Gå til innhold

Trenger kurs i kjølepastateknikk! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg har en snart ett år gammel PC som jeg har satt sammen selv. I det siste har den begynt å krasje, og jeg fant ut at det var CPU-en som var problemet.

Jeg forsøkte å sette på et nytt lag med kjølepasta, men nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt. :( Det virker som det er dårlig kontakt mellom prosessor og kjøler, og det eneste som redder CPU-en er en funksjon på hovedkortet som kutter cpu ved for høy temperatur (gjetter jeg). De gangene maskinen virker er temperaturen 45-55 grader jevnt hele tiden.

Hva skal jeg gjøre?? Jeg har prøvd med et tynt lag, og et tykt lag kjølepasta, men ingenting funker. :cry:

Jeg har et ASUS A7V333 hovedkort, en AMD XP1900+ prosessor og en ThermalTake Volcano s7 kjøler og Arctic Silver kjølepasta.

Jeg har ingen væske til å rense overflatene med, burde jeg det?

Bør jeg slutte å klå mer på maskinen og overlate det til noen andre?

Alle gode tips er velkomne, spesielt fra noen som har erfaring med samme kjøler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

45-55 grader er ikke alt for høy temperatur.. så hvis du kom fram til at det var cpuen som var problemet.. så var det nok ikke varmen.. prøvd å bare installere OS på nytt f.eks? kan jo hende det er et eller annet uønsket dritt der inne i OSet som bugger?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor høy temp er når den kutter, har aldri sett noe høyere

enn 55 grader. Når maskinen krasjer så kommer det aldri noen alarm først fra temperaturovervåkeren (software) som kjører.

Hvordan kan jeg finne ut om cpu-en er skadet?

Lenke til kommentar

Du kan se på cpuen om den er skadet.. ved å ta den ut av socketten.. ta den i godt lys... gjerne med forstørrelses glass.. å undersøk core`en.. (den metall firkanten på midten) se etter hakk i den, eller rett å slett steder som det har falt av en metallbit.. har det gjort det.. så vil cpuen strax bli brent.. og da er det ikke rart om ting ikke starter opp etterpå

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at det ikke er OS-et. Har både winxp (helt fersk

installasjon) og win 2003 server (2 mnd gml installasjon).

Grunnen til at jeg tror/vet det er CPU er at jeg av og til hører meldingen

"system failed CPU test" fra hovedkortet ved oppstart. Det har også

hjulpet å rikke litt på vifta (sikkert ikke så lurt, men), for så å starte på

ny.

Nå får jeg ingen melding fra bios, og ingenting på skjermen.

Lenke til kommentar

Ikke gi deg selv om du har fått noe problemer, det er de du lærer av! Når man setter sammen utstyr selv, så er det alltids en viss risiko for å ødelegge noe, det må du bare kalkulere inn. Selv har jeg vraket både skjermkort, PSU og harddisk... (en stund siden nå)

Du kan se på denne siden for tips ang kjølepasta pålegging.

Det er dog sjelden at gal pålegging av kjølepasta gir de store utslagene, oftere er problemet galt montert kjøler. Kjøp isopropanol i malebutikken, det er det beste til å fjerne gammel kjølepasta. Bruk q-tips til å vaske vekk med.

Lenke til kommentar

når jeg har satt på ny kjølepasta, så har jeg renset core-en med

q-tips for gammel kjølepasta. Den ser helt slett og fin ut.

Derimot kan det se ut som kobberkjernen i kjøleren er litt ujevn

etter å ha tatt den og og på fire-fem ganger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Leste også et annet sted at noen anbefalte kondensfjerner, men på den kondensfjerneren jeg har her står det at den er tilsatt rusthindrende og smørene midler.

Det er vel ikke så bra? :)

J

eg har rødsprit, aceton og kondensfjerner.

Hvilket er best å bruke av de?

Lenke til kommentar

Er det farlig å bruke formye kjølepasta? :oops:

Gjer det noko om det er kjølepasta over heile cpu'n,

og ikkje berre over core? Da eg satte saman pc'n min,

klina eg kjølepasta over heile cpu'n og ikkje berre over core,

men hadde ikkje nokkre store problem av den grunn..

Har skaffa ny kjøler no da, ein Volcano9 "coolmod", og der følgde det med "kjølepasta-bruksanvisning", så no har eg kunn over core.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...