Gå til innhold

Sigmas nye flaggskip får prislapp

Anbefalte innlegg

...La oss se - man kan jo håpe at de har fått styr på fargene. Fargeplasseringen er derimot Foveon-sensoren veldig god på. :)

I følge mannen med hatt så har tidligere Foveon-kamera ikke hatt styr på fargene*), og henvisninger til paper skrevet av folkene i Foveon tyder på at det er en teoretisk begrensning så lenge de jobber med bare 3 lysfølsomme lag (6 ville visstnok ha vært mye bedre).

At prinsippet med å fange inn alle farger i hvert punkt i seg selv har fordeler ved intrikate (upredikerbare) farge-mønstre opp mot pixelgriddens samplingsfrekvens er opplagt. Spørsmålet er hva man må ofre for å få det til.

*)Dvs at rav-filer har vært lengre unna presis gjengivelse enn det raw-filer fra Bayer-kamera har vært. Ikke dermed sagt at det ikke er mulig å lage fargebilder fra Foveon som er gode, eller som noen synes er verdens beste, men det å lage farger som er mest mulig like det scenen faktisk så ut som forutsetter altså kraftig prosessering, og risiko for å synliggjøre sensorstøy

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meh.

Sigma vil tape på den prisen der.

Bildene vekker ikke entusiasme hos meg

Samme her, og tar man like bilder under samme forhold og med skikkelig skarpe objektiver på et av dagens (andre fabrikats) speilrefleks, så blir det jaggu detaljer nok der og. Angående fargene synes jeg personlig at bildene har et snev av grumsete rødbruntstikk.

Og prisen er jo et mesterstykke i selvskuddskunst - og i begge føttene (om man skylder på ditt eller datt av ekstra kostnader og mener man må ha den prisen, så er det i seg selv og en dødsdom, noe blir rett og slett for kostbart til at det er fornuftig å sette det i produksjon - og dermed er det og selvskudd dersom man velger å produsere noe som ikke kan konkurrere pga prisen).

Klart at "noen" vil alltid kjøpe fordi - ja det vet de sikkert best selv, men hordene, massene? Neppe. Og om det virkelig leverer ekseptsjonelt mye bedre enn andre kamera i praksis, se det tviler jeg faktisk på.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg tror alle er enige om full RGB-måling i hver piksel som Sigma/Foveon prøver å få til er "idealet". Foveon-sensoren løser en del problemer som Bayer-sensorer gir, men introduserer samtidig en del problemer/ulemper fordi Foveon-teknologien heller ikke er perfekt.

Helt enig i det.

Lenke til kommentar

Til sist tror jeg også at det er godt mulig at vi vil se en økning i bildekvaliteten fra SD1-sensoren over tid, når Sigma, Adobe etc får modnet de seriøst kompliserte fargekonverteringsalgoritmene i behandling av rådata fra sensoren - spesielt til Raw-programvare, men kanskje også i firmware for enda bedre jpeg'er ut av kameraet.

Man har sett store forbedringer i fra gamle RAW filer etterhvert som Sigma Photo Pro har blitt oppdatert. Silkypix er visstnok også veldig bra til å konvertere.

Lenke til kommentar

Ser ut som Sigma ønsker at SD1 skal være konkurere mot mellomformat / dyrere fullformat. Med de spesifikasjonene på huset, er de ganske langt unna (bare se på oppløsningen på skjermen, fx).

Blir uansett spennende å se de første testene. Regner med at dpreview er i gang.

Lenke til kommentar

Man har sett store forbedringer i fra gamle RAW filer etterhvert som Sigma Photo Pro har blitt oppdatert. Silkypix er visstnok også veldig bra til å konvertere.

Jeg har inntrykk at de fleste som har lært seg SilkyPix, er enig om at sluttresultatet blir glimrende. Men programmet har jo et brukergrensesnitt som er like oversiktlig og brukervennlig som en Ikea monteringsanvisning ...

Lenke til kommentar

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1000&thread=38496713&page=2

...The Foveon sensor, contrary to kool-aid purveyors, does not measure RGB information. It measures the photons absorbed in three different layers of silicon. Only in cartoon-land do the three layers correspond to R,G and B. In fact, R, G and B is invented MORE for a Foveon sensor than R,G, B interpolation for a Bayer sensor, at least in my book. Besides the immense amount of processing required to generate a semblance of R,G and B for the Foveon pixel, the noise floor on the pixel is quite high due to not being able to do correlated double sampling with complete charge transfer. Not as important under bright light conditions, but ugly under low light...

Jeg går ut fra at det er denne Eric Fossum:

http://ericfossum.com/

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...