vanders Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 mener du pensjonistene/eksamensvaktene? får de betalt for å sitte der egentlig, for noen av dem som var vakter for oss virka som de var nervøse, nesten redde heh Jepp, først møtte jeg på en mann i tidlig 20-årene og tenkte "Det MÅ være en kul eksamensvakt!", men inne sitter det samme synet som har møtt meg på hver eksamen siden 10. klasse. To damer i 60 årsalderen hvorpå den ene er fransk og snakker helt forferdelig norsk. du skulle starte eksamensoppgaven din sånn, da hadde jeg gitt deg 6! 1 Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Det var da voldsomt så mange sider folk skrev. Resultatet ble på 2 1/2 side, oppgave 5. Synes som andre at oppgavene var helt elendige, ikke mye variasjon, tolk det og analyser det. Håpet på mer essay og lignende Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Glemte seff å ta med kilder da, gaaah.. Faen! Jeg også. Håper virkelig ikke at de er så strenge at de trekker en hel karakter bare pga. det. Dersom du faktisk har brukt noen kilder, men ikke oppgir det, så kan det trekke mer en en karakter ned. Likte ikke at alle oppgavene var å produsere en tekst ut i fra en annen. Endret 26. mai 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
vanders Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 er det maskinskrevne sider dere snakker om? Lenke til kommentar
krawka Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 er det maskinskrevne sider dere snakker om? Ja. Skriftstr. 12 og linjeavst. 1,5. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 EDIT: Skreiv tre og en halv. Jeg angra på at jeg valgte oppgave én; den var jævlig tungvindt. Ble akkurat ferdig. Unnskyld, men utrolig rage på din bruk av "én". én / éi / ett = 1 / stresset artikel en / ei / et = artikkel ikke sant? Tror ikke 1 og én kan brukes om hverandre. Lenke til kommentar
vanders Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 det er plenty det da! hvor mange sider burde man skrive egentlig? Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 det er plenty det da! hvor mange sider burde man skrive egentlig? Så lenge innholdet er bra er vel 2-4 sider helt greit? Lenke til kommentar
bjkr Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hadde værre oppgaver på Tentamen. Har en lærer som det er umulig å få bedre enn 4 av så får se hvordan det går når andre retter Lenke til kommentar
vanders Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 hvis innholdet er dritt, er det vel også bra at oppgaven er kort Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hadde værre oppgaver på Tentamen. Har en lærer som det er umulig å få bedre enn 4 av så får se hvordan det går når andre retter Læreren min sier det samme. At ingen får 6 og veldig få får 5. =< Lenke til kommentar
stifa Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Okay, oppgave 1 da. EDIT: *kremt* http://no.wiktionary.org/wiki/%C3%A9n Flere som kom opp i nynorsk sidemål da? Håper det blir lettere oppgaver på den prøven... EDIT^: Læreren min ga ut 3-4 femmere på særoppgavene da, og jeg har fått femmere på alle bokmålprøvene i år, og de siste nynorskprøvene. Endret 26. mai 2011 av stifa Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Er glad det ikke er norsklæreren vår som retter oppgavene. Det går ikke an å skrive noe som helst som er subjektivt. Når han sier "Skriv deres mening om *jibberish*" så er det feil. Hannes mening > Alle andre sin. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Det står jo i sensorveiledninga at sensorne skal være åpne for varierende meninger. Norsklærern min aksepterer mine meninger så lenge jeg utdyper dem. Føler at jeg har en grei norsklærer. Jeg får 6 i muntlig Håper bare ikke på norsk muntlig eksamen; etter nynorskeksamen så er jeg mest sannsynlig lei av norskfaget... Og det kalles "gibberish" Endret 26. mai 2011 av stifa Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) EDIT: Skreiv tre og en halv. Jeg angra på at jeg valgte oppgave én; den var jævlig tungvindt. Ble akkurat ferdig. Unnskyld, men utrolig rage på din bruk av "én". én / éi / ett = 1 / stresset artikel en / ei / et = artikkel ikke sant? Tror ikke 1 og én kan brukes om hverandre. Det er forskjell mellom "én gutt" og "en gutt". Én er det samme som det engelske ordet "one", altså tallet 1. En er det samme som det engelske ordet "a". Man kan også bruke "en" for 1, men det meste er jo tillatt i bokmål. Endret 26. mai 2011 av Christiαn 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Aah. Når folk fikk lov til å skrive på pc så skjønner jeg at de klarte en del på kort tid. selv kommer jeg til å ha skrivesperre i flere dager etter 5-6 sider kladd og 5-6 sider innføring. Man skriver da alrdi for hånd lenge. Om 100år så kommer det til å være en kunstform i likhet med kaligrafi. