Gå til innhold

Lønn i butikk - lønnstrinn og erfaring

Gjest Harley Quinn

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Sitter og tenker litt på lønn, nivåer og erfaring i forhold til jobb i butikk. Slik det er nå ligger jeg på lønnsnivå 1, altså 128,98 timen.

På siden butikksjef.com står det beskrevet nederst på siden at man reguleres etter hvor mye man har jobbet tidligere, da med oversikten:

1 år med over 15 timer pr uke = trinn 2

2 år med under 15 timer pr uke = trinn 2

4 år med arbeid under 15 t/uke + 2 år med arbeid over 15 t/uke= trinn 5.

Jeg har jo nå nivå 1, men jeg har tidligere jobbet 1 år som deltid (og over 15 timer pr uke, og et år som butikksjef og da også 15 timer pr uke. Er det slik at det kun er dagligvare som tels på denne erfaringen siden jeg jobber der nå, eller har sjefen gjort feil, eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønna di vil være avhengig av kva tariffavtale du følger. Dersom du ikkje er tilknytta tariffavtale må du sjølv argumentere for meir lønn.

Dersom du har funnet svaret ein anna plass kan du godt skrive det her i tilfelle det er andre som lurer på det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Lønna di vil være avhengig av kva tariffavtale du følger. Dersom du ikkje er tilknytta tariffavtale må du sjølv argumentere for meir lønn.

Dersom du har funnet svaret ein anna plass kan du godt skrive det her i tilfelle det er andre som lurer på det samme.

Slik jeg fant ut får vi lønn etter HK sin tariffavtale, men vi har ikke tariffavtale på jobben. Man kan ringe inn til handel og kontor og høre med de om bedriften man jobber i har tariffavtale.

De andre stedene jeg har jobber har ikke vært like "seriøse" (Gamestop) så noe tariffgreier var ikke engang å tenke på der.

Derfor jeg var litt usikker på hvordan dette fungere. Men jeg har da to års erfaring fra før og skal to lønnstrinn opp (og enda et til til høsten) Eneste jeg er usikker på er det evt blir tilbakebetalt eller om dette blir fra nå.

Lenke til kommentar

Er du fagorganisert? Dersom du er organisert kan du kreve å få lønn etter avtalt tariff.

Her ser det ut som at butikken du jobber på for enkelheitsskuld har lagt seg på tarifflønn. Det er ei god løysning for deg sidan du då får lønna di utan å betale medlemskontigent til ein fagorganisasjon. Problemet er at butikken ikkje er forplikta til å gi deg tarifflønn, sidan du i utganspunktet skal forhandle fram lønna sjølv.

Det enklaste for deg vil uansett være å ta eit møte med sjefen angåande forhandling om ny lønn der du bruker HK sin tariffavtale som argumentasjon for betre lønn.

Ein anna ting som kan være aktuellt når det gjeld lønnsforhandlinger er å søke på andre jobber. Dersom du får eit jobbtilbud i ein anna butikk med betre lønnsvilkår kan du ta dette til sjefen din for å høyre om dei er villige til å gi deg tilsvarande lønn for at du skal fortsette i den jobben du har i dag. Med tanke på den erfaringa du har så vil eg tru at sjefen din vil være interessert i å behalde deg sidan du nok er vanskelig å erstatte.

NB, dersom du er svært lett å erstatte eventuellt er heilt avhengig av denne jobben så kan det være lurt å trå forsiktig i dørene angående krav om høgare lønn.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Vel, er flere på jobben som ikke helt får hva de er satt opp til så flere som evt kommer til å gå sammen for å få en orden på dette. Jobbet også i perioder mandag sent og tirsdag tidlig, da var det jo 8 timer fra stengetid til åpning, altså ikke lov siden jeg var der til hvertfall halv tolv.

Vi har på jobben pratet om å melde oss inn i HK for å få litt orden så skal prate med andre på jobben etterpå. I tillegg går jeg på AAP så om det blir noe tull har jeg NAV som kan krangle, de vil neppe ha meg sykemeldt igjen. Fikk attest også fra gamlejobben nå og der står det at jeg jobbet gjennomsnittlig 80% stilling.

Endret av AnnChristin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...