Bark1Steinar Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Prosessmodellen? o.o Gjøre greie for sender, budskap, målgruppe, mottaker og medium Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Tok oppgave 4 jeg også. Det virker som om den var populær. Skreiv rundt 1500 ord. Selv synes jeg ikke at det gikk så bra, jeg fokuserte mest på selve teksten, og ikke så mye på bildet. Blir det 4 blir jeg faktisk glad. Jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle gjøre det, men jeg skreiv en retorisk analyse slik som jeg pleier. Jeg hadde ingen anelse om hvordan jeg skulle tolke et bilde retorisk. Men jeg nevnte diverse ting om bildet da, så jeg håper det ikke går så alt for dårlig. Slang inn alt jeg kjente til av etos, patos, logos osv, så jeg håper det er nok til en 5, men jeg tror ikke det. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Valgte oppgave 1, skrev rundt 800-900 ord. Var virkelig ræva oppgaver i år. Tror det må være de verste norsk oppgavene jeg har hatt. Takk gud jeg fant et notat dokument om det moderne prosjekt på PCen. Glemte seff å ta med kilder da, gaaah.. Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hehe, ingen andre enn meg som valgte oppgave 2? Ser mange klager over oppgavene.. Ble veldig glad når jeg så den oppgaven, jeg. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Vel, det er jo en analyse av en sammensatt tekst man skal gjøre - ikke en vanlig retorisk analyse. Men nå er jo ikke jeg fasiten, men jeg gikk ut fra at man skulle skrive en analyse av en sammensatt tekst + ta med retoriske begreper også Lenke til kommentar
krawka Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hehe, ingen andre enn meg som valgte oppgave 2? Ser mange klager over oppgavene.. Ble veldig glad når jeg så den oppgaven, jeg. Valgte oppgave 2, kun fordi det var den minst forferdelige oppgaven. Skrev veldig langt, men føler ikke jeg kom frem til noe klokt. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hvordan løste folk oppgave 1? Skreev dere mye om ulike syn på frihet, fornuft og framskritt? var vel ikke så mange forskjellige syn? blee mye om kvinnefrigjørin, fordi jeg valgtee ibsen, arne egarborg og amalie skram.. selv satte jeg i hovedsak baree tekstene i sammenheng med det moderne prosjektet Hm, jeg tok Arbeiderpartiplakaten: Frihet= ærlig arbeid med god lønn Fremskritt = alle i arbeid pluss div historiske fakta Ibsen Ildner opp under arbeiderne og kvinnefrigjøring rettferdiggjør revolusjon? (sier at demokrati ikke kan løse problemet, og sier at arbeiderne og kvinnene er det nye adelige element, de adelige ble ikke valgt demokratisk inn i statlige verv o.l.) Garborg Satirisk og ironisk om kvinneidealet, typisk i det moderne prosjekt, setter spørsmål under debatt. Allusjon til bibelen. Selvstendige og opplyste kvinner Hamsun Anti-moderne, anti-industrialiserende. Liker ikke arbeiderrevolusjonen eller kvinnefrigjøringa. Glorifiserer det enkle jordbruk. Jeg var kanskje ikke så flink til å sette de forskjellige tekstene inn i kulturkontekst, men jeg følte at jeg ga klart uttrykk for hvordan de så på frihet osv. Gjorde mer greie for det moderne prosjekt i delen der du selv skulle vurdere om hvilken verdi idealene hadde idag. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Flere som hadde fult av gamle hekser som eksamens vakter btw? Jeg ble faen meg redd for ho ene vi hadde, har aldri sett på makan!! Bulldog ass! Lenke til kommentar
wacz Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Null kortsvar = no waste of time!! Valgte oppgave 4, skrev ca. 1100 ord. Ellers var dette et greit stilsett, med både greie og forståelige oppgaver. Det kunne vært MYE verre. Men seriøst, ikke les mer av denne tråden. Plutselig kommer du over noe du glemte å skrive/burde ha skrevet, også går du og tenker på det i en hel måned! Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg valgte også oppgave 2. Føler det gikk veldig greit, så lenge jeg tolket oppgaven slik at svaret ble noenlunde som sensorene forventer. Valgte å fokusere på Garborg sin tekst først, for deretter å sammenligne med Forrådt. Ble muligens for lite om tekstenes aktualitet idag, så kan nok hende det trekker meg litt ned. Hvordan gjorde dere andre denne oppgaven? Lenke til kommentar
krawka Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg valgte også oppgave 2. Føler det gikk veldig greit, så lenge jeg tolket oppgaven slik at svaret ble noenlunde som sensorene forventer. Valgte å fokusere på Garborg sin tekst først, for deretter å sammenligne med Forrådt. Ble muligens for lite om tekstenes aktualitet idag, så kan nok hende det trekker meg litt ned. Hvordan gjorde dere andre denne oppgaven? Skrev litt om perioden tekstene var skrevet i, poengterte at det var en mannlig og en kvinnelig forfatter, og at den ene var artikkel mens den andre var et tekstutdrag fra en roman. Analyserte de to tekstene litt "om hverandre", før jeg trakk en slags konklusjon. Til slutt skrev jeg litt om kvinnekampen frem til dagens nesten likestilte samfunn, og konkluderte med at vi kan takke gjennombruddsforfatterne for at kvinnekampen tok til på slutten av attenhundretallet. Følte jeg skrev veldig mye uten å få fram noe som helst, egentlig. Ikke fornøyd, da jeg trenger minst 5 for å få høyt nok snitt til å komme inn på det jeg ønsker videre.. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Men seriøst, ikke les mer av denne tråden. Plutselig kommer du over noe du glemte å skrive/burde ha skrevet, også går du og tenker på det i en hel måned! 1+, dette blir siste gang jeg er inne her - ødelegger meg helt Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg valgte også oppgave 2. Føler det gikk veldig greit, så lenge jeg tolket oppgaven slik at svaret ble noenlunde som sensorene forventer. Valgte å fokusere på Garborg sin tekst først, for deretter å sammenligne med Forrådt. Ble muligens for lite om tekstenes aktualitet idag, så kan nok hende det trekker meg litt ned. Hvordan gjorde dere andre denne oppgaven? - Kort om begge tekstene - virkemidler osv - En sammenligning av tekstene - Hvorfor tekstene er aktuelle også i dag (hvorfor kjønnsroller er aktuelt og kvinneundertrykkende også i dag) - Konklusjon Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Oppgaave 4: Skulle man virkelig analysere bildet også? Ai, ai. Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Analyser den sammensatte teksten. Bruk begreper fra retorikken Siden det er den sammensatte teksten, så tror jeg det ja. Jeg fokuserte mest på teksten, men sa et par ting om bildet også. (Ikke at det var fryktelig mye å si om det da). Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Analyser den sammensatte teksten. Bruk begreper fra retorikken Siden det er den sammensatte teksten, så tror jeg det ja. Jeg fokuserte mest på teksten, men sa et par ting om bildet også. (Ikke at det var fryktelig mye å si om det da). Ja, jeg også. Konsentrerte meg mest om teksten, men analysert også bildet. Hvilke retoriske virkemidler brukte dere i opppgave 4? Litt redd for at jeg ikke tok med de viktigste.. Endret 26. mai 2011 av medlem-140898 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hvordan løste folk oppgave 1? Skreev dere mye om ulike syn på frihet, fornuft og framskritt? var vel ikke så mange forskjellige syn? blee mye om kvinnefrigjørin, fordi jeg valgtee ibsen, arne egarborg og amalie skram.. selv satte jeg i hovedsak baree tekstene i sammenheng med det moderne prosjektet Jeg redegjor for de forskjellige synene fremstil og derettert litt om disse begrepenes verdi i dag. Jeg prøvde å holde meg unna en redegjørelse av det moderne prosjektet, for det visste jeg ikk stort om. Lenke til kommentar
vanders Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 til dere som tok oppgave 1, la dere like mye vekt på alle de tre verdiene frihet, fornuft, framskritt? jeg skrev 90 % om frihet. veit dere om det trekker mye ned og hva som er viktigst i vurderingen av eksamen egentlig? Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 til dere som tok oppgave 1, la dere like mye vekt på alle de tre verdiene frihet, fornuft, framskritt? jeg skrev 90 % om frihet. veit dere om det trekker mye ned og hva som er viktigst i vurderingen av eksamen egentlig? Ble mye det samme for meg. Ble mest om frihet. Prøvde å trekke inn litt andre verdier når jeg redgjorde for om det var aktuellt idag. Men det tekstene handlet igrunn om frihet. Du kan vel si at det handlet om fremskritt også. Jaja vi får se. Tror man bare blir gal av å tenke for mye på dette. Vet noen når vi får karakteren og når vi finner ut hva vi kommer opp i muntlig i ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå