FmB Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Hei! Jeg er på vei til å ta steget opp fra kompaktkamera. og Leter litt rundt etter en fin startpakke. Mye av dette kommer jeg til å handle i Singapore i sommer. I forbindelse med det lurer jeg på om dere kan hjelpe meg sette opp en shoppingliste. Jeg kan forklare litt om mine behov: Et lite kamera jeg gidder ta med rundt omkring. Raskt til å ta bilder. (Fotograferer en del bilder av barn som leker og dyr, etc.) Tar mye bilder på tur. Både detaljer (makro) og større landskap) Er ute på natta også burde jeg vel si. Ønsker derfor både EVF og helst dreibar skjerm. Madammen ønsker også å filme en del. Jeg trenger nå en komplett nybegynnerpakke, og mine ideer er som følger: Panasonic Lumix DMC-G3, med Kit lens. Panasonic Lumix 20mm f/1.7 Aspheric G- Series Lens. SanDisk kort. et på 16, eller to på 8. Ett ekstra batteri. Og muligens: Panasonic 45-200mm f/4-5.6 G Vario MEGA