra min side. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Ok. Kan noen bekrefte det med sikkerhet ? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Hvis renten pr år er oppgitt til f.eks 3% så er renten pr dag (1,03^(1/365))-1, for tre dager så blir det (1,03^(3/365))-1, osv. 1 Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Ok, så det har ikke noe å si om renten kommer hver måned eller hvert år selv om pengene går inn og ut i hytt og pine? Takk for svar. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Ok, så det har ikke noe å si om renten kommer hver måned eller hvert år selv om pengene går inn og ut i hytt og pine? Takk for svar. Nei, det spiller ingen rolle om du får utbetalt pr måned/år. Personlig foretrekker jeg definitivt å få renter utbetalt månedelig istedetfor årlig. Det er mye mer oversiktelig. Hvor mye penger du har inne hvor lenge spiller selvfølgelig en rolle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå