Gå til innhold

Hvorfor har man en religion å gå til?

Anbefalte innlegg

Hei, kan dere som er i en form av religion svare på dette?

1. Hvorfor tror dere på gud/flere guder? Har dere noe bevis på jesus var mere en vanlig sønn?

2. Er det slik at de som ikke tror på gud blir straffet etter sin død? Selv om man er et godt menneske?

3. Kristendommen, budismen, hinduismen er det slik at disse tilhører "Arv" av tidligere generasjoner, altså hvis man er i familje med en av delene og velger å bli relgionløs føler man seg utstengt fra den familjen sin?

4. Er nazisme relgion eller ikke?

5. Er personer uansett religion like mye verdt? Og like respektert i alle land?

Nå velger jeg inntil videre å ikke være tilknyttet til noen religion. Så jeg håper jeg blir respektert for den jeg er. Nå er det nok både latskap og personlig ikke klarer å se fordelen å ha en relgion, jeg tror hvis det finnes "Himmel/helvete" eller om det finnes en gud, vil jeg uansett bli tilgitt hvis jeg ber om tilgivelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvis man tror på en eller flere guder som hverken er Allah eller Yahwe har man ingen behov for å tro eller ha bevis for noe spessielt om jesus.

2. I mange religioner er det ikke slik. For de religioner som tilbyr straff til ikke-troende så vil nok kravet for å være et "godt" menneske å være troende. Spørsmålet vil med andre ord ikke gi det noe "godt" svar. Det å være et "godt" menneske sier omtrent like mye som det å være "uskyldig". Serbiske soldater skulle ikke drepe noen "uskyldige" da de angrep bosniske muslimer i 1995, likevel ble 8000 av dem drept.

3. Det varierer sterkt. Religion brukes for å skape et fellesskap, men kan også brukes til å lukke et fellesskap.

4. Nazisme har sterke religiøse preg, men jeg ville ikke kalt det en religion.

5. Nei slik er ikke dagens praksis. I land med demokrati er det større tendens til likeverd, mens i mange muslimske land er menneskeverd avhengig av seksuell legning, hvor mange guder man tror på, hvilke guder man tror på osv.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3. Det varierer sterkt. Religion brukes for å skape et fellesskap, men kan også brukes til å lukke et fellesskap.

Nr3 der irriterer meg mest.

Hvorfor prøve å få tilhengere, når ingenting kan bevises?

Nå har jeg personlig ikke for folk som "Jehovas vitne" greit nok de er vanlig mennesker, som går fra dør til dør eller på gaten og prøver å samle grupper.

Forteller oss historie om hvordan det å bli kristen forberer livene dems/våres og for en tryggere samfunn, hvis man spør om man beviser for gud finnes eller jesus er i himmelen, så kan de ikke gi svar på det. Det handler trosammfunnet om, enten så tror man på historer skjedd for over 2000 årsiden eller ikke.

Håper dere som er tilhenger, her heller gir reklame, men hvis folk da ikke er interisert, syns jeg dette blir å gni dette inn. Gi heller bort telefonnummer, adresse, epost adresse, så få troene ta kontakt.

Angående guder, nå er jeg lite kjent med forskjellig livsyns.

Finnes det noen som tror på "Guder eksisterte for 1 milion årsiden" og ble utryddet hverander? Odin, tor, etc (Norrøn mytologi).

Nå beklager jeg ovenfor krisne som mener at guder er hellige og ikke kan avbildes eller vises som flere gud.

Men i krisendommen, hva heter gud? Eller heter man bare gud? Og er 10 milion år gammel?

Slik det jeg er nå tror jeg gud er en "ånd" på størrelse av en flaske som bare blir større hvis kristende tilhengende samles. Men blir borte hvis ingen tror på gud.

Altså jeg tror ikke gud lever, men hvis han hadde levd ville man gitt et tegn?

Kanskje gud bare kan ses etter døden? Som en ånd? Men uten verken evnen til å snakke/se eller føle? Eneste evne gud har (Tankeoverføring, kontroll, makt)?

Selv om jeg ikke tror på Hinduisme velger jeg å tro på Reinkarnasjon fordi jeg tror det er mere riktig, hvis det finnes liv etter døden, så må det være det. Kanskje en gud bestemmer hva man blir i sitt neste liv? Er man slem blir man et innsekt, men er man snill kanskje man blir en hund eller elefant etc?

Men problemet er "sjelen" har verken evnen å fatte, forstå, eller noen evner annet å si hva man velger å gjøre. Så jeg tror personene ikke forstår at man kanskje kan bli et annet dyr i sitt neste liv?

For noen år siden så jeg på et naturprogram om krisendommen fra jesus tid.

Verken "jesus oppstandelse", "Jesus sine spessiele evner" og at jesus snakket med gud kunne ikke kunne bevises, og kun en få del ha kunnet bekrefte det.

Så jeg er selv litt usikker på om "Jesus sine disipler" i prinsipper stammer fra opprørere på den tiden som prøve å vinne "Krisendommens" makt der alle måtte følge betingelsene på den tiden? Og det har utviklet krisendommen?

Men problemer etter hva jeg vet "var jesus" i mot kristen dommens betingelser for den tiden? Derfor ble han hengt fordi folk syns han var verre en drapsmenn og voldteksmenn. (Jøde motstander?)

Jeg kan ikke støtte folk på den tiden sin intelligens, jeg syns det var dårlig gjort å behandle folk på den tiden, men uansett går jeg ikke som jesus tilhenger av den grunn.

Jeg syns jesus burde fortjene et bedre liv da ville vi ikke hatt krisendom i den stilen som i dag? Siden krisendommen stammer fra "Jødedommen"? Men er bygget på jesus sitt liv?

I prinsippet kunne "Jesus" slippe unna ved å stikke av.

Men i følge historen ba "Gud" han å fullføre livet sitt ved å la seg korsfeste?

Men jeg tror ikke helt på det, muligens han viste inners inne han ikke hadde noe valg?

Hvis gud ikke hadde blitt innblandet her så hadde historien aldri gitt så mange tilhenger?

Jeg velger å tro "Jesus sønn" var noe jesus sa fordi han prøve å late som han var bedre en alle andre. Kan noen bevise noe annet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg velger å tro "Jesus sønn" var noe jesus sa fordi han prøve å late som han var bedre en alle andre. Kan noen bevise noe annet?

Late som ? Han har hjulpet fler hundre millioner mennesker. Han er det beste mennesket.

Lenke til kommentar

Late som ? Han har hjulpet fler hundre millioner mennesker. Han er det beste mennesket.

Kan du nevne noen han har hjelpet?

Mener du han hjelper "kristene" selv etter sin død?

Jesus Kristus var bare død i tre dager. Han lever den dag i dag, Han hjelper mennesker overalt i hele verden.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jesus Kristus var bare død i tre dager. Han lever den dag i dag, Han hjelper mennesker overalt i hele verden.

Hvorfor var Jesus bare død i tre dager? Hvorfor skal jeg tro at det du sier ikke er fantasi?

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du mener med andre ord, han var i "koma i 3 dager"?

Altså med mindre han fikk støt, av en form av medisin, strøm, etc er det umulig?

Død er ikke samme som koma der men er nærme døden men ikke så nærme. Død er perment.

Mener du han gjorde om vann til blod, og drakk vannet slik han gjennskapte seg selv?

Og blodet fjernet hullene i hånden?

Noen må hjelpe han i så fall, hvis noen snakker om "Englene gabriel" må jeg bare le.

Jeg tror hvis jeg skal ha den miste tro på dette er mulig, må det i minstefall enten være at jesus ble tatt ned fra korsett litt tidliger en hans død, altså han var i koma, fikk noen å gi han blod og sa han var død, men så så folk han 3 dager senere? Hva hadde skjedd?

Folk ble redde da de fikk vite han sto opp fra de døde, når det var løgn?

Kan noen bevise noe annet? Eller blir det bare påstand mot påstand?

Nå vet jeg ikke om Jesus sin tidligere grav er tom/eksisterer ennå?

Men jeg tror den størst sansynlig er blitt hellig grav til noen andre?

Har noen bevist at man fløy opp i himmelen? Plutselig fikk an vinger? Eller satt han på en ørn, den teorien tror jeg er ren tull?

Det jeg lurer mest på, hvordan legevietenskapen var for 2000 årsiden. Om de da kunne definere hva "koma"/død var for noe, om jorden var rund etc?

Og hvordan norge så ut på den tiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...