Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær gamer pc /fullpakke - 8-12000,-


Anbefalte innlegg

God dag

 

Nå som feriepengene kommer vurderer jeg å få kjøpt en skikkelig gamer pc.

Idag spiller jeg på HTPC koblet til lerret som ikke er optimalt grunnet nakke/sittekomfor :p (HD 5750 er heller ikke mye å spille med).

 

Jeg presiserer at dette blir bare en vurdering av kjøp, da jeg ikke har 100% bestemt meg.

Men jeg håper fortsatt på hjelp, slik at jeg kan se hva jeg kan ende opp med.

 

Først vil jeg spørre:

1. Hvilken "prisklasse" lønner det seg å havne i mtp pris/ytelse? Dvs, hvor mye bedre kan jeg forvente av en pc til 12000 kontra en til 8-9000,-

 

2. Hva lønner det seg av ferdigbygg eller bygg selv? (Har lyst å bygge selv, men virket som at det ble dyrere da jeg la sammen deler på komplett.no kontra ferdigbygg fra dem)

 

3. Kan dere bygge ett raskt sett for begge prisklassene - ~8000,- (evt 10000,-) og ~12000,- (alt inkludert)

 

Ekstra:

Jeg trenger alt: dette inkluderer skjerm, tastatur, mus og OS. (Holder med 1920*1080 på skjermen)

Jeg har ingen spesifikke krav bortsett fra å få mest mulig for pengene.

Helst Intel.

Foretrekker AMD, men ser at Nvidia leder idag, så her gjelder pris/ytelse.

Fremtidsrettet - mulighet for å sette inn skjermkort neste år feks uten å måtte bytte PSU. (sett inn nok strøm)

 

Bruk: - Hovedvekt på spilling, annet er: surfing, se/høre video/musikk. (Vil veldig gjerne spille The Witcher 2 / Mass Effect 3 / BF3 på denne)

Jeg vil også at pc'n er stille, så har vel låst meg fast til kabinettet: Fractal Design Define XL Black Pearl - Ser greit ut? (Liker ikke masse lys/dioder osv)...

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag for 12k fra komplett.no...

 

Første gang jeg prøver å sette opp et oppsett for noen på forumet her, men tror dette er veldig stabilt og godt. Her har jeg til og med ekstra vifter til kabinettet.

 

Har valgt en 750W strømforsyning og et hovedkort som støtter crossfire hvis du skulle funnet på å putte inn et kort til om et års tid.

 

SSD for OS + 1-2 spill med mye loading og 1 tb HDD for generell lagring.

 

Mulig du kan spare noen hundrelapper ved å handle på dustinhome.no.

Endret av MrWinkietinkle
Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig med så mange vifter? Holder ikke "stock" viftene i kabinettet?

Ellers så det jo ganske greit ut, hva kan jeg forvente å spille med dette oppsettet tror du? (teoretisk) (tenker på frames per second - i 1920*1080 - forholdvis nye spill)

 

Lyst å se om du/dere klarer å lage noe til 10000 eller mindre?

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Du skal kunne spille blant annet BF3 (med den infoen som er lekket) på høyest grafikk uten merkbare FPS drops.

 

Når du først skal kjøpe deg en ny pc til x antall tusen så mener jeg at du burde legge til de to tusen kronene ekstra for å ha en PC som holder mye lengre. Jeg ville ikke gått ned noe på oppsettet i hvert fall.

 

Viftene koster såpass lite i forhold til resten av oppsettet, og jeg mener det blir teit å snu på kronene når tusenlappene er ute og flyr. Viftene er forøvrig rimelig stille, går i stil med kabinettet og har ålreit luftflyt.

 

Du kan alltids kutte ned på den totale prisen med å ta vekk SSD og nedgradere HDD, velge rimeligere kabinett og droppe tredjeparts CPU kjøler, men som sagt så ser jeg lite poeng i å nedgradere.

Lenke til kommentar

1. Hvilken "prisklasse" lønner det seg å havne i mtp pris/ytelse? Dvs, hvor mye bedre kan jeg forvente av en pc til 12000 kontra en til 8-9000,-

 

Disse tusenlappene utgjør gjerne forskjellen på bedre skjermkort og ssd.

 

 

2. Hva lønner det seg av ferdigbygg eller bygg selv? (Har lyst å bygge selv, men virket som at det ble dyrere da jeg la sammen deler på komplett.no kontra ferdigbygg fra dem)

 

Bygge selv.

 

 

3. Kan dere bygge ett raskt sett for begge prisklassene - ~8000,- (evt 10000,-) og ~12000,- (alt inkludert)

 

gamerpc12k.png

 

 

Fikk litt kjeft her, så

EDIT: Har ikke valgt tastatur og mus til deg for det blir for personlig. Med dette oppsettet får du en konge skjerm med IPS-panel. Kremen av hovedkort og prosessor som er ute på markedet nå. Prosessoren kan lett overklokkes med en tpu switch på hovedkortet. Mer minne enn du noen gang vil bruke til gaming, kan godt degradere til 4gb hvis du vil spare 400 kroner. Godt skjermkort som vil dra de nyeste spill. Dessuten kan du overklokke også dette. Hvis du likevel er nvidia-frelst fan kan du ta en titt på denne. 750w som kan kjøre SLi/CF den dagen du vil trenge det. Merk at du trenger en optiskdrev for å lese windows dvden, her er noe billigdrit. :thumbup:

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Har du sett på Black Refinery-oppsettet til Agentspoon? Det er en sticky i dette underforumet og det er av en god grunn. Det er vanskelig å få mer PC for pengene enn du får med Black refinery, og jeg anbefaler i alle fall å ta utgangspunkt i det oppsettet. (Det går an å gjøre noen forandringer basert på personlige preferanser. For eksempel større harddisk/SSD eller mer RAM.) Black Refinery koster rundt 7000 kroner, men inkluderer ikke OS, skjerm, mus eller tastatur. Som skjerm anbefaler jeg, som Agentspoon, Dell U2311H. Den har et IPS-panel som gir en bildekvalitet som er i en annen verden sammenlignet med billige TN-skjermer. Med denne skjermen og Windows 7 Home OEM havner du på rundt 10 000 kroner uten mus og tastatur. Jeg kan ikke anbefale noen spesielle mus og tastatur da hva som oppleves som bra varierer veldig fra person til person.

Lenke til kommentar

Har du sett på Black Refinery-oppsettet til Agentspoon? Det er en sticky i dette underforumet og det er av en god grunn. Det er vanskelig å få mer PC for pengene enn du får med Black refinery, og jeg anbefaler i alle fall å ta utgangspunkt i det oppsettet. (Det går an å gjøre noen forandringer basert på personlige preferanser. For eksempel større harddisk/SSD eller mer RAM.) Black Refinery koster rundt 7000 kroner, men inkluderer ikke OS, skjerm, mus eller tastatur. Som skjerm anbefaler jeg, som Agentspoon, Dell U2311H. Den har et IPS-panel som gir en bildekvalitet som er i en annen verden sammenlignet med billige TN-skjermer. Med denne skjermen og Windows 7 Home OEM havner du på rundt 10 000 kroner uten mus og tastatur. Jeg kan ikke anbefale noen spesielle mus og tastatur da hva som oppleves som bra varierer veldig fra person til person.

Ja, jeg har sett på den, det blir dog fortsatt en del ting jeg vil endre:

 

Kabinett: Fractal Design Define R3 ~endre~ Vil ha Design Define XL utgaven :3

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Skjermkort: Asus Radeon HD 6870 DirectCU ~endre~ ? Er ikke 560/570 bedre?

Hovedkort: Asus P8P67

Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

SSD: Crucial C300 64GB ~endre~ 115GB

Kjøler: Cooler Master Hyper 212+ ~endre~ Er denne nødvendig kontra stock som følger med? (kommer ikke til å overklokke)

Optisk drev: Samsung SH-S223C

Strømforsyning: OCZ ModXStream 600W ~endre~ 750W for fremtidig ekstra skjermkort, 600W holder vel ikke da?

Lenke til kommentar

Har du sett på Black Refinery-oppsettet til Agentspoon? Det er en sticky i dette underforumet og det er av en god grunn. Det er vanskelig å få mer PC for pengene enn du får med Black refinery, og jeg anbefaler i alle fall å ta utgangspunkt i det oppsettet. (Det går an å gjøre noen forandringer basert på personlige preferanser. For eksempel større harddisk/SSD eller mer RAM.) Black Refinery koster rundt 7000 kroner, men inkluderer ikke OS, skjerm, mus eller tastatur. Som skjerm anbefaler jeg, som Agentspoon, Dell U2311H. Den har et IPS-panel som gir en bildekvalitet som er i en annen verden sammenlignet med billige TN-skjermer. Med denne skjermen og Windows 7 Home OEM havner du på rundt 10 000 kroner uten mus og tastatur. Jeg kan ikke anbefale noen spesielle mus og tastatur da hva som oppleves som bra varierer veldig fra person til person.

Ja, jeg har sett på den, det blir dog fortsatt en del ting jeg vil endre:

 

Kabinett: Fractal Design Define R3 ~endre~ Vil ha Design Define XL utgaven :3

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Skjermkort: Asus Radeon HD 6870 DirectCU ~endre~ ? Er ikke 560/570 bedre?

Hovedkort: Asus P8P67

Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

SSD: Crucial C300 64GB ~endre~ 115GB

Kjøler: Cooler Master Hyper 212+ ~endre~ Er denne nødvendig kontra stock som følger med? (kommer ikke til å overklokke)

Optisk drev: Samsung SH-S223C

Strømforsyning: OCZ ModXStream 600W ~endre~ 750W for fremtidig ekstra skjermkort, 600W holder vel ikke da?

 

 

 

Ser du spør ang cpu kjøleren her.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe den cpu kjøleren der, dette pga lydnivået på stock kjøler.

Uansett om du ikke skal klokke, så kjøp den, koster jo ikke mer en 200kroner ;)

Lenke til kommentar

Kabinett: Fractal Design Define R3 ~endre~ Vil ha Design Define XL utgaven :3

Define R3 har noe bedre termiske egenskaper enn XL (grunnet mindre luft som må flyttes) og er "stort nok" for de fleste. Men har du lyst på XL er det også veldig mye kabinett for pengene.

 

Skjermkort: Asus Radeon HD 6870 DirectCU ~endre~ ? Er ikke 560/570 bedre?

Ja, de kortene du nevner er bedre. Men de er også betydelig dyrere. HD 6870 er uforholdsmessig billig for tiden, og kort som GTX 560 eller HD 6950 er nesten 50% dyrere mens ytelsen bare er rundt 10-15% bedre. Hvis du trenger bedre ytelse enn HD 6870, er det beste å kjøpe to HD 6870 for crossfire.

Sammenlinging av grafikkort her (prisene tilsvarer ikke de norske):

http://www.anandtech.com/bench/GPU11/188

 

SSD: Crucial C300 64GB ~endre~ 115GB

Hvis du skal ha en SSD på over 100GB bør du vurdere en SSD med den nye generasjonen kontrollere. Disse har betydelig bedre ytelse, men er også litt dyrere. Dustin har Corsair Force 3 120 GB til en veldig fin pris.

 

Kjøler: Cooler Master Hyper 212+ ~endre~ Er denne nødvendig kontra stock som følger med? (kommer ikke til å overklokke)

Hvis lavt støynivå er viktig for deg, og spesielt hvis du har tenkt å overklokke (anbefales, det er praktisk talt gratis ytelse), er denne kjøleren absolutt verdt 200 kroner ekstra.

 

Strømforsyning: OCZ ModXStream 600W ~endre~ 750W for fremtidig ekstra skjermkort, 600W holder vel ikke da?

Det er jeg ikke helt sikker på. Du kan jo sjekke hvor mye du trenger på en PSU-kalkulator, slik som denne.

 

Edit: Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg ikke fikk med meg at det stod "kommer ikke til å overklokke". Kjøleren er fortsatt verdt det hvis du ikke skal klokke. Du mister ikke reklamasjonsretten hvis du overklokker på en forsvarlig måte. Du kan få bra mye mer t av prosessoren før du begynner å "presse" den.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

1. Ja, de kortene du nevner er bedre. Men de er også betydelig dyrere. HD 6870 er uforholdsmessig billig for tiden, og kort som GTX 560 eller HD 6950 er nesten 50% dyrere mens ytelsen bare er rundt 10-15% bedre. Hvis du trenger bedre ytelse enn HD 6870, er det beste å kjøpe to HD 6870 for crossfire.

2. Hvis du skal ha en SSD på over 100GB bør du vurdere en SSD med den nye generasjonen kontrollere. Disse har betydelig bedre ytelse, men er også litt dyrere. Dustin har Corsair Force 3 120 GB til en veldig fin pris.

1. Å såpass ja, nei da er det best jeg tar 6870 også lager CF senere når penger er tilgjengelig.

 

2. Denne da?

 

Hvis lavt støynivå er viktig for deg, og spesielt hvis du har tenkt å overklokke (anbefales, det er praktisk talt gratis ytelse), er denne kjøleren absolutt verdt 200 kroner ekstra.

Den er grei, da tar jeg med den. Men tviler på at det blir overklokking dog.

 

Det er jeg ikke helt sikker på. Du kan jo sjekke hvor mye du trenger på en PSU-kalkulator, slik som denne.

Fikk 497W på den kalkulatoren med CF i 6870 - da holder vel 600W da.

Lenke til kommentar

Hvis det begynner å bli for mye penger er den et greit alternativ, men Force 3 yter nok en del bedre, og er i mine øyne verdt de litt over 300 kronene ekstra. Force 3 er såpass ny at det ennå ikke har dukket opp noen anmeldelser. Den har imidlertid samme kontroller som OCZ Vertex 3, så ytelsen burde være noenlunde lik. Test av Vertex 3 her.

 

Edit: Crucial m4 er også et interessant alternativ hvis du skal handre deler av PC-en hos MPX. Jeg ser også at samme MPX har Force 115A veldig billig, med den prisforskjellen er det litt i grenseland om det er verdt det.

 

Edit2: Hvis du tenker på å kjøre crossfire i fremtiden kan det være en god ide å kjøpe begge kortene med en gang slik at du er sikker på at du har helt like kort (er ikke nødvendig for CF, men helt klart en fordel). HD 6870 kommer nok ikke til å bli særlig mye billigere enn det allerede er.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Jeg oppdaget nettopp en veldig viktig detalj angående PSU-en. HD 6870 krever to 6 pins PCI-E-kontakter hver, altså fire for to. OCZ Modxstream 600W har bare to PCI-E-kontakter (en 6-pins og en 6+2) så du kan ikke kjøre HD 6870 CF med den PSU-en. Det er mulig å bruke overgang fra 2x Molex til PCI-E, men PSU-en har bare fire Molex, og du trenger minst en til vifter.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Jeg oppdaget nettopp en veldig viktig detalj angående PSU-en. HD 6870 krever to 6 pins PCI-E-kontakter. OCZ Modxstream 600W har bare to PCI-E-kontakter (en 6-pins og en 6+2) så du kan ikke kjøre HD 6870 CF med den PSU-en. Det er mulig å bruke overgang fra 2x Molex til PCI-E, men PSU-en har bare fire Molex, og du trenger minst en til vifter.

 

Hæ? Skjermkortet krever to 6-pins PCI-E kontakter og det er nettopp det strømforsyningen har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...