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Aah. Når folk fikk lov til å skrive på pc så skjønner jeg at de klarte en del på kort tid. selv kommer jeg til å ha skrivesperre i flere dager etter 5-6 sider kladd og 5-6 sider innføring. Man skriver da alrdi for hånd lenge. Om 100år så kommer det til å være en kunstform i likhet med kaligrafi. Jeg tror da en kommer til å skrive for hånd i fag som matematikk, Fysikk og Kjemi i en god del år, uavhengig om du skriver på en input enhet eller på et papir. Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 I går tok jeg meg en økt med litt klipp og lim, og lagde denne huskelisten, siden jeg av tidligere erfaring flere ganger har kommet frem til at de malene som står i boka er litt for vage i forklaring og utforming av tekster. På toppen av det så får jeg lett en mild form for hjernteppe, når jeg skal skrive mye på en gitt tid. Uansett så skrev jeg oppgave 4 og ca 1450 ord. Har hovedsaklig holdt meg til å kun skrive analyse av sammensatt tekst eller artikkel hele året, tenker sånn at det er bedre å bli god på et par ting, enn å bare kunne litt om alle typer oppgaver. Ut i fra huskelisten min så var det bare en eller to jeg førte opp som kilde, selv om det var en god del av det jeg brukte i løpet av dagen. Satt å vurderte litt frem og tilbake før jeg leverte, og kom frem til at mye av det egentlig ikke passet inn under kilder. Fordi det ikke hadde særlig innvirkning på innholdet, men mer innvirkning på oppbygning av innholdet. Jeg får satse på at jeg ikke dreit meg helt ut med den beslutningen, siden jeg selv føler at jeg gjorde helt greit i dag, og ikke egentlig hatt tanker om ting jeg skulle gjort annerledes. Lenke til kommentar
Endeby Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Positivt: Ingen kortsvarsoppgave. Negativt: Fikk ikke skrive kåseri Gikk for øvrig for oppgave 4 med Garborg, valgplakaten og de unge skeive. Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Positivt: Ingen kortsvarsoppgave. Negativt: Fikk ikke skrive kåseri Gikk for øvrig for oppgave 4 med Garborg, valgplakaten og de unge skeive. oppgave 1 mener du vel? oppgave 1: Oppgave 1 Vedlegg side 9-13: "Det adelige element" (1885), "Himmelbrev til Byron" (1904), "Kvinnestudentar" (1882), Forrådt (1892), "By og land hand i hand, hele folket i arbeide" (1933), Soft City (1969–75), Ungdomstelefonen.no (2011) Frihet, fornuft og framskritt er sentrale ideer i det moderne prosjektet. De vedlagte tekstene på side 9–13 kan leses som kommentarer til – eller reaksjoner på – disse ideene. Velg minst tre av tekstene. Gjør greie for ulike syn på frihet, fornuft og framskritt som kommer fram i tekstutvalget ditt. Hvilken verdi mener du de sentrale ideene i det moderne prosjektet har i dag? Skriv en artikkel. Kommentar Det skal komme tydelig fram hvilke tekster svaret ditt bygger på, og tekstene skal knyttes til det oppgaven ber om. Du kan velge ulike innfallsvinkler og måter å organisere svaret ditt på. For å vise høy grad av måloppnåelse bør du kunne gjøre greie for ideene i tekstutvalget ditt på en oversiktlig og relevant måte, og vise at du har kjennskap til ideene i det moderne prosjektet. oppgave 4: Oppgave 4 Vedlegg: “Hvem er jeg?” Annonse for Ungdomstelefonen.no, Filmmagasinet 1/2011 Analyser den sammensatte teksten. Bruk begreper fra retorikken. Kommentar I svaret ditt skal du si noe om de ulike elementene i annonsen og forholdet mellom dem. I analysen er det viktigere at du forstår de begrepene du bruker, enn at du bruker mange faguttrykk. For å vise høy grad av måloppnåelse bør du bruke fagspråk på en relevant og presis måte, og på den måten forklare hvordan annonsen kommuniserer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå