Carlgutt Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Blir veldig overrasket om det ikke blir en DEL A. Læreren min har i vertfall nesten tatt det som en selvfølge. Klassen min har fått beskjed om at sammenligning er viktig i år. På alle prøve eksamener vi har hatt så langt har vi fått en sammenlignings oppgave. Det å bygge din egen tekst rundt en annen skal visst også være en stor del av eksamen. Du skal lese en tekst og da kunne trekke ut poenger, meninger, setninger og lignende som forfatteren kommer med som du bygger teksten din på. En typisk opg kan jeg tenke meg er noe allá: Lest teksten Karens Jul av Amlie Skram, Hvorfor er denne teksten typisk for Naturrealismen? Hvilken Naturrealistiske trekk finner man i teksten? Skriv en artikkel om dette. Eller noe i den duren. Nytt i år er at det er med en beskrivelse under alle oppgavene som forklarer hva de er ute etter i gitt oppgave. Så er det jo bare å sørge for at du har noenlunde orden på papirene dine, ha et par maler på hvordan du skriver artikler, dikt analyse osv. Ellers så er det egentlig ikke så mye forbereding å gjøre (IMO). Som makkaa skrev så er det egentlig bare å møte opp, skrive en tekst, og få 3 eller 4. Læreren er jo piss redde for å gi noe høyere i norskfaget uansett. Endret 25. mai 2011 av Carlgutt Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Ai ai ai. Jeg blir smårredd når jeg ser de flinkeste elevene i klassen ha arkivert hvert jævla utedelt ark vi har fått i løpet av hele vgs i norsken. Jeg har faktisk ikke klart å spare på et eneste utdelt ark. Men jaja. Skal komme meg gjennom kortsvarsoppgaven, satser på at jeg kan skrive et essay/kåseri på langsvar, da er det bare å lire av seg satire, politikk og ironi Noen som har gode tips til DEL A (altså kortsvarsoppgaven) Dette er som regel det som trekker meg ned veldig. Har skjedd at jeg har skrevet langsvarsoppgave til 6 men kortsvarsoppgaven holder kun til en 2. Hehe 1 Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Det er gode muligheter for at det kun bli en langsvarsoppgave. Vår 2009: Kun en langsvaroppgave Høst 2009: Kun en langsvaroppgave Vår 2010: Kortsvar- + langsvarsoppgave Høst 2010: Kortsvar- + langsvarsoppgave Om det er slik at de bytter format hvert år ser det bra ut for oss. Men man skal ikke akkurat gå ut ifra det. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Ai ai ai. Jeg blir smårredd når jeg ser de flinkeste elevene i klassen ha arkivert hvert jævla utedelt ark vi har fått i løpet av hele vgs i norsken. Jeg har faktisk ikke klart å spare på et eneste utdelt ark. Men jaja. Skal komme meg gjennom kortsvarsoppgaven, satser på at jeg kan skrive et essay/kåseri på langsvar, da er det bare å lire av seg satire, politikk og ironi Jeg hadde den samme taktikken i fjor. Gjorde ingen forberedelser, møtte opp og skrev et kåseri samt noe greier på kortsvar. Fikk sekser, så forberedelser i norsk er oppskrytt. Dersom man velger den oppgaven med essay/kåseri, som ser ut til å være med hver gang, så går eksamen som en drøm så sant man er generelt god til å skrive og kan sjangertrekkene. Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Ai ai ai. Jeg blir smårredd når jeg ser de flinkeste elevene i klassen ha arkivert hvert jævla utedelt ark vi har fått i løpet av hele vgs i norsken. Jeg har faktisk ikke klart å spare på et eneste utdelt ark. Men jaja. Skal komme meg gjennom kortsvarsoppgaven, satser på at jeg kan skrive et essay/kåseri på langsvar, da er det bare å lire av seg satire, politikk og ironi Jeg hadde den samme taktikken i fjor. Gjorde ingen forberedelser, møtte opp og skrev et kåseri samt noe greier på kortsvar. Fikk sekser, så forberedelser i norsk er oppskrytt. Dersom man velger den oppgaven med essay/kåseri, som ser ut til å være med hver gang, så går eksamen som en drøm så sant man er generelt god til å skrive og kan sjangertrekkene. Fikk 5/4 sist gang jeg valgt kåseri, så det er virkelig å anbefale ja. På kåseri trenger ikke språket å være så innviklet heller siden det skal være, "enkelt og lekent". Eneste tipse jeg kan gi til kortsvaroppgaven er at du må huske å ha med en liten innledning. Det er noe elever ofte glemmer på kortsvaroppgaven. Endret 25. mai 2011 av Carlgutt Lenke til kommentar
stifa Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Jeg fikk 5+ på siste bokmåltentamen, så jeg håper at jeg får 5 på eksamen også. Jeg skriver for det meste korrekt norsk, så jeg skal ikke klage. Disse nettsidene er også fine for artikler og sånt: http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Skriv-bedre-stil.aspx (Bare unngå det fisefine sossespråket...) Endret 25. mai 2011 av stifa 1 Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg skriver for det meste korrekt norks korrekt norks norks 9 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg skriver for det meste korrekt norks korrekt norks norks Haha! Laptoptastaturet mitt er ikke akkurat det beste, for å si det sånn. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Det er gode muligheter for at det kun bli en langsvarsoppgave. Vår 2009: Kun en langsvaroppgave Høst 2009: Kun en langsvaroppgave Vår 2010: Kortsvar- + langsvarsoppgave Høst 2010: Kortsvar- + langsvarsoppgave Om det er slik at de bytter format hvert år ser det bra ut for oss. Men man skal ikke akkurat gå ut ifra det. Eller, så har de lagt om til kortsvar nå. Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg hadde den samme taktikken i fjor. Gjorde ingen forberedelser, møtte opp og skrev et kåseri samt noe greier på kortsvar. Fikk sekser What's the secret? Lenke til kommentar
Nohcho Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Bountyhunter(BF:V)' timestamp='1306276195' post='17797940']Da var det den tiden igjen da :S bare norsk hovedmål skriftilig jeg skal opp i da, siste eksamen for studiekomeptanse! Det eneste som er noe DRITT er at privatister i Oslo ihvertfall, som tar eksamen gjennom privatist kontoret må skrive eksamen for hånd... Etter å ha skrevet ALT på skolen på laptop siden 9 klasse så er det ganske tilbakestående spør du meg! Er sikker på at det påvirker karakteren min med 1-2 karaktere ned. Har du fått KLAR beskjed om at du MÅ skrive den for hånd? Meldte du deg opp med egen pc ved oppmelding? Jeg har nå hatt skriftlig eksamen gjennom privatistkontoret 3 ganger, og alle de tre gangene hadde jeg glemt å registrere at jeg vil ta egen pc. Men jeg fikk lov å skrive med pc-en, hvis det er plass da, og vanligvis så er det det. Du kan kanskje juge litt at du har skriveproblemer, glemt erklæring hjemme, de gamle damene er vanligvis ganske snille, så prøv deg...)) I dag hadde jeg eksamen i samfunnsøkonomi med dem, og denne gangen hadde jeg meldt meg opp med egen pc, og var så glad, men så skjedde det jeg ikke trodde ville skje, laderen min virka ikke, og jeg måtte skrive 11 sider for hånd, og jeg mistet all infostoffet fra pc-en. Det var dritt også...) Lenke til kommentar
Nohcho Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 +1, skjønner virkelig ikke hva folk stresser med. Det er jo en helt vanlig skrivedag som vi har hatt siden 8.klasse. Forskjellen er at det heter "eksamen". Bare møt opp, skriv noe bull som alltid, lever, få 3 eller 4. Sure dik hil ha! Forskjellen er at nå er det snakk om du får vitnemål eller ikke. Det er forskjellen)) Også er det det at noen er flinke til å bare møte opp, skrive noe bull som alltid, levere, og få en 3 eller 4, du er sannsynligvis en av dem. Men det er andre typer mennesker og, som sliter som bare*****, men fortsatt ikke klarer å få en 3 engang i norsk. Jeg er en av dem Jeg kan ta flere eksamener på samme dag innen økonomi, samfunnsøkonomi, markedføring, og få 5-ere på dem, men norsk........ Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg hadde den samme taktikken i fjor. Gjorde ingen forberedelser, møtte opp og skrev et kåseri samt noe greier på kortsvar. Fikk sekser What's the secret? Målet mitt var å underholde sensor - skrive noe som skiller seg ut fra mengden. Tenk på at sensor leser rundt 200 besvarelser og at de fleste er "kliss like". Det er gørr kjedelig, for å si det rett ut. Hvis man da klarer å skrive noe som er helt annerledes enn alle de andre besvarelsene, så er man på god vei. Dessuten så er det originalitet som utgjør forskjellen mellom en femmer og en sekser. 1 Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hvordan har folk forberedt seg så langt? Linken fra riksmålsforbundet som blei posta lengre oppe var ganske fin, selv om språket var litt fisefint. Lenke til kommentar
Rettep92 Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hvordan har folk forberedt seg så langt? Linken fra riksmålsforbundet som blei posta lengre oppe var ganske fin, selv om språket var litt fisefint. En del fine kilder her som kan lastes ned: http://www.vgskole.no/teachers/norsk/nomain.php Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Faen, jeg kommer aldri til å lære meg kommareglene helt føler jeg. Er det egentlig noe 100% fasit på hvordan du skal plassere komma? Jeg pleier egentlig ikke å feil på det, faktisk så pleier ikke læreren å kommentere det i det hele tatt. På den siste teksten min var det bare ett sted hvor læreren min hadde smuttet inn et komma. Men det er den tingen jeg er mest redd for å fucke opp. Jeg fant denne linken(Kommalink), men følte ikke den var til så mye hjelp. Ble nesten mer forvirra, man kan jo ikke skrive sånne setninger som i de første eksemplene Når det gjelder komma, handler det ikke litt om å plassere dem der hvor det passer best i teksten? (Utenom de soleklare reglene men, oppramsing ol.) Eller er det en helt riktig fasit på hvordan komma skal plasseres? (Ps jeg skjønner at setninger osv kan bli helt forandret av komma, men jeg lurer fortsatt..) Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Eg har lært å putte dei der setninga "heng" i lufta Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg bruker komma der jeg føler at det passer Men nå er det ikke lenge til, kom akkurat hjem å må vel finne noen kilder om analyse eller noe sånt. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 *Snipp* Det finnes en god del regler for kommabruk, blant andre de du selv har nevnt, men sånn generelt så handler det nok mest om hvordan du selv vil gjøre det. Tenk på at et komma er en pustepause, og bruk det som et virkemiddel når du skriver. Så lenge du ikke konsekvent bruker det helt feil, så tviler jeg på at sensor kommer til å trekke deg noe for det. Ikke tenk for mye på grammatikken - bare skriv. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Hva tenker dere om lengde forresten? Hørt utrolig mye forskjellig på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå