Garney Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hallais! Så ingen Matte S1 eksamenstråd så tenkte jeg skulle starte en. Noen som vet om noen nyttige sider som kan hjelpe forberedelsen? Nyttige tips til forberedelsesprosessen? Diskuter! Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Lokus, oppgavesamling, Udir osv. Regn igjennom det du er usikker på, steg for steg. Ikke bruk masser av tid på oppgaver du har kontroll på. Ellers kan det å fokusere på øving til Del 1 være lurt, ettersom du kan støtte deg på bøker og hjelpemidler på Del 2. Be læreren din om å dele ut oversikt over formler som forventes kjent ved Del 1 (eller finn den selv på udir, om den ligger der) - og pugg dem. Viktig å ha oversikt. Lenke til kommentar
America Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg skal ha privatisteksamen i S1 på tirsdag, og kjenner jeg gruer meg litt. På Del 2 er det vel slik at man kan bruke hjelpemidler som data, kalkulator osv. Jeg tror jeg må ringe skolen min etterpå, da jeg ikke har printertilgang. Det er vel en fordel å kunne printe ut grafsystemer fra geogebra, eller går det helt greit å bare tegne selv på papir? Og så lurer jeg litt på hvordan vi leverer inn alt dette? Vi får vel utdelt merkede, rutete ark til å skrive på, men om vi må printe ut noe, skal vi bare merke arket skikkelig med oppgavenr. osv., og bare legge det ved besvarelsen? Lenke til kommentar
stifa Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Jeg skal ha privatisteksamen i S1 på tirsdag, og kjenner jeg gruer meg litt. På Del 2 er det vel slik at man kan bruke hjelpemidler som data, kalkulator osv. Jeg tror jeg må ringe skolen min etterpå, da jeg ikke har printertilgang. Det er vel en fordel å kunne printe ut grafsystemer fra geogebra, eller går det helt greit å bare tegne selv på papir? Og så lurer jeg litt på hvordan vi leverer inn alt dette? Vi får vel utdelt merkede, rutete ark til å skrive på, men om vi må printe ut noe, skal vi bare merke arket skikkelig med oppgavenr. osv., og bare legge det ved besvarelsen? Det du skriver på data har du krav på å få printet ut. Vaktene vil gjøre det for deg, antar jeg; slik var det iallefall på min skole da jeg hadde R1-eksamen i fjor. Lenke til kommentar
Garney Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Noen som vet når man skal bruke hypergeometriske forsøk, og når man skal bruke binomiske forsøk? Har hørt at: - Med tilbakelegging -> Uavhengighet i hver trekning -> Binomisk sannsynlighet - Uten tilbakelegging -> Avhengighet i hver trekning -> Hypergeometrisk sannsynlighet Men burde ikke da denne oppgaven løses med hypergeometrisk i stedet for binomisk: "I en matematikkgruppe i S1 er det 12 gutter og 6 jenter. 6 av elevene på gruppa skal trekkes tilfeldig ut til en muntlig prøve. a) Hva er sannsynligheten for at eksamensgruppa vil bestå av bare gutter?" Her er det jo ikke tilbakelegging, men i følge fasiten skal man allikevel bruke binomisk? Man kan jo ikke trekkes opp til denne muntlige prøven flere ganger? Hadde visst bare gjort en liten slurvefeil Endret 28. mai 2011 av Garney Lenke til kommentar
Garney Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Har et spørsmål angående en logaritmeoppgave. c) Løs likningen. (lg x)2 – 3 lg x – 4 = 0 I følge fasiten kan svaret bli x = 0,1 eller x = 10 000 Men jeg har tidligere fått vite av læreren min at svaret på en logaritme ikke kan være negativt. Så blir det riktig å bare svare x = 10 000, eller tar læreren min feil? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Har et spørsmål angående en logaritmeoppgave. c) Løs likningen. (lg x)2 – 3 lg x – 4 = 0 I følge fasiten kan svaret bli x = 0,1 eller x = 10 000 Men jeg har tidligere fått vite av læreren min at svaret på en logaritme ikke kan være negativt. Så blir det riktig å bare svare x = 10 000, eller tar læreren min feil? 2- gradslikning i lg(x) som gir lg(x) = -1 eller lg(x) = 4 dvs eller Lenke til kommentar
Garney Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Sliter med å finne noen oversikt over formler som forventes kjent ved Del 1. Noen som har funnet det? Lenke til kommentar
stifa Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) EDIT: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2010/Matematikk_VGO_%20BM.pdf Du blar utover, så finner du den... Endret 29. mai 2011 av stifa Lenke til kommentar
Garney Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Sliter litt med en sannsynlighets oppgave: "Jens og Ahmad er på ferie i Sverige. Ahmad går med på følgende konkurranse som Jens foreslår: 'Vi ser på et visst antall biler med svenske registreringsnumre som passerer. Hver gang det første sifferet i bilnummeret er et oddetall vinner jeg og får ett poeng, hvis det er et partall vinner du, og får ett poeng.' Ettersom sifferet ikke kan starte på null betyr det at vinnersjansen til jens er 5/9. e) Hvor mange biler må passere for at det skal være minst 95% sjanse for at Jens skal få flere poeng enn Ahmad? I følge fasiten må det minst være 219 biler. Endret 30. mai 2011 av Garney Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Se på oppgave 4 e på denne linken :-) Jeg prøvde å regne ut det du sa, men fikk feil svar. Er du sikker på at det er riktige verdier? http://ndla.no/sites/default/files/S1%20Eksamen%20h%C3%B8sten%202009%20L%C3%B8sning.pdf Lenke til kommentar
Garney Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Se på oppgave 4 e på denne linken :-) Jeg prøvde å regne ut det du sa, men fikk feil svar. Er du sikker på at det er riktige verdier? http://ndla.no/sites/default/files/S1%20Eksamen%20h%C3%B8sten%202009%20L%C3%B8sning.pdf Var visst feil i fasiten, svaret skal egentlig være 219 biler. Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Noen som vil være med å sammenlikne svar? Her er de svarene jeg husker, er det flere som har like: På potensoppgaven fikk jeg 2(a)^3(b)^-3 eller evt (2(a)^3)/(b^3) På den logaritmeoppgaven fikk jeg 4lgx På ulikheten fikk jeg at det var x var positiv mellom -3 og 1 tror jeg På den siste oppgaven fikk jeg at 8 over 3 var 54, at det var 3/7 på b) og 13/15 på c) Noen flere som husker noen av oppgavene? HATER å ikke vite hvordan det gikk... Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 mente forresten 4lgA, ikke 4lgx Lenke til kommentar
Garney Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Noen som vil være med å sammenlikne svar? Her er de svarene jeg husker, er det flere som har like: På potensoppgaven fikk jeg 2(a)^3(b)^-3 eller evt (2(a)^3)/(b^3) På den logaritmeoppgaven fikk jeg 4lgx På ulikheten fikk jeg at det var x var positiv mellom -3 og 1 tror jeg På den siste oppgaven fikk jeg at 8 over 3 var 54, at det var 3/7 på b) og 13/15 på c) Noen flere som husker noen av oppgavene? HATER å ikke vite hvordan det gikk... Fikk likt med deg på de jeg har markert overfor, men husker ikke den siste. Fikk ikke til den grafeoppgaven på del 2, og den siste oppgaven med det melet på del 2. Så blir vel en 4er. Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Man skulle bruke binomisk sannsynlighet på oppgave 3? Jeg gikk ut fra det pga oppgave a, men glemte å sjekke om det kunne brukes :-) Lenke til kommentar
Garney Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Man skulle bruke binomisk sannsynlighet på oppgave 3? Jeg gikk ut fra det pga oppgave a, men glemte å sjekke om det kunne brukes :-) Hvis jeg husker rett brukte jeg hypergeometrisk i del 1, og binomisk i del 2. Lenke til kommentar
Matkrise Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 noen som husker hva de fikk på oppgave 1b? Lenke til kommentar
Markuslg Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Er det flere som føler at siste oppgave på del 2 var helt på trynet? Skjønte rett og slett ikke poenget med å ha med den oppgaven. Vil også si at 2010 eksamen var en god del lettere enn dagens s1 eksamen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå