Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Teoriprøven - Lett MC


Anbefalte innlegg

Strøket 2 ganger nå! Begynner å bli rimelig lei.. Har lest Begge ''veien til førerkortet'' mc bøkene. Har også tatt teoritentamens oppgaver på deres hjemmesider ca 40 ganger! Er slike lurespørsmål jeg går i fellen på :(, noen tips på hva jeg eventuelt burde øve på?

 

Og btw jeg har noen spørsmål jeg husker fra teorien som dere eventuelt kunne hjulpet meg med? Husker også noen av alternativene

 

- Hva dekker ansvarsforsikringen

- Skade på eget kjøretøy

- Personskader

- Tyveri

Hvordan er vikeplikten

s530-11.jpg

'' Jeg er på den røde veien til venstre..''

 

- Stoppe helt opp for å vike for de kommende til høyre

- Kjøre med redusert fart slik at bilene fra høyre enkelt kan slippe inn

- Fortsette i vanlig fart, pga de fra høyre er pålagt vikeplikt

 

- Passasjer på lett mc

 

- Lett mc'n blir mer rettningstabil

- Lett mc'n blir vanskeligere å styre

-

 

 

Du skal kjøre forbi parkerte biler på en vei, hva er riktig om plasseringen?

- Til venstre for midten eget kjørefelt

- Til høyre for midten eget kjørefelt

- Midten av eget kjørefelt

 

Du kjører bak en lastebil på vått føre, hva gir best veigrep?

- Ligge i lastebilens hjulspor

- Ligge imellom hjulsporene til lastebilen

 

 

- Hvordan skal du være plassert i en hel venstre sving?

 

- Hvordan skal du være plassert i en hel høyre sving

 

 

Mange av spørsmålene er egentlig lette, men blir helt satt ut av lure alternativene.. Kunne noen gitt meg rett alternativ på hvert spørsmål.. Ble veldig skuffet når jeg strøk 2 gang på rad...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo, kjære deg! :)

Jeg tok litt lett på teoriprøven fra begynnelsen av, og strøk to ganger. Jeg tok meg selv i nakken og leste som faen, og den tredje gangen fikk jeg kun fire feil, altså klarte jeg den! :)

 

Har forståelse for at du er frustrert nå, men husk: alle gode ting er tre!

 

Når det gjelder spørsmålene du vil ha svar på, så vil jeg ikke svare på dem, i tilfelle jeg tar feil. Selv om jeg har bestått, er jeg ingen ekspert, så får håpe noen andre tar seg av det. Hvis ingen prøver å hjelpe, skal jeg gi det et forsøk, for jeg kan en del :)

Lenke til kommentar

Bare leste teoriboka om igjen og om igjen og om igjen. Fulgte med i trafikken når jeg var ute og kjørte (buss, satt på med foreldre/andre osv.) Plukket opp litt her og litt der, og ALT hjalp! :)

 

Ansvarsforsikring:

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ansvarsforsikring er det samme som trafikkforsikring. Dette er påbudt ved lov, og dekker motpartens skader ved eventuelle uhell. D.v.s. hvis du rygger på en annen bil, blir den andres skader dekket, mens du må sørge for deg selv.

 

Skiltet du henviste til:

Kjøre med redusert fart slik at bilene fra høyre enkelt kan slippe inn

Jeg vil tro dette er rett alternativ, siden både du og feltet til høyre er rødt markert. M.a.o. har både du, og de som kommer i feltet til høyre, vikeplikt for hverandre. Altså skal de i venstre rødt felt la de i høyre slippe inn, men de i høyre kan ikke sprenge seg inn dersom det ikke er åpning.

 

Passasjer på lett mc:

Lett mc'n blir mer retningsstabil

Jeg vil tro dette er rett alternativ. Jeg opplever det hvertfall slik når jeg har min far/mor bakpå ved øvelseskjøring. (Ja, for jeg har ikke kjørt opp enda, serru).

 

Du skal kjøre forbi parkerte biler på en vei, hva er riktig om plasseringen?

Til venstre for midten i eget kjørefelt

Jeg ville hvertfall lagt meg til venstre for midten i mitt felt, ettersom det KAN skje at en idiot i en av bilene som står parkert slenger opp døra uten å forhåndssjekke om det kommer noen opp på siden hans/hennes.

 

Du kjører bak en lastebil på vått føre, hva gir best veigrep?

Ligge imellom hjulsporene til lastebilen

Jeg vil tro dette gir bedre grep, og mindre fare for vannplaning. Jeg ville hvertfall følt meg langt tryggere midt i, i steden for i hjulsporene.

 

Hvordan skal du være plassert i en hel venstre sving?

Er litt usikker, og dette må jeg vite selv til oppkjøringa. Slik jeg tenker nå, ville jeg lagt meg til høyre for midten, slik at jeg blir sett før av motkommende kjøretøy, samt ser "rundt" svingen tidligere og dermed er bedre forberedt på hva som kan vente meg.

 

Hvordan skal du være plassert i en hel høyre sving?

Jeg ville lagt meg ganske så midt i feltet mitt. For langt ut kan føre til at man kommer for nære motgående kjøretøy, og for langt ned kan være en risiko m.t.p. gående og syklende.

 

 

 

Jeg kan ikke garantere at noe av dette er rett, men det jeg har svart er det som gir mest mening i mitt hode. Håper det kommer til hjelp :)

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Svarer på noen!

 

Passasjer på lett mc:

Lett mc'n blir mer retningsstabil

Er ikke sikker, men tror ikke jeg ville ha svart dette. For når noen sitter på blir det mer vekt bak, og da blir sykkelen over/understyrt. (Husker ikke hvilken av de). Er litt vanskelig å svare når spørsmålene er annerledes tolket, men det er faktum at sykkelen vil bli annerledes å styre når det er mye vekt bak eller foran.

 

Du skal kjøre forbi parkerte biler på en vei, hva er riktig om plasseringen?

Til venstre for midten i eget kjørefelt

Er nok riktig ja. For når du ligger til venstre i feltet vil du lettere se om folk skal ut av plassene sine, og de vil se deg lettere.

 

Hvordan skal du være plassert i en hel venstre sving?

Hvis spørsmålet er åssen kurven skal gå skal du ligge til høyre i filen før svingen, så krysse svingen og utnytte hele handlingsrommet.

 

Hvordan skal du være plassert i en hel høyre sving?

Her ligger du da langt til venstre, og gjør som over. Holdt forøvrig på å stryke på oppkjøringen fordi jeg ikke utnyttet handlingsrommet i svingen godt nok og brukte hele svingen :p

Lenke til kommentar

Hadde langkjøring i dag. Fokuserte mye på svinger.

Det er som mwftw sier:

 

Venstresving - ligg til høyre og kryss svingen, utnytt hele handlingsrommet.

Høyresving - ligg til venstre, og kryss over til høyre, og utnytt hele handlingsrommet.

 

Passasjer på lett-mc:

Dersom sykkelen ikke blir mer retningsstabil (som mwftw ikke tror den blir), må den i så fall bli en viss grad av overstyrt. Hvor mye, hvor lite, avhenger vel av vektfordeling. F.eks. om du har ei bælfeit kjerring bakpå, blir den mer overstyrt enn om du f.eks. har ei lita frøken på 50 kg. bakpå.

 

Jeg tenkte som så at hvis du har en normalvektig person bakpå, evt. noe lettere enn normalvektig, så blir sykkelen mer jevnt tung, i steden for ujevnt (ubalansert vektfordeling).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...