Gå til innhold

Billigst mulig oppgradering til BF3

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt BF3 og har begynt å tenke på hva jeg må oppgradere for å kunne kjøre det :)

Jeg vet det er tidlig og at det er usikkert hva BF3 vil kreve av maskinvaren men det er jo spennende å se hvilke muligheter som fins.

Ifølge bf3blog.com så er anbefalt oppsett følgende:

Processor: Quad-core Intel or AMD CPU

RAM: 4GB

Graphics card: DirectX 11 Nvidia or AMD ATI card, GeForce GTX 460, Radeon Radeon HD 6850

Graphics card memory: 1 GB

Jeg har i dag en pc som stort sett består av komponenter jeg kjøpte for fire år siden. Hvilke komponenter kan jeg beholde og hva må jeg kjøpe nytt? Kan jeg f.eks beholde strømforsyningen eller må den byttes ut? Bør jeg gå for nytt eller brukt hardware?

Min PC i dag:

Asus P5N-E SLI

Creative X-Fi Xtreme Gamer

Intel Core 2 Duo E4300

Lian Li PC7ASCANDV2

MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA

OCZ DDR2 PC2-6400 2GB (2x1024MB)

Thermalright ULTRA120 CPU-Kjøler

MSI GeForce 8800 GT OC 512 MB

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha byttet ut alt uten om SSD.

4-5 år gammel PSU? Da begynner nok den å bli sluten inni, sprø i kablene som bare resulterer i svidde kontakter på hovedkortet.

1155 / med 2600K / 8bg ram og et 560gtx så er du godt på veg.

En slik pakke er det hundrevis av oppsett på til ca 6000-7000kr.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha byttet ut alt uten om SSD.

4-5 år gammel PSU? Da begynner nok den å bli sluten inni, sprø i kablene som bare resulterer i svidde kontakter på hovedkortet.

1155 / med 2600K / 8bg ram og et 560gtx så er du godt på veg.

En slik pakke er det hundrevis av oppsett på til ca 6000-7000kr.

Enig med det meste.

Kabinett kan beholdes naturligvis. PSUen kan vel kanskje være brukendes. Det kommer litt ann på hvor god 12volt rail den har.

2500K er omtrent like-god med 2600K i spillbruk ihvertfall (hyperthreadingen og den extra cachen er mest brukbar i tynge tallknuser/encoding programmer) og er lettere på lommeboken (2600K koster ca +50%).

Det billigere alternativet ville være å finne en brukt quadcore for 775 platformen (som du sikkert kan finne meget billig om du leter litt) og så bare bytte ut skjermkortet til noe slikt som en 560GTX. Det vil ikke være like sterkt som en ny 1155-basert maskin, og det vil være vanskelig å overklokke en quadcore på det hovedkortet (Nvidia sine chipset taklet quadcores meget dårlig og det er et helvete å finne isntillinger som både er stabile og raske). 1155 platformen på den annen side er nesten triviellt enkelt å overklokke.

FOrdelen med dette ville jo dog vært at du kunne sluppet unna med bare CPU (brukt) og skjermkort (ny eller brukt) og kanskje sluppet unna med å betale så lite som... 1500-1800? Det kommer mye ann på om du finner en CPU til en god pris, men det er sikkert mange som skifter ut slike i disse dager. Som sagt - ikke like bra som en 1155-basert maskin som ble foreslått over, men om budsjettet er stramt så er det jo ikke til å benekte at du sansynigvis kan spille BF3 rimelig bra på en slik billigløsning også til en tredjedel av prisen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Merk deg at en brukt firekjerner til LGA 775 vil fortsatt bli knust ganske hardt av en i5-2500k. Det er en god oppgradering, men om den vil gi deg særlig god ytelse i BF3 er usikkert. Flere spill der LGA775-plattformen ikke har klart seg særlig bra av en eller annen grunn...

Lydkortet vil jeg tro du kan bruke om igjen, om det er vits i vet jeg ikke.

SSDen kan brukes om igjen, den blir flaskehalset av hovedkortet ditt forresten.

PSU bør byttes ja, MIST-forsyninger er greie enheter, men jeg er ikke sikker på om de ble laget for å takle mer enn 4-5 år...

Kabinettet bør kunne brukes om igjen, men det kan hende det er dårlig plass til skjermkort i det. Jeg finner ingen bilder eller informasjon om kabinettet...

Resten hadde jeg bytta ut i dag. Det kan bli en grei rigg for enkel bruk ;)

Lenke til kommentar

Virkelig? Jeg trodde ikke det kunne skje på minst 15 år.

Jeg er også høyst skeptisk til dette utsagnet.

En kvalitets PSU kan vare en mannsalder.

Nå er det jo sant at mange standard PSUer er produsert for å være billig, og ikke for å vare evig slik som du heller finner i industri-nivå utstyr, men det er absolutt ingen grunn til å si at en PSU bør byttes ut bare fordi den er gammel. Mist er forøvrig også ikke noe skrap-merkevare så den skal ha ok forutsetninger for å kunne vare en stund.

Det du heller må sjekke er at PSUen har nok 12volt. Gamle PSUer hadde mye mer ampere å gi på 5volt og 3,3volt enn nyere PSUer - fordi maskinene før brukte mer av disse. Nyere maskiner bruker nå hovedsakelig 12volt og bare litt hist og pist av de andre spenningene. Hvis PSUen bare kan levere 250watt av de 500 den er ratet til på 12volten så kan det fort være for lite til å drive en kraftig CPU og kraftig skjermkort (som er de delene som bruker mesteparten av strømmen i en PC og bruker nesten ren 12volt). Dette står som regel skrevet på siden av PSUen så det er enkelt å sjekke. Det er altså mer å tenke på enn bare den totale watt-ratingen er de jeg prøver å si :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Nå har jeg kanskje andre krav en dere, jeg har 100% last på maskinen i mange år.

Demonterte en coolmaster 1200W, kablene knakk og den hadde svidd av alle kontaktpunktene på hovedkortet.

Samme skjedde med kablene i en chieftec 550W og det samme har nå skjedd i kablene til en 1500w toughpower.

De kan vare i mange år sikkert om man spiller et spill etter skolen og har pcen av om natta.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kanskje andre krav en dere, jeg har 100% last på maskinen i mange år.

Demonterte en coolmaster 1200W, kablene knakk og den hadde svidd av alle kontaktpunktene på hovedkortet.

Samme skjedde med kablene i en chieftec 550W og det samme har nå skjedd i kablene til en 1500w toughpower.

De kan vare i mange år sikkert om man spiller et spill etter skolen og har pcen av om natta.

Vel, først av alt så skal man jo aldri dimensjonere en PSU (ihvertfall en PC PSU) til å kjøre på 100% mesteparten av tiden. Da er det du som bruker osm har gjort feil i så fall. Når du har svidde kontaktpunkter så høres det mest ut som overspenning og varmgang for meg. Hvordan du kan få svidde kontaktpunkter UTEN at det er varmgang av noe slag kan jeg ikke så for meg.

Jeg har da hatt ihvertfall 2 PSUer som har stått i 24/7 type servere og denslags i betydelig mer enn 5 år uten problemer. Nå står jo slike maskiner skjeldent i maks belastning hele tiden vel og merke, men det høres jo uansett ut som en rimelig uvanig situasjon å ha ved mindre du skulle tallknuse for SETI eller noe sånt.

Dette er så langt jeg kan erindre bare noen rimelig standard merker også - NorthQ (ikke samme som Qtech) og Chieftec. Jeg synes de merkene er helt greie nok jeg forsovidt. Ikke noe krem-merker, men de gjør det de skal helt fint.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Folding@home.

Ikke 100% last på psu, 100% last på server og dobbelt så kraftig psu.

Svidde kontaktpunkter må da ha kommet av sprø plast som sprakk opp og det da ble varmgang.

Ah ok. Det er litt vel utypisk bruksmønster dog. Det er litt som å sette en forbruker-desktop harddisk i en kommersiell webserver.

Jeg ser likevel ikke helt hvordan dette skulle kunne lage nok varmgang for å produsere noe slik skade dog. Ledningene er jo ratet såpass konservativt i forhold til maks ampere de skal ha pr ledning at de aldri skal kunne bli stort mer enn noen grader over ambient temperatur - selv ved permanent belastning. Det kan være du rett og slett har vært uheldig med dine PSUer - men jeg har ikke nok data fra andre folk som driver med 24/7 folding til å dra noen konklusjon om det.

In any case så er det nok ikke en helt relevant erfaring i forhold til OP sin PSU som ikke har vært utsatt for samme type bruksmønster.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...