Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Hovedmål Eksamen 2011 - VGS


Anbefalte innlegg

mener du pensjonistene/eksamensvaktene? :D får de betalt for å sitte der egentlig, for noen av dem som var vakter for oss virka som de var nervøse, nesten redde heh

 

Jepp, først møtte jeg på en mann i tidlig 20-årene og tenkte "Det MÅ være en kul eksamensvakt!", men inne sitter det samme synet som har møtt meg på hver eksamen siden 10. klasse.

 

To damer i 60 årsalderen hvorpå den ene er fransk og snakker helt forferdelig norsk.

 

 

du skulle starte eksamensoppgaven din sånn, da hadde jeg gitt deg 6!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da voldsomt så mange sider folk skrev. Resultatet ble på 2 1/2 side, oppgave 5.

 

Synes som andre at oppgavene var helt elendige, ikke mye variasjon, tolk det og analyser det. Håpet på mer essay og lignende :(

Lenke til kommentar

Glemte seff å ta med kilder da, gaaah..

 

Faen! Jeg også. :dontgetit:

Håper virkelig ikke at de er så strenge at de trekker en hel karakter bare pga. det.

 

Dersom du faktisk har brukt noen kilder, men ikke oppgir det, så kan det trekke mer en en karakter ned.

 

Likte ikke at alle oppgavene var å produsere en tekst ut i fra en annen.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

EDIT: Skreiv tre og en halv. Jeg angra på at jeg valgte oppgave én; den var jævlig tungvindt. Ble akkurat ferdig.

 

Unnskyld, men utrolig rage på din bruk av "én".

 

én / éi / ett = 1 / stresset artikel

en / ei / et = artikkel

 

ikke sant?

 

Tror ikke 1 og én kan brukes om hverandre.

Lenke til kommentar

Det står jo i sensorveiledninga at sensorne skal være åpne for varierende meninger. Norsklærern min aksepterer mine meninger så lenge jeg utdyper dem. Føler at jeg har en grei norsklærer. Jeg får 6 i muntlig :D

 

Håper bare ikke på norsk muntlig eksamen; etter nynorskeksamen så er jeg mest sannsynlig lei av norskfaget...

 

Og det kalles "gibberish" :p

Endret av stifa
Lenke til kommentar

EDIT: Skreiv tre og en halv. Jeg angra på at jeg valgte oppgave én; den var jævlig tungvindt. Ble akkurat ferdig.

 

Unnskyld, men utrolig rage på din bruk av "én".

 

én / éi / ett = 1 / stresset artikel

en / ei / et = artikkel

 

ikke sant?

 

Tror ikke 1 og én kan brukes om hverandre.

 

Det er forskjell mellom "én gutt" og "en gutt".

Én er det samme som det engelske ordet "one", altså tallet 1.

En er det samme som det engelske ordet "a". Man kan også bruke "en" for 1, men det meste er jo tillatt i bokmål. :roll:

Endret av Christiαn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Aah. Når folk fikk lov til å skrive på pc så skjønner jeg at de klarte en del på kort tid. selv kommer jeg til å ha skrivesperre i flere dager etter 5-6 sider kladd og 5-6 sider innføring. Man skriver da alrdi for hånd lenge. Om 100år så kommer det til å være en kunstform i likhet med kaligrafi.

Lenke til kommentar

Aah. Når folk fikk lov til å skrive på pc så skjønner jeg at de klarte en del på kort tid. selv kommer jeg til å ha skrivesperre i flere dager etter 5-6 sider kladd og 5-6 sider innføring. Man skriver da alrdi for hånd lenge. Om 100år så kommer det til å være en kunstform i likhet med kaligrafi.

 

Jeg tror da en kommer til å skrive for hånd i fag som matematikk, Fysikk og Kjemi i en god del år, uavhengig om du skriver på en input enhet eller på et papir.

Lenke til kommentar

I går tok jeg meg en økt med litt klipp og lim, og lagde denne huskelisten, siden jeg av tidligere erfaring flere ganger har kommet frem til at de malene som står i boka er litt for vage i forklaring og utforming av tekster. På toppen av det så får jeg lett en mild form for hjernteppe, når jeg skal skrive mye på en gitt tid.

 

Uansett så skrev jeg oppgave 4 og ca 1450 ord. Har hovedsaklig holdt meg til å kun skrive analyse av sammensatt tekst eller artikkel hele året, tenker sånn at det er bedre å bli god på et par ting, enn å bare kunne litt om alle typer oppgaver. Ut i fra huskelisten min så var det bare en eller to jeg førte opp som kilde, selv om det var en god del av det jeg brukte i løpet av dagen. Satt å vurderte litt frem og tilbake før jeg leverte, og kom frem til at mye av det egentlig ikke passet inn under kilder. Fordi det ikke hadde særlig innvirkning på innholdet, men mer innvirkning på oppbygning av innholdet. Jeg får satse på at jeg ikke dreit meg helt ut med den beslutningen, siden jeg selv føler at jeg gjorde helt greit i dag, og ikke egentlig hatt tanker om ting jeg skulle gjort annerledes.

Lenke til kommentar

Positivt: Ingen kortsvarsoppgave.

Negativt: Fikk ikke skrive kåseri

 

Gikk for øvrig for oppgave 4 med Garborg, valgplakaten og de unge skeive.

 

oppgave 1 mener du vel?

 

oppgave 1:

 

Oppgave 1

Vedlegg side 9-13: "Det adelige element" (1885), "Himmelbrev til Byron" (1904), "Kvinnestudentar" (1882), Forrådt (1892), "By og land hand i hand, hele folket i arbeide" (1933),

Soft City (1969–75), Ungdomstelefonen.no (2011)

Frihet, fornuft og framskritt er sentrale ideer i det moderne prosjektet. De vedlagte

tekstene på side 9–13 kan leses som kommentarer til – eller reaksjoner på – disse

ideene.

Velg minst tre av tekstene. Gjør greie for ulike syn på frihet, fornuft og framskritt som

kommer fram i tekstutvalget ditt. Hvilken verdi mener du de sentrale ideene i det

moderne prosjektet har i dag? Skriv en artikkel.

 

Kommentar

Det skal komme tydelig fram hvilke tekster svaret ditt bygger på, og tekstene skal knyttes

til det oppgaven ber om. Du kan velge ulike innfallsvinkler og måter å organisere svaret

ditt på. For å vise høy grad av måloppnåelse bør du kunne gjøre greie for ideene i

tekstutvalget ditt på en oversiktlig og relevant måte, og vise at du har kjennskap til ideene

i det moderne prosjektet.

 

 

oppgave 4:

 

Oppgave 4

Vedlegg: “Hvem er jeg?” Annonse for Ungdomstelefonen.no, Filmmagasinet 1/2011

Analyser den sammensatte teksten. Bruk begreper fra retorikken.

 

Kommentar

I svaret ditt skal du si noe om de ulike elementene i annonsen og forholdet mellom dem. I

analysen er det viktigere at du forstår de begrepene du bruker, enn at du bruker mange

faguttrykk. For å vise høy grad av måloppnåelse bør du bruke fagspråk på en relevant og

presis måte, og på den måten forklare hvordan annonsen kommuniserer.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...