Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Hovedmål Eksamen 2011 - VGS

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Du kan enkelt å greit ha bommet på oppgaven.

Det kan godt hende. Hvis man rett og slett har bombe på oppgaven, så har det ingenting å si at hvor bra man har skrevet. Man er da ganske heldig å få en 3er..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg snakket med norsklæreren min, blir ingen klage for min del. Jeg tok oppgaven med reklameanalyse (på hovedmål), og læreren min sa at det jeg bommet på var at jeg ikke forklarte hensikten med virkemidlene. Jeg trakk de frem og forklarte hvordan de påvirket mottakeren, men jeg forklarte ikke hensikten med at det var gjort slik. (Noe jeg egentlig mener at jeg har gjort, hensikten er jo at mottakeren skal reagere?) Men visstnok var jeg heldig at jeg fikk den karakteren jeg fikk og ikke vippet ned, så er relativt uaktuelt å klage :p En god slutt veide opp. Kanskje flere som har bommet på det samme som meg?

Lenke til kommentar

Med tanke på at det var eksamen i norsk, bør du faen ikke klage! Du slapp billig unna der. ;)

Jeg har en veldig sterk femmer i hovedmål i standpunkt. Fikk tre på eksamen, noe både jeg og norsklæreren (som så på oppgaven) synes er urimelig.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Med tanke på at det var eksamen i norsk, bør du faen ikke klage! Du slapp billig unna der. ;)

Jeg har en veldig sterk femmer i hovedmål i standpunkt. Fikk tre på eksamen, noe både jeg og norsklæreren (som så på oppgaven) synes er urimelig.

Nei, jeg vet :-) Var egentlig helt ok fornøyd, men ville bare sjekke at karakteren var grei med læreren min. Var selvfølgelig litt skuffende å droppe to karakterer, men holdt femmeren på nynorsken og falt bare en halv karakter i fysikk (fra svak 5 til 4) så er veldig fornøyd. Ble to firere på vitnemålet da, men var ikke noen der fra før, så det ordner seg :p

Lenke til kommentar

Jeg har en del firere fra VG1 og VG2, i tillegg til i kroppsøving. Jeg har derimot ingen treere med unntak av norskeksamen, og derfor ønsker jeg å få den opp én karakter, noe jeg mener er rettfedig.

Det skjønner jeg :-) Du får si ifra hvordan det går med klagen da, blir interessant å høre.

Lenke til kommentar

Jeg har en del firere fra VG1 og VG2, i tillegg til i kroppsøving. Jeg har derimot ingen treere med unntak av norskeksamen, og derfor ønsker jeg å få den opp én karakter, noe jeg mener er rettfedig.

Samme her, men av personlige grunner..

Lenke til kommentar

Fikk 2 på hovedmål eksamen (har 4 i standpunkt) og 4 på sidemål eksamen (har 5 i standpunkt).. Følte det gikk dritdårlig på sidemålen.. Var syk og skrev bare 700 ord på begge oppg.(tok oppg 3) og hadde ingen struktur. Men på hovedmåleksamen, gjorde jeg det kjempebra med masse fagbegreper og god analyse... Rart...

Lenke til kommentar

Alltid skummelt med analyse og tolkinger på eksamen. Bommer man på dette trekker sensor fort et par karakterer. Mye bedre å skrive en artikkel, eller andre saktekster der det språklige er en mye større del av vurderingen. :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan folk her kan ha femmere og bedre i st.punkt uten selv å skjønne hva de har fått trekk på i en analyse. Det alene viser etter min mening en umodenhet i faget som tilsier en firer eller dårligere.

No offence, men norsk er et av de mange fagene som irriterer meg kraftig pga subjektiviteten i karaktersettingen. Noe som er ganske bra er at eksamen nå tar et steg mot analyse, tolkninger og pensum oppnåelse isteden for skjønnlitteratur. I følge lærerern min skjer dette pga sensorene ikke "klarer" eller vil rette de mer skjønnlitterære og subjektive sjangerne.

Lykke til dere som klager, sensor kan fort gjøre feil når han/hun har 200 tekster å rette.

Endret av Tensai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lykke til dere som klager, sensor kan fort gjøre feil når han/hun har 200 tekster å rette.

Det er her problemet ligger. De ser alt for mange svar som minner om hverandre, og derfor får de en skyhøy standard.

Jeg gjorde oppgave én, og skrev akkurat det oppgaven ba om: gjøre rede for synspunktene på de sentrale idéene i det moderne prosjektet, og deretter drøfte hvorvidt disse er aktuelle i dag. Jeg skrev ca. 3,5 sider, og jeg gikk neppe rundt grøten! Likevel fikk jeg en treer.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Fikk 5 på hovedmål hvor jeg tok oppgave 3 (Pushwagner og arbeiderpartiplakaten). Med tanke på at jeg glemte å skrive egen overskrift, og overskriften bare var "Oppgave 3" - er jeg fornøyd med det.

Fikk 5 på sidemål (nynorsk) også. Der tok jeg oppgave 1.

Ser mange klager på karakterene sine, for meg bekrefter det mistanken om at mange norsklærere i dag er altfor snille med karakterene sine :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...