kaffemannen92 Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Heisann! Jeg har hørt mye rart om overklokking, mange sier at det ikke verdt å prøve mens noen sier det funker super bra uten at det ikke blir noen problemer. Er det virkelig stor sjanse at PCen din blir ødelagt? -Thero Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Med moderat og forsiktig klokking, med tilstrekkelig kjøling er det ikke noe problem. Skal du tyne det siste lille ut av CPUen din.. Nja.. Farlig og farlig. Ikke farlig i den forstand at du kan dø, men farlig i forhold til at CPU/HK kan bli ødelagt 1 Lenke til kommentar
kaffemannen92 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Hehe takk for godt svar Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Ja det er farlig! Farlig gøy Lenke til kommentar
kaffemannen92 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Haha, men gjør overklokking VELDIG mye effekt på PCen, altså blir den så veldig mye raskere? Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det avhenger vel naturligvis av hvor mye du overklokker den. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Et konkret eksempel ved overklokking av nVidia GTX 580. Ved å overklokke skjermkortets "cpu" altså gpu 10%, så fikk jeg nesten akkurat 10% høyere fps i 3dmark 11. Det samme fikk jeg i Battlefield bc2. Gratis 10% bedre ytelse? Ja takk Lenke til kommentar
kaffemannen92 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Hvordan overklokker jeg en PC i det hele tatt? Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Det gjøres i BIOS'en så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg tror du bør lese litt før du prøver å overklokke noe som helst, jeg. Lenke til kommentar
kaffemannen92 Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Haha tror jeg å xD Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Heisann! Jeg har hørt mye rart om overklokking, mange sier at det ikke verdt å prøve mens noen sier det funker super bra uten at det ikke blir noen problemer. Er det virkelig stor sjanse at PCen din blir ødelagt? -Thero Så lenge du ikke justerer opp spenningen på CPUen (eller andre komponenter) så er det tilnærmet umulig å gjøre noe fysisk permanent skade på noe som helst - og det værste du kan risikere er at du må resette CMOS for å få maskinen til å starte igjen. Overklokking på nyere type Intel prosessorer er veldig enkel nå. Opp rundt +35% frekvens regnes som "triviellt enkelt" og kan lett gjøres på selv standard kjøler. Opp nærmere +50% er mulig, men krever litt mer peil, økt spenning og som regel bedre kjøling enn standard. Begynn med en guide for nybegynnere (for den riktige typen CPU du skal jobbe med) og sett deg litt inn der først. -Stigma Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Angående om du får noen merkbar forbedring: jeg tviler på at du merker noe med mindre du overklokker grafikkortene i spill eller du spiller Starcraft 2 Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg har hatt en enorm forbedring når det kommer til SC2. Det var grunnen til at jeg valgte å overklokke min prossessor for noen dager siden. Frameraten er opp til 40 fps høyere. Fantastisk deilig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det mange kanskje ikke tenker på er at overklokking faktisk kan føre til problemer med dårlige Psu'er , noe som igjen kan føre til brann i helt ekstreme tilfeller , men igjen så er dette ikke akkurat hverdagskost så lenge komponentene i pcen er ok kvalitet. Sånn sett bør man være obs på at ved å overklokke så økes temperaturene en del og man bør derfor også sørge for tilstrekkelig med kjøling, dette er noe de fleste vet, men jeg vet om "noobs" som har måttet sette pcen inn i "tre-skapet" fordi moren klaget over for mye støy , noe som ikke akkurat er helt kosjer... Men på Generelt grunnlag er Overklokking sjeldent Farlig så lenge man er forsiktig. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Når jeg kjører heavy programmer sjekker jeg temperaturen omlag en gang i timen, bare for å ha kontroll. Ligger rundt 80-90 grader. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 (endret) Når jeg kjører heavy programmer sjekker jeg temperaturen omlag en gang i timen, bare for å ha kontroll. Ligger rundt 80-90 grader. Hadde jeg vært deg så har jeg ordnet en bedre kjøleløsning straks og om dette ikke er mulig så har jeg klokket noe ned så temperaturene blir litt mer komfortable. Spesielt nå mot sommeren så kan en slik høy temperatur gi ustabilitet på lengre sikt. Endret 24. mai 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Det bør vel være overlevbart for CPUen å kjøre på 70-90 grader? 99 grader var peak. Da hadde jeg tyna pcen i 4 timer med tunge programmer. Kjernene lå på 85 tror jeg. Idle Windows er den vel rundt 65 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Om du ønsker en maskin som lever mer enn et år må du ha temperaturer under 75C med Intel-prosessorer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå