Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kryssa tp mellom router og pc/switch

Anbefalte innlegg

Jeg har Nextgentel med en netopia router.

I pakken fulgte det med en grønn kabel som sies å være en kryssa kabel

som skal brukes mellom routeren og pcèn hvis det er snakk om 1 pc, og routeren og hub/switch hvis det er flere pcèr på linja.

Nå hadde jeg planer om å ha ett lite lan med kamerater og må da trekke en lengere kryssa tp mellom router og switch siden vi skal sitte i kjelleren og uttaket er i 2 etasje.

Da tenkte jeg bare at jeg kunne koble en lengere kabel som en kryssa kabel, og så var hele problemet løst.

Men det som er forskjellen fra den grønne kabelen som fulgte med og den jeg har tenkt til å koble etter ett skjema jeg fant på nettet, er at i den grønne kabelen som fulgte med, er ikke alle lederene brukt.

Trenger man nødvendigvis ikke å bruke alle lederene når man skal ha en kryssa kabel? eller kan jeg bare koble en helt vanlig kryssa kabel, så funker det på samme måten??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller enkleste er å forlenge kabelen fra veggen til ruteren, og så ta med hele greia ned. Da kan du bruke helt vanlig nettverkkabel til "telefonsignalet" inn til Cisco'en, og slipper å skjøte i det hele tatt. Funker glimmers, gjør det selv hjemme.

Hvis du ender opp med å skjøte er det litt plunder, men det holder å skjøte 1 på 3 og 2 på 6 i henhold til skjemaet du har funnet. Du trenger bare å skjøte alle hvis du kjører Gigabit ethernet eller andre ting som bruker alle trådparene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...