stifa Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg gjorde det, trodde også jeg hadde naila den men ikke akkurat det nei... Det var sikkert alle som gjorde det oppgaven ba om, men sensor var sikkert lei av alle de nesten like besvarelsene, og så melodramatiske som norsksensorer er, så gikk det utover karakterene. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 En sensor får i følge økle-læreren min betalt for hver eksamen han/hun retter. Antall minutter per eksamen er ganske lite, så om du er misfornøyd, er det jo bare å få noen til å se på eksamen en gang til. Selv ble jeg ganske skuffet og studiene jeg har på søknaden min røk vel med eksamenskarakterene. Hadde NHH på førstevalg samt Samfunnsøkonomisk analyse på UiO på andre. Nå blir det vel å betale seg inn på BI i stedet. Fikk som mange andre 3 på bokmål eksamen enda jeg har 5 i standpunkt. Slik jeg hele tiden har oppfattet det så er bokmålseksamen en selvskrevet 3-er. Kjenner ingen som fikk 5 eller 6. Ellers så har jeg 6 i standpunkt i økonomi og ledelse, men fikk 3 på eksamen. Regner med at jeg klager på både norsk og økle. Synd at det skal være så vanskelig å få gode karakterer på en eksamen........ Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Hvis man faktisk kan faget er det ikke så fryktelig vanskelig å få en god eksamenskarakter. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Det er ikke så enkelt, Alex Moran. Jeg har som regel sterke femmere (5+) på tentamneer, men presterte å få 3 på eksamen. Jeg gjordet akkurat det oppgaven ba om, og presterte ikke så mye annerledes enn det jeg bruker å gjøre. Jeg tror ikke at norsklærern min er dumsnill heller; jeg fikk femmere og seksere i alle fag bortsett fra kroppsøving dette åert. Endret 24. juni 2011 av stifa 3 Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg hadde kun en 4-er i standpunkt i år, nynorsk. Hadde 5 og 6 i alt annet. Så kommer eksamen, og jeg får to 3-ere og en 5-er. Har 5 i standpunkt i bokmål, fikk 3, har 6 i standpunkt i økle, fikk 3, har 6 i standpunkt i samfunnsøkonomi, fikk 5. I både samfunnsøkonomi og økle har jeg bare hatt 6-ere i hele år. Kan godt si at jeg dreit meg ut på økle-eksamen, men at jeg får 3 kom likevel som en overraskelse. Så om du kan faget så får du gode karakterer, ehe nei, så enkelt er det ikke etter min mening. 2 Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Norsk kan være litt bingo, men i fag som økonomi og ledelse samt realfagene bør man ikke se de store forskjellene med mindre man får total blackout. Endret 24. juni 2011 av Alex Moran Lenke til kommentar
stifa Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Norsk kan være litt bingo, men i fag som økonomi og ledelse samt realfagene bør man ikke se de store forskjellene med mindre man får total blackout. Nei. Men akk så lykkelig jeg ble når jeg fikk 6 på eksamen etter 5- på tentamen i kjemi i vår! Endret 24. juni 2011 av stifa Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Slik jeg hele tiden har oppfattet det så er bokmålseksamen en selvskrevet 3-er. Kjenner ingen som fikk 5 eller 6. Ellers så har jeg 6 i standpunkt i økonomi og ledelse, men fikk 3 på eksamen. Regner med at jeg klager på både norsk og økle. Synd at det skal være så vanskelig å få gode karakterer på en eksamen........ Ikke for å være veldig negativ eller noe, men: Både jeg og flere av mine venner fikk 4 eller bedre på eksamen i hovedmål. Du må forresten hatt det veldig lett i økle i år, om du fikk sekser men bare 3 på eksamen. To venner av meg, som begge såvidt klarte å hale i land 4eren på standpunkt klarte 4eren også på eksamen. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Slik jeg hele tiden har oppfattet det så er bokmålseksamen en selvskrevet 3-er. Kjenner ingen som fikk 5 eller 6. Ellers så har jeg 6 i standpunkt i økonomi og ledelse, men fikk 3 på eksamen. Regner med at jeg klager på både norsk og økle. Synd at det skal være så vanskelig å få gode karakterer på en eksamen........ Ikke for å være veldig negativ eller noe, men: Både jeg og flere av mine venner fikk 4 eller bedre på eksamen i hovedmål. Du må forresten hatt det veldig lett i økle i år, om du fikk sekser men bare 3 på eksamen. To venner av meg, som begge såvidt klarte å hale i land 4eren på standpunkt klarte 4eren også på eksamen. Skal sies at jeg gjorde tidenes mega-fail på økle-eksamen ja Jeg lærte meg hele boka utgitt av dalefag, og presterte godt på alle prøver og tentamner. Men da det var lagt inn en felle med merverdiavgift på eksamen + en analyse av litt vanskeligere slag, så gikk jeg bokstavelig talt fem på. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Da har jeg sendt inn klage etter norsklærerens anbefaling. Hun har sett på oppgaven og synes at den viser god faglig dybde og refleksjon. Litt skjev fordeling på behandling av tekstutvalget derimot, men det er ikke mye man kan hente av en enkel Arbeiderparti-plakat for eksempel. Endret 24. juni 2011 av stifa Lenke til kommentar
kvantefysikk Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Da har jeg sendt inn klage etter norsklærerens anbefaling. Hun har sett på oppgaven og synes at den viser god faglig dybde og refleksjon. Litt skjev fordeling på behandling av tekstutvalget derimot, men det er ikke mye man kan hente av en enkel Arbeiderparti-plakat for eksempel. Lykke til :-) Lenke til kommentar
stifa Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Lykke til :-) Takk, det vil jeg trenge. Lenke til kommentar
matsorz Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 gikk ned 2 og 3 karakterer i språkfag jeg, men 6 i realfag, der kan de hvertfall ikke trekke meg hvis jeg har riktig svar og framgangsmåte. Deilig å være ferdig med språk;p Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Takk for at du beskylder meg for å ha "surfet" meg til en 6, 5 og 5 - mangel på respekt heter det. Snittet mitt før denne 2'eren var 5,4. Takk for at du beskylder meg for å ha "surfet" meg til en 6, 5 og 5 - mangel på respekt heter det. Snittet mitt før denne 2'eren var 5,4. +1 Jeg hadde de samme karakterene i norsk jeg også: en sekser og to femmere. Med tanke på at jeg fikk en sekser i R2, og femmere i alle de andre fagene i år med unntak av gym, så var det en litt krass uttalelse fra TiD. Tøv. Dere bringer opp "bevis" for at sensorene har vært for strenge. Det eneste dere beviser er at sensorene er strengere enn deres faglærere. Vanlig praksis i videregående at småtekster og innleveringer kan trekke oppover på standpunktkarakteren, det funker ikke på eksamen. Standpunktkarakterene deres er igrunn dårlig sammenligningsgrunnlag. Dere må se på tentamener individuelt. Om dere har fått strake femmere/seksere, men to uavhengige sensorer gir deg tre på en stil du er fornøyd med, vil jeg mistenke at faglæreren din er for snill. Kan du fortelle litt om hvor høyt nivå skolen din ligger på og hvor mange seksere faglæreren din gir ut i standpunkt? Lenke til kommentar
stifa Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Jeg tror ikke faglæreren min har gitt noen seksere. Kanskje én eller to, men jeg har ikke spurt alle sammen i klassen, men det er ganske mange som har firere, og noen med femmere, deriblant meg. For å være ærlig tviler jeg på om det ble gitt noen seksere i klassen min. Jeg presterte også 5+ på den siste tentamen i hovedmål. I de aller fleste fag med terminprøver samstemmer terminprøvekarakteren og standpunktkarakteren. Det eneste unntaket er matematikk R2, hvor jeg fikk ta en vippepvøre, som vippa meg opp fra en svært sterk femmer til seks. Jeg fikk seks på kjemieksamen, det vil si en karakter over standpunkt. Å tro at lærerne mine er for snille, er feilaktig. Endret 24. juni 2011 av stifa Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg tror ikke faglæreren min har gitt noen seksere. Kanskje én eller to, men jeg har ikke spurt alle sammen i klassen, men det er ganske mange som har firere, og noen med femmere, deriblant meg. For å være ærlig tviler jeg på om det ble gitt noen seksere i klassen min. Jeg presterte også 5+ på den siste tentamen i hovedmål. I de aller fleste fag med terminprøver samstemmer terminprøvekarakteren og standpunktkarakteren. Det eneste unntaket er matematikk R2, hvor jeg fikk ta en vippepvøre, som vippa meg opp fra en svært sterk femmer til seks. Jeg fikk seks på kjemieksamen, det vil si en karakter over standpunkt. Å tro at lærerne mine er for snille, er feilaktig. Du har altså samme lærer i kjemi, matte og norsk? Selv om kjemi og mattelærer ikke har vært for snill, kan norsklæreren din ha vært det 2 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 (endret) Jeg prøver å si at jeg har god måloppnåelse i de fleste fag. Jeg har ingen grunn til å tro at norsklæreren min er spesielt dumsnill med vurderingene. Jeg har også interesse for faget, følger med i timene, og har jobbet hardt med alle oppgavene som jeg har fått. Forskjellen på norsklæreren og sensoren er vel det at norsklæreren ikke har måttet rette 200 besvarelser fordelt på 5 forskjellige oppgaver. Dette tilsier et gjennomsnittlig antall på 40 besvarelser på hver oppgave, og med tanke på postene i denne tråden så er det antakeligvis mange flere som skrev oppgave 1 eller 4. Man må nesten finne opp hjulet på nytt for å få en toppkarakter, med andre ord. Oppgaven min var ikke perfekt, men heller ingen treeroppgave. Jeg var også den eneste i klassen som fikk 5 på sidemålseksamen. Det var så vidt norsklæreren min ga meg 5 i sidemål, med tanke på at jeg fikk 5- på siste tentamen i det. Endret 24. juni 2011 av stifa Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Vi får se hva resultatet av klagen din blir Endret 25. juni 2011 av TiD Lenke til kommentar
Tanaka Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Takk for at du beskylder meg for å ha "surfet" meg til en 6, 5 og 5 - mangel på respekt heter det. Snittet mitt før denne 2'eren var 5,4. Takk for at du beskylder meg for å ha "surfet" meg til en 6, 5 og 5 - mangel på respekt heter det. Snittet mitt før denne 2'eren var 5,4. +1 Jeg hadde de samme karakterene i norsk jeg også: en sekser og to femmere. Med tanke på at jeg fikk en sekser i R2, og femmere i alle de andre fagene i år med unntak av gym, så var det en litt krass uttalelse fra TiD. Tøv. Dere bringer opp "bevis" for at sensorene har vært for strenge. Det eneste dere beviser er at sensorene er strengere enn deres faglærere. Vanlig praksis i videregående at småtekster og innleveringer kan trekke oppover på standpunktkarakteren, det funker ikke på eksamen. Standpunktkarakterene deres er igrunn dårlig sammenligningsgrunnlag. Dere må se på tentamener individuelt. Om dere har fått strake femmere/seksere, men to uavhengige sensorer gir deg tre på en stil du er fornøyd med, vil jeg mistenke at faglæreren din er for snill. Kan du fortelle litt om hvor høyt nivå skolen din ligger på og hvor mange seksere faglæreren din gir ut i standpunkt? Særemne (skriftlig) - 6 Særemne (muntlig) - 5(+) Tentamen (bokmål) - 5 Tentamen (nynorsk) - 5 Muntlig eksamen i norsk - 5 For snill fortsatt? Faglærer har ikke gitt noen 6 i standpunkt. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Du kan enkelt å greit ha bommet på oppgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå