HerrOptimist Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei! Har en kjeller som er innredet med bad, dusj, stue og kjøkken. Det jeg har lagt merke til i det siste er noen små hull i treverket generelt i kjelleren. Dette gjelder noen tredører, noen lister, samt litt panel som er på en av veggene i trappen ned. Det er forholdsvis mange små hull, og de forekommer i større grad i området 0-20 cm fra gulvet. Det er likevel også noen hull lengre opp. Hva kan dette være? Skadedyr av noe slag? Jeg vet at det eksisterer noen edderkopper, kaffebiller og et eller annet flyvende innsekt (ser ut som en liten maur med vinger + en spis hale ned. (de flyr "stående" som en sjøhest i vannet ca.) Det er dog mest kaffebiller og edderkopper, men ingen store mengder altså! Absolutt ikke noe problem! (med mindre det er noen av disse som lager hullene i treverket?) Vet noen hva dette kan være? Kan jeg være rammet av flere "småkryp" enn de som er vanlige og "velkomne" i en kjeller? Vet også at det er en del kondens i kjelleren, men dette skal bli gjort noe med til høsten. Da skal det borres 4-5 ekstra ventiler + settes inn lufteventiler i vinduene. Legger ved et bilde av de søte små hullene! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Småkryp som spiser opp treverket i huset er aldri velkomne. De kan gjøre svært stor skade (skjult). Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Det er en raptorbille som lever av behandlet treverk Kansje denne linken kan være til hjelp ? http://edis.ifas.ufl.edu/in035 Lenke til kommentar
HerrOptimist Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Takk - Har prøvd å google raptorbille, men finner ingen direkte resultater. Finnes det et annet navn på denne billen? Hvor lang tid bruker de på å "borre" et hull? Vil det være mulig å ta en bille på fersken hvis man er heldig? Og hvordan bli kvitt disse? Regner med at jeg burde bytte det meste av treverket som er angrepet? Takk! Mente du forresten at de flyvende insektene jeg beskrev var raptorbillen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå