Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forbruk/utslipp - Lav akselerasjon og tomgang vs kraftig akselersjon.


Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon på jobben med følgende 2 scenarier.

 

En bil står på rødt lys og får grønt lys.

 

Scenario A)

Bilen akselererer kraftig ut av krysset opp til 60km/t (som er fartsgrensen) og kjører videre på en grønn bølge i de kommende kryssene.

 

Scenario B)

Bilen akselerer pent og rolig ut av krysset og øker farten sakte til 60 km/t. I neste kryss er lyset rødt, bilen må stoppe og hendelsene gjentar seg.

 

 

Spørsmålet er hvilken bil som bruker mest drivstoff. For å svare på dette på en konkret oppgave må man selvsagt vite hvor mange kryss det er, lengden på sonene osv., men først og fremst må man vite forbruket ved en hard akselerasjon kontra en drivstofføkonomisk akselerasjon + tomgangsforbruket/tid.

 

Jeg har søkt litt, men ikke kommet over noe. Noen som kan huske å ha sett noe slik? Kan gjerne være for et konkret bilmerke/en konkret modell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra hva jeg hørte kjøreskolelæreren min som også hadde kurs i økonomisk bilkjøring så lønte det seg generelt sett med pen og rolig økning, men i tilfellet ditt så blir det jo flere akselerasjoner hvis man tar det sakte og rolig, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Gitt at begge akselerasjonene befinner seg i motorens ideele turtallsområde, og at motoren har en jevn absolutt effektivitet i det området*1 så er det omtrent ingen forskjell imellom hurtig og rolig akselerasjon. *2

 

Grunnen er ganske enkelt, når man endrer fart fra v0 til v, så er det bare å se på forskjellen i kinetisk energi for å se hvor mye energi man må tilføre for å nå farten. Matematisk beskrevet ser det slik ut: 0.5mv^2 - 0.5mv0^2

 

At det er forskjell imellom n akselerasjoner + n nedbremsinger + n minutter unødvendig tomgangskjøring + grunnforbruket ved snittfarten vs 1 akselerasjon + grunnforbruket ved snittfarten sier seg selv. *3

 

For å finne absolutt forskjell i energibehov, så er det bare å fylle inn tallene. Litt omregninger må til, bla. må man bruke en antatt effektivitet for å få et svar oppgitt som liter av det aktuelle drivstoffet. Men man behøver ikke å finregne for å se at den raske akselerasjonen i eksempelet er den soleklare vinneren.

 

Ved økokjøring blir man oppfordret til rolig akselerasjon og rolig retardasjon, gjerne helt uten å bruke bremser. Ikke fordi rolig akselerasjon er bedre i seg selv, men fordi man da lettere unngår unødvendig akselerasjon etterfulgt av kjapp nedbremsing.

 

Økokjøring handler mye om vaner - generelt sett er vanen med rolig akselerasjon fin, men er man flink til å lese trafikken litt langt fram er det ingenting i veien for å dra helt opp til rødstreken under akselerasjon om man vet at det der og da ikke er en unødvendig hurtig akselerasjon som vil medføre behov for å ned med fart igjen tvert.

 

( *1 en moderne motor, med andre ord. absolutt effektivitet ut mot hjulene, forhold imellom energi inn i form av drivstoff i forhold til energi ut i form av bevegelse

*2 selvfølgelig vil den høyere snittfarten med rask akselerasjon utgjøre minimalt på totalforbruket, men så lenge man befinner seg i hastigheter der luftmotstand ikke gjør seg spesielt gjeldende kan man se bort fra det.

*3 bil med start/stopp-teknologi + god regenerativ bremsing vil kun være marginalt dårligere om den må stoppe mye. )

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg ser at jeg ikke formulerte klart nok hva jeg var ute etter.

 

Jeg ønsker, med referanser, gjerne for en gitt bilmodell:

 

1. Tomgangsforbruk

2. Forbruk ved hard akselersjon

3. Forbruk ved rolig akselerasjon

Lenke til kommentar

Tomgangsforbruk: Lest av på kjørecomputer i forskjellige biler ved tomgang. Bestemmes i hovedsak av motorstørrelse.

 

(aviskilde, om du stoler mer på den enn meg: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article3583111.ece )

 

Forskjellen imellom hard og rolig akselerasjon er det værre å finne noen bedre kilde på enn formelen som vist ovenfor. Dessverre er det vanskelig å finne grafer med absolutt effektivitet på sparket, men man kan anta at om man holder seg innenfor det ideele turtallsområdet i en moderne motor så vil effektiviteten være nogenlunde jevn.

Lenke til kommentar

Dette kommer vel ann på hva slags miljø man kjører i. For min del og kjøring i mitt nærmiljø er en akselerasjon i full pinne tett fulgt av nedbremsing pga annen trafikk.

Man burdte også ta med i beregningen at full gass skaper mere trykk i motoren og kan på gamle biler overbelaste allerede slitte deler slik at de ryker fortere.

 

Jeg personlig dropper rivstarter og heftige turtallsjag fordi jeg er overbevist om at noen kommer til å ryke på min 15 år gamle Audi med 234000 på telleren.

Lenke til kommentar

Det er sant, finnes grenser for hvor hardt man skal ta igang også. Fullgass opp i 50km/t tror jeg ikke er særlig hensiktsmessig for enten bilen eller miljøet.

 

På en annen side finnes det også grenser for hvor "økonomisk" man bør kjøre. Det finnes knapt noe mer irriterende i trafikken enn å ha en lusekjører foran seg, som bruker år på å få bilen opp i fartsgrensen. Skulle vært konsekvenser for dette, på samme måte som det blir konsekvenser av å kjøre for fort... Men det er vel kanskje en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Full gass opp til 50km/t tror jeg har lite å si. Eco-drive tilsier stort sett bestemt aks opp til rundt 3000rpm, før man girer opp 2 gir. 1. gir er unntak - og man girer så snart som mulig opp til 2. gir. Akselerasjon skal være rask og bestemt. Motor skal ikke "varmkjøres" på tomgang før man kjører avgårde.

 

Jeg tolker det slik at dersom man ikke spinner eller slurer på clutchen, så kan man akselerere ganske hardt uten at man kjører lite miljøvennlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...