Gå til innhold

Kan et menneske overta ett annet menneskes synder?

Anbefalte innlegg

I forige hitchens tråd kom temaet opp om jesus sitt offer for oss andre. Men sidan det var på sida av kva tema i tråden handla om, startar eg ny tråd:

kan ett anna menneske verkeleg ta over ett anna sine synder? Løser blodoffer noko som helst av problemer, og i såfall korleis? Er det sant at gud gav sin sønn - vart han ikkje heller, som Hitchens og seier, LÅNT oss?

Mi haldning til dette er at blodoffer er absurd og umoralsk. Å ta over andres synder er umuleg og å prøve er forkasteleg. Syndene eller kva ein kaller dei må gjeras opp av den som har gjort dei, ellers har ikkje oppgjøret noko meining.

Desverre later det til at begrepet synd er ein effektiv metode å kontrolere masser på ved å TRE synd over hovuda på folk for å skape frykt og så mirakuløst henge gulrota om frelse opp forran dei for å halde dei innanfor. Dette er psykopati av verste sort, og eg vil påstå at de som med vitande og vilje sprer dette og utsetter andre menneske for det, spesielt ungar, er skyldige i utøvelse av ondskap.

Smak på den!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med avlive uskyldige dyr og mennesker, for folkets synder, finner du i alle gammle kulturer. Så det er klart at dette virker.

At folk gjorde det er ikke bevis for at det stemmer.

Blir som å si:

"Regndans finner du i eldre kulturer, så det er klart det virker"

Endret av O3K
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg sitter med inntrykket av at mange, om ikke alle, kristne tror de kommer til å møte Jesus når de drar opp til himmelen.

Men hvis Jesus døde for syndene våre, er ikke han fanget i helvete for evig tid på grunn av, oh I don't know, syndene våre?!

Også:

Hvordan i huleste skal ofring av uskyldige mennesker bote for synd? Og til et helt folk attpåtil!

Er ikke det å drepe uskyldige mennesker i seg selv en synd?

Begynner å bli litt redd for hva IHS gjør på fritiden sin. :ermm:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Syndene eller kva ein kaller dei må gjeras opp av den som har gjort dei, ellers har ikkje oppgjøret noko meining.

Katolikkene ordnet jo dette kjekt ved at man betalte såkallt avlat til kirken, og vips var du fri for den synden.

Dette tok vist helt av, og etterhvert fikk man også såkalte avlatsbrev, det var et dokument du kunne kjøpe på forhånd, for synder du enda ikke hadde begått :p

(slik avlat-handel finansierte blant annet byggingen av den nye Peterskirken i Roma)

Men tipper det ikke er denslags løsningen du ønsker når du skriver "gjeras opp av den som har gjort dei"

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med avlive uskyldige dyr og mennesker, for folkets synder, finner du i alle gammle kulturer. Så det er klart at dette virker.

I og med at verdens kristne den dag i dag opplever at de blir fri for synd på denne måten. Er det helt klart at dette virker.

Lenke til kommentar

I og med at verdens kristne den dag i dag opplever at de blir fri for synd på denne måten. Er det helt klart at dette virker.

Hah!

Så da kan man berre lesse verdens synd over på ein stein da, og vips så er alle syndfrie. Spørsmålet er ikkje kva folk inbiller seg de blir, men om de falktisk er frie fra synda, og om ett anna menneske kan bote for eit anna sine synder.

"Ja dommer, eg drap fru Svendsen, men denne geita har tatt over ansvaret!"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hah!

Så da kan man berre lesse verdens synd over på ein stein da, og vips så er alle syndfrie. Spørsmålet er ikkje kva folk inbiller seg de blir, men om de falktisk er frie fra synda, og om ett anna menneske kan bote for eit anna sine synder.

"Ja dommer, eg drap fru Svendsen, men denne geita har tatt over ansvaret!"

Skyldfølelsen blir ganske enkelt borte. Det er ikke noe folk inbiller seg.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Skyldfølelsen blir ganske enkelt borte. Det er ikke noe folk inbiller seg.

OM man drar over seg kristendommens idiotiske synder først ja... Hvis du ikke gjør det føler du faktisk ingen synd i det hele tatt for annet enn det du selv har rotet det oppi..

Den største kristne synden er jo arve synden, en "synd" som adam og eva fikk utdelt fordi den håpløst klønete guden deres ikke klarte å passe ordentlig på det eple treet, en kan jo lure på hvor allvitende den guden er...?

Problemet til veldig mange kristne i dag er at vi vet at denne historien ikke stemmer, vi vet at adam og eva er en myte og vi vet at vi ikke er skapt, men at vi har evolvert og problemet for dagens kristne (og antqagelig den største årsaken til frafallet) er at jesus ikke lenger har noen misjon... Misjonen hans bortfaller ganske enkelt når det ikke lenger er noen arvesynd der å frelse oss fra..... Da er det bare den sosiale biten igjen og for den eldre garden er den viktig, for den yngre garden er den ikke viktig og de velger med rette å hoppe av hele tro sirkuset når det går opp for dem hva for en løgn de har blitt opplært til å tro på...

Så nei, selvfølgelig kan ikke et annet menneske overta andre synder da synder i seg selv er en oppfinnesle som religion har funnet opp for å gi helten i eventyret en bragd å utføre uten å måtte utføre den. Når vi til overmål ikke engang klarer å stadfeste HVEM som sitter og holder regnskap med den påståtte synden så blir det jo enda mer tull å tro at noen kan overta synden fra andre.... For å si det sånn, du skal være bra lettlurt om du får dette til å henge på greip....

For å bli kristen må du først innbilde deg at du er syk (synd) før du videre må innbilde deg at du en dag kanskje kommer til å bli frisk (frelse fra jesus). Hva er vitsen med å dra på seg en sykdom når en kan leve hele livet uten å være syk spør jeg....? Hvorfor godta innbildte synder når du kan leve som et fritt menneske uten?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke førkristne kulturer da? Det var kristendommen som introduserte synd, så før kristendommen eksisterte, eksisterte heller ikke fenomenet synd.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan ikke vite om de er fri fra syndene sine før de faktisk er døde.

Selv ser jeg absolutt ikke logikken.

"O HERRE! Jeg drepte en familiefar under alkoholens påvirkning! La meg drepe denne uskyldige kvinnen for å annullere synden jeg har begått!"

Lenke til kommentar

Selv ser jeg absolutt ikke logikken.

"O HERRE! Jeg drepte en familiefar under alkoholens påvirkning! La meg drepe denne uskyldige kvinnen for å annullere synden jeg har begått!"

Eller:

"O Herre, gi meg din sønn slik at jeg kan klynge ham opp på et kors for å gjøre det godt igjen"...

Henger på greip?

Nope....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke førkristne kulturer da? Det var kristendommen som introduserte synd, så før kristendommen eksisterte, eksisterte heller ikke fenomenet synd.

Spørsmålet om hvem som har skylda (hvem som er synderen) er eldre en kristendommen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet om hvem som har skylda (hvem som er synderen) er eldre en kristendommen.

Hvorfor er skyld det samme som synd?

Hvilke før-kristne skandinavere ofret noe som helst for skylden?

Hvorfor skal jeg tolke det du skriver som noe annet enn tull og tøys?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi skyld/synd er noe folk plages av etter at de har gjort gale ting.

Man føler skyld dersom man har gjort noe man er skyldig i. Skyld er ikke bare negativt. "Det var min skyld at ulykken ble forhindret".

Synd ≠ skyld

For å bruke din logikk:

66% av verdens befolkning er syndfri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...