Caze Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Har kjøpt et hus (fra 1972) som har "midlertidig brukstillatelse". Denne ble gitt i 1972/73 fordi det var 3 detaljer som ikke var ferdige da huset var ferdigbygget. Disse detaljene ble ordnet umiddelbart etter dette. Huset har vært bebodd siden da og alt av salgsdokumenter og takstpapirer er i orden. Trenger jeg en ferdigattest? Er det en grunn til at forrige eier ikke har søkt om ferdigattest - som f.eks. at dette koster unødvendig mye? Etter det jeg skjønner holder det med midlertidig brukstillatelse... Endret 23. mai 2011 av Caze Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Ved søk på Yahoo finner jeg følgende: Tillatelse til å ta en bygning helt eller delvis i bruk, gis av kommunens bygningsmyndighet Publisert: 30.05.2008 12:30 En midlertidig brukstillatelse er en tillatelse gitt av kommunen før et nybygg/tilbygg er ferdigstilt, men likevel kan tas i bruk. Midlertidig brukstillatelser skal anføre hvilke restarbeider som må utføres innen en gitt tidsfrist. Når disse arbeider er utført, kan kommunen utstede en "Ferdigattest". Det er i all hovedsak ansvarlig søker som rekvirerer dette av kommunen. Reglene om midlertidig brukstillatelse finner du i plan- og bygningsloven § 21-10 og byggesaksforskriften (SAK) kapittel 8. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 Ja, det så jeg også. Men det besvarer ikke spørsmålet mitt: TRENGER jeg å få en ferdigattest når jeg allerede har en midlertidig brukstillatelse? Vet at det er mange boliger som fikk midlertidig brukstillatelse pga små eller uvesentlige mangler, og at det er kommunens ansvar i senere tid å gi ferdigattest. Men det er vanskelig å finne noe svar på dette på nettet. Får prøve å snakke med kommunen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Ja du trenger eigentleg ein ferdigattest. Du har ein midlertidig brukstilatelse, men denne vil eller har gått ut på dato. Dersom manglane alt er utbetra bør du ta kontakt med kommunen for å få ferdigattesten. I utganspunktet er det slik at når fristen for ferdigstilling har utløpt kan kommunen gi eit pålegg om ferdigstillelse, altså eit pålegg om at dei manglane som står oppført i den midlertidige brukstillatelsen blir retta opp innen ein gitt pris. Dersom manglane ikkje blir retta opp kan kommunen ilegge tvangsmult eller i ytterste konsekvens kreve rivning. Ferdigattesten er i utganspunktet ein formalitet, men det er også beviset ditt på at bygget ditt er satt opp etter dei lovane og reglane som gjaldt på det tidspunktet bygget ble reist. Det skal kanskje litt til at dette får ein praktisk betydning for deg som huseiger, men det kan f.eks tenkast at dersom huset ditt får ein skade så vil forsikringsselskapet gi deg avkortning med den begrunnelsen at du ikkje kan dokumentere at dei manglane som står i den midlertidige brukstillatelsen er utført (dersom desse manglane ville kunne hatt eit utfall i hendelsen som forårsaket skaden). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg var i samme situasjon som deg (kjøpte hus i fjor høst) ... Ringte kommunen og snakket med saksbehandler som utsteder ferdigattester. Vedkommende sa at "joda for at det skal være helt riktig på papiret så skal man jo i teorien gjøre det, men i realiteten er det ikke nødvendig". Personen virket oppriktig overrasket over at jeg ringte ang. denne saken. Ble til at jeg ikke gjorde noe med det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå