Spenol Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Tenker å bytte ut det meste av oljer og væsker på bilen min (en Nissan King Cab D21 '93-modell), og har i den forbindelse en del spørsmål: Servostyringsolje Kan olje av type DEXRON III brukes der det foreskrives type DEXRON? Girkasse Instruksjonsboken sier her kun API GL-4. Kan jeg da bruke en olje som oppfyller både API GL-4 og API-GL5? Jeg har lest flere steder at API/GL5-oljer kan være skadelig for eldre systemer, så jeg forstår ikke helt hvordan en olje som oppfyller begge spesifikasjonene kan brukes. Ser at Biltema har en "kombiolje" som kun tilfredsstiller API GL-4 og er ment for landbruksmaskiner: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Kombiolje-10W301/ Kan denne brukes? Differensial bak Har Biltema en olje som kan brukes på en Limited Slip Differential? Regner med at jeg har LSD siden begge bakhjulene går rundt når jeg snurrer det ene. Endret 23. mai 2011 av Spenol Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Tenker å bytte ut det meste av oljer og væsker på bilen min (en Nissan King Cab D21 '93-modell), og har i den forbindelse en del spørsmål: Servostyringsolje Kan olje av type DEXRON III brukes der det foreskrives type DEXRON? Girkasse Instruksjonsboken sier her kun API GL-4. Kan jeg da bruke en olje som oppfyller både API GL-4 og API-GL5? Jeg har lest flere steder at API/GL5-oljer kan være skadelig for eldre systemer, så jeg forstår ikke helt hvordan en olje som oppfyller begge spesifikasjonene kan brukes. Ser at Biltema har en "kombiolje" som kun tilfredsstiller API GL-4 og er ment for landbruksmaskiner: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Kombiolje-10W301/ Kan denne brukes? Differensial bak Har Biltema en olje som kan brukes på en Limited Slip Differential? Regner med at jeg har LSD siden begge bakhjulene går rundt når jeg snurrer det ene. Ofte så blir det bare spesifisert ATF-olje som servostyringsolje, ergo kan du strengt tatt bruke alt av oljer som passer til automatgir. Når de sier Dexron men ikke noe annet, skal du kunne benytte alle typer Dexron. Dexron III eksisterer strengt tatt ikke lengre, den er erstattet av Dexron VI. Uansett kan du nok benytte en ATF som passer til Dexron III og/eller Dexron VI. Er oljen GL4, så er den nettopp det. I teorien. At den evt er godkjent for GL5, skal ikke spille noen rolle, så du skal kunne benytte den som tar begge deler. Skjønt, GL5 skal normalt ikke benyttes i manuelle girkasser, om ikke fabrikanten beskriver akkurat det, så uten at jeg er noen reser på dette, synes jeg det høres litt rart ut at en olje tar begge typer. Kjenner ikke spesielt Biltema sine oljer, men vet at flere GL5 oljer også passer til LSD, da heter de gjerne GL5 + eller GL5 LS. Forøvrig ville jeg vært en anelse skeptisk til Biltema-oljene. Ikke at det er noe gale med oljene, men merkingen dems er tidvis misvisende (bla.a har jeg sett en ATF-olje som er godkjent for 2 temmelig forskjellige spesifikasjoner, som ingen andre oljeprodusenter leverer...). Anbefaler deg heller å ta kontakt med f.eks oljelageret.no eller royalpurple.no som begge kan svare deg 100% sikkert på olje. Personlig har jeg særs god erfaring med royalpurple, rimelig er de også (halv pris på første gangs ordre). 1 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Tenker å bytte ut det meste av oljer og væsker på bilen min (en Nissan King Cab D21 '93-modell), og har i den forbindelse en del spørsmål: Servostyringsolje Kan olje av type DEXRON III brukes der det foreskrives type DEXRON? Girkasse Instruksjonsboken sier her kun API GL-4. Kan jeg da bruke en olje som oppfyller både API GL-4 og API-GL5? Jeg har lest flere steder at API/GL5-oljer kan være skadelig for eldre systemer, så jeg forstår ikke helt hvordan en olje som oppfyller begge spesifikasjonene kan brukes. Ser at Biltema har en "kombiolje" som kun tilfredsstiller API GL-4 og er ment for landbruksmaskiner: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Kombiolje-10W301/ Kan denne brukes? Differensial bak Har Biltema en olje som kan brukes på en Limited Slip Differential? Regner med at jeg har LSD siden begge bakhjulene går rundt når jeg snurrer det ene. Ofte så blir det bare spesifisert ATF-olje som servostyringsolje, ergo kan du strengt tatt bruke alt av oljer som passer til automatgir. Når de sier Dexron men ikke noe annet, skal du kunne benytte alle typer Dexron. Dexron III eksisterer strengt tatt ikke lengre, den er erstattet av Dexron VI. Uansett kan du nok benytte en ATF som passer til Dexron III og/eller Dexron VI. Er oljen GL4, så er den nettopp det. I teorien. At den evt er godkjent for GL5, skal ikke spille noen rolle, så du skal kunne benytte den som tar begge deler. Skjønt, GL5 skal normalt ikke benyttes i manuelle girkasser, om ikke fabrikanten beskriver akkurat det, så uten at jeg er noen reser på dette, synes jeg det høres litt rart ut at en olje tar begge typer. Kjenner ikke spesielt Biltema sine oljer, men vet at flere GL5 oljer også passer til LSD, da heter de gjerne GL5 + eller GL5 LS. Forøvrig ville jeg vært en anelse skeptisk til Biltema-oljene. Ikke at det er noe gale med oljene, men merkingen dems er tidvis misvisende (bla.a har jeg sett en ATF-olje som er godkjent for 2 temmelig forskjellige spesifikasjoner, som ingen andre oljeprodusenter leverer...). Anbefaler deg heller å ta kontakt med f.eks oljelageret.no eller royalpurple.no som begge kan svare deg 100% sikkert på olje. Personlig har jeg særs god erfaring med royalpurple, rimelig er de også (halv pris på første gangs ordre). Takker så mye for godt svar. Har nettopp vært ute og kjøpt oljer. Tok ikke sjansen på giroljen til Biltema, nettopp med tanke på at den angivelig skal tilfredsstille både GL-4 og GL-5. Etter det jeg har lest inneholder GL-5 sterke additiver som kan være skadelig for systemer som er laget for GL-4, så en slik multi-olje er jeg skeptisk til. Kjøpte for øvrig Biltema halvsyntetisk ATF-transmisjonsolje til servostyringen, mineralsk GL5 (laget for bl.a. hypoid-gir) til fremdifferensialen og Comma LS 80W90 GL5 til bakdifferensialen. Stod lenge og vurderte 10-litersdunken med "Universal Tractor Oil" til 300 kr, men kom til konklusjonen at bilen fortjener noe bedre. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Fikse, Har du et tips til sealer for drenerings- og påfyllingsplugger? Jet har nå byttet alle oljer uten å forsegle pluggene, bortsett fra i overføringskassen - her brukte jeg gjengeteip (teflonteip) på boltene, men angrer allerede. Først og fremst fordi teipen på den ene bolten antakeligvis ble FUBAR fordi den var surret feil vei, og for det andre ble boltene så sleipe at tiltrekkingsmomentet sannsynligvis ble altfor høyt. Er også bekymret for at gjengeteipen skal løse seg opp i olje og begynne å flyte rundt i kassen. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Bortsett fra original-pakningene, pleier jeg å bruke pakningssilikon (pakning på tube), evt kobberskiver, om det er passende å bruke. Kjøpte meg en tube fra Clas Ohlson (men de har sluttet med omtrent alt slikt nå, denne tuben inkludert) til en knapp hundrelapp, og har hatt den i flere år - tipper den har vært brukt til 40-50 drenplugger, og har knapt brukt halvparten. Bruker den til alt av dreneringsplugger (olje og vann), og har aldri hatt problemer med lekkasje. Jeg pleier å legge et tynt lag helt nede ved boltehodet, siste 2-3 omdreiningene på gjengene, slik at når den skrues inn så går det overflødige fra gjengene ut på flaten til hodet. På den måten blir bolten "limt" fast, men uten at det kommer silikon inn til vannet/oljen. Har hatt en tube fra Biltema også, kan ikke huske den lagde noe problemer, annet enn at den tørket ganske fort i tuben så den måtte kastes etter få gangers bruk. 1 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Bortsett fra original-pakningene, pleier jeg å bruke pakningssilikon (pakning på tube), evt kobberskiver, om det er passende å bruke. Kjøpte meg en tube fra Clas Ohlson (men de har sluttet med omtrent alt slikt nå, denne tuben inkludert) til en knapp hundrelapp, og har hatt den i flere år - tipper den har vært brukt til 40-50 drenplugger, og har knapt brukt halvparten. Bruker den til alt av dreneringsplugger (olje og vann), og har aldri hatt problemer med lekkasje. Jeg pleier å legge et tynt lag helt nede ved boltehodet, siste 2-3 omdreiningene på gjengene, slik at når den skrues inn så går det overflødige fra gjengene ut på flaten til hodet. På den måten blir bolten "limt" fast, men uten at det kommer silikon inn til vannet/oljen. Har hatt en tube fra Biltema også, kan ikke huske den lagde noe problemer, annet enn at den tørket ganske fort i tuben så den måtte kastes etter få gangers bruk. Tenker du på denne? Ellers er dette bolter med firkantfeste, uten hode (kobberskive derfor utelukket), så det er ikke helt lett å vite hva som er de siste gjengene. Det er samme bolter på girkasse, differ, osv, men det har variert hvor langt inn de går på de ulike delene). For øvrig var det utrolig skummelt å bruke en svær momentnøkkel med forlenger på bolter som er innsauset i olje - de sluttet jo aldri å dreie. Virker også som momentnøkkelen til Biltema (den til 500 kr) må holdes i en bestemt stilling for å klikke - i alle fall når det brukes forlenger. Det endte med at jeg skrudde den ned til 20Nm og byttet stilling, og da klikket det endelig. Blir nok nødt til å tappe ut oljen og gjøre jobben på nytt med pakningssilikon. Usikker på hva jeg gjør med diffene og girkassen der jeg ikke har brukt noe tetningsstoff. Tror du det holder? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Ellers er dette bolter med firkantfeste, uten hode (kobberskive derfor utelukket), så det er ikke helt lett å vite hva som er de siste gjengene. Det er samme bolter på girkasse, differ, osv, men det har variert hvor langt inn de går på de ulike delene). For øvrig var det utrolig skummelt å bruke en svær momentnøkkel med forlenger på bolter som er innsauset i olje - de sluttet jo aldri å dreie. Virker også som momentnøkkelen til Biltema (den til 500 kr) må holdes i en bestemt stilling for å klikke - i alle fall når det brukes forlenger. Det endte med at jeg skrudde den ned til 20Nm og byttet stilling, og da klikket det endelig. Blir nok nødt til å tappe ut oljen og gjøre jobben på nytt med pakningssilikon. Usikker på hva jeg gjør med diffene og girkassen der jeg ikke har brukt noe tetningsstoff. Tror du det holder? Disse pluggene har sannsynligvis koniske rørgjenger, slik at de blir trangere jo lenger inn du skrur. Det finnes flere varianter av slike gjenger; noen som krever teip/lim, og noen som ikke trenger. Om det behøves noe tettemiddel på dem, så er Loctite 542, eller et tilsvarende produkt fra annen leverandør, best egnet. Gjengeteip løser seg ikke opp i olje, og om det skulle komme noen løse "trevler" av teipen inn i kasa/oljen, så er heller ikke det noe å bekymre seg om, på en manuell kasse. Automatkasser, servostyring og andre hydrauliske systemer med trange passasjerer og mikroskopiske klaringer er imidlertid mer følsomme for gjengeteip, og slike systemer har derfor koblinger som vanligvis ikke trenger teip eller lim for å holde tett (stålgummipakninger/"Bonded Seal", kopperringer, koniske tetninger, O-ringer etc). Om pluggene holder tett er det ingen grunn til å bekymre seg mer om dem. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Tenker du på denne? Jepp, det var den De pluggene du alt har skrudd i og som ikke lekker, er OK. Har aldri opplevd at de skrur seg ut, iallfall ikke etter 20Nm! 2 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 7. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2011 Hjertelig takk for svar, Fikse og Rognmo. Boltene er nok koniske, ja. Reparasjonsmanualen sier ingenting om gjengelås på disse (dette var kun spesifisert for tappeskruen for kjølevæske i motorblokken, så denne ga jeg et lag blå Permatex-gelé). Jeg tok bare på teip fordi jeg så at det hadde blitt brukt på akkurat disse to boltene før, samt at det var masse tørket oljet rundt hele kassen (mulige tegn på gamle lekkasjeproblemer). Vurderte å smøre på blå Permatex, men ettersom det er olje i hullene vil nok ikke denne bite så bra. Prøvde å tørke etter beste evne, men det piplet oljedråper ut selv etter flere timer etter dreneringen, så jeg fant ut at teip var det eneste brukbare. Permatex har også en "surface insensitive sealant" som takler olje, men det får bli til neste gang. Forresten er det snakk om overføringskassen (transfer case) og ikke girkassen. Er det fremdeles greit med noen flytende "teip-trevler"? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Ingen fare. Kassene på den biltypen der er sikkert kraftig nok til og kverne opp småstein. GL4/5 olja funker på alt uten og tære på metallet i GL4 kassene. Helt enig at det er en merkelig mix, men det funker knall. Før brukte jeg kun GL4/5(statoil) blandingen og fylte det på alt så lenge det ikke var LSD. Blanda den også med DXIII og hadde på manuell kasser som krevde sær spesial olje Og bruke lang latmann er forøvrig og be om bråk når du driver med koniske duppedingser. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå