wergz Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Glemte støvrens-funksjonen. Den er vel på E-420? Jeg prøver meg frem! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Glemte støvrens-funksjonen. Den er vel på E-420? Jeg prøver meg frem! Den er der. Og den er normalt slått på slik at hver gang du slår på kamera, så ristes støvet av sensoren. Hvis du lurer på om det er støv på sensoren, så sett objektivet på f/16 eller f/22 og ta et uskarpt bilde av en hvit vegg, eller et hvitt tak. Er det noen grå flekker der, så har du støv på sensoren. Ta så eventuellt og slå av og på kamera et par-tre ganger. La det gå 5-10 sekunder mollom av og på slåing, slik at at rensen får tid til å virke. Ta så nytt bilde og se om støyen er borte. Hvis ikke, kan du vurdere en rens. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 For en stund siden fikk jeg trykkluft på en sprayboks av en som anbefalte dette som rens. Det var noe hvitt som kom ut på linsen, og dette har skjedd noen flere ganger. Det sitter et gjennomsiktig merke igjen etter væsken/gassen på linsen. Er det det hvite som skal hjelpe, eller er det en gammel/utdatert flaske? :S Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 For en stund siden fikk jeg trykkluft på en sprayboks av en som anbefalte dette som rens. Det var noe hvitt som kom ut på linsen, og dette har skjedd noen flere ganger. Det sitter et gjennomsiktig merke igjen etter væsken/gassen på linsen. Er det det hvite som skal hjelpe, eller er det en gammel/utdatert flaske? :S Da er det noen som har lurt deg, tenker jeg. Trykkluft på flaske anbefales normalit ikke til rens da de har ofte stoff i seg som ikke er bra for optikk og sensorer. Det kan også bare være rim, men da er det rart at det blir flekker etter den. Objektivene rengjør jeg med men myk mikrofiberklut som er beregnet for briller og optikk. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Flott tips! Funket med èn gang med brille-kluten. Nå går jeg og kaster den boksen... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Flott tips! Funket med èn gang med brille-kluten. Nå går jeg og kaster den boksen... Du trenger ikke å kaste boksen. Den er fin til å fjerne hybelkaniner fra CPU vifter. Endret 23. mai 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
wergz Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Det tenkte jeg ikke på. For 1-2 uker siden fikk jeg hjelp her på forumet med å kjøpe ny pc. (Fra scratch med flere komponenter da) Lenke til kommentar
T34 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hvorfor har ingen anbefalt 7D ??? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hvorfor har ingen anbefalt 7D ??? På grunn av prisrammene som trådstarter har indikert. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Ser det, men.. Ellers: canons 550d ute til 4000 brukt, går vel an å prute den enda litt ned? http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=152349 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Ser det, men.. Ellers: canons 550d ute til 4000 brukt, går vel an å prute den enda litt ned? http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=152349 Det er et bedre alternativ. Men ettersom det er et hus, så må han kjøpe et objektiv også. Og da blir det fort en del kroner. Ihvertfall et objektiv som er bedre Canon's egne kit. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Hva vil et Canon/Nikon kamera m/standard-objektiv og macro-objektiv koste? Først ca 3500,- kr for kameraet, og så 1000-2000,- kr for macro? Har såvidt begynt å selge unødvendig elektronikk jeg ikke trenger. (Ikke Olympus-kameraet da) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det eneste jeg fant innefor en fornuftig pris (lette ikke veldig hardt): Nikon D3100 m/18-55mm VR: 3999,- Problemet er at et makro objetiv koster fra 3.500 kroner og oppover. Denne kan anbefales. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Har Nikon like mange objektiv-muligheter som Canon? (Obj. som passer til kameraet) Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Dersom dette er kun hobby så vil dette aldri være et problem, mener ihvertfall jeg. Derimot synes jeg Nikon er mye kulere fordi du kan fortsatt bruke de gamle objektivene deres. Canon skiftet fatning i 1987 fra FD - EOS og registeravstanden også så det er litt mer problematisk. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Ja, dette er bare hobby. Men kanskje en dag kunne jeg tjent noen kroner i tillegg til jobb. Dette er jo flere år til, men jeg er godt igang. Blandt annet med å komme på forsiden av et naturblad 2 ganger. Er ganske fornøyd med det, fordi det kommer i et opplag av 4200. Er det en start for freelancing? Endret 24. mai 2011 av wergz Lenke til kommentar
T34 Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det går fint an å få tak i et macroobjektiv til mellom 1500kr og 2000 kroner brukt, f.eks på finn.no eller foto.no. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Det går fint an å få tak i et macroobjektiv til mellom 1500kr og 2000 kroner brukt, f.eks på finn.no eller foto.no. Okei! Først må jeg bare vurdere om jeg skal beholde kameraet eller bytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå