petmyh Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hei! Har blitt stoppet av UP to ganger nå, og begge gangene har betjentene sagt de vil ta fra meg førekortet på stedet. Men etter litt prating så ender de på at de lar meg beholde det, men at jeg må virkelig skjerpe meg, ellers ryker det neste gang. Begge gangene har jeg kjørt 15-20km/t over, begge gangene i en 50-sone og møtt politibilen i mot meg, før den så snudde og stoppet meg med sirener/blålys. Derfor har de ingen av gangene klart å måle meg, men kunn måtte estimere farten ved at vi kjører mot hverandre? Spørsmålet er jo egentlig som følger? Kan de ta fra meg førerkortet uten å ha en fartsmåling på meg? eventuelt kamera osv? For den ene gangen var det i tillegg kun en pilitibetjent i bilen, og da er det jo egentlig bare ord mot ord? eller er dette helt feil? Takker for svar Og jeg HAR skjerpet meg med kjøringen min, så spørsmålet går kun på interesse, og ikke redsel for å miste lappen Takk, Petter Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Du kan miste lappen for uaktsom kjøring - hvorvidt dette inntreffer allerede ved 15-20 km/h over fartsgrensen, blir en skjønnsmessig avgjørelse i forhold til omgivelsene på stedet. Det bør dog bemerkes at du ikke trenger å kjøre for fort for å bli tatt for uaktsom kjøring. Når det gjelder visuelle fartsmålinger skal usikkerheten ved disse gjenspeiles i vurderingen av farten. Akkurat hvordan dette foregår skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at man kan "bli tatt" på denne måten. Jeg antar at man beregner sannsynlig fart, for så å trekke fra en usikkerhetsmargin. Det er en myte at en politimann som er alene i bilen ikke har nok "bevis" for å frata noen førerkortet - selvfølgelig har han det. Lenke til kommentar
petmyh Skrevet 27. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2011 Du kan miste lappen for uaktsom kjøring - hvorvidt dette inntreffer allerede ved 15-20 km/h over fartsgrensen, blir en skjønnsmessig avgjørelse i forhold til omgivelsene på stedet. Det bør dog bemerkes at du ikke trenger å kjøre for fort for å bli tatt for uaktsom kjøring. Når det gjelder visuelle fartsmålinger skal usikkerheten ved disse gjenspeiles i vurderingen av farten. Akkurat hvordan dette foregår skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at man kan "bli tatt" på denne måten. Jeg antar at man beregner sannsynlig fart, for så å trekke fra en usikkerhetsmargin. Det er en myte at en politimann som er alene i bilen ikke har nok "bevis" for å frata noen førerkortet - selvfølgelig har han det. OK tusen takk for svar Lenke til kommentar
simpl Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Syns det virker en smule drøyt at de har tatt en U-sving å jagd deg med blålys for å kjøre 15 over... Spessielt når de ikke har hatt noen konkret måling på deg heller men bare gjetta seg til farta. Mon tro hvor fort de har måttet kjøre for å ta deg igjen.. Og hvilke farer de har skapt i trafikken ved å gjøre det. ^^ Og såvidt jeg vet er grensa på å miste lappen i 50 sona 26 over.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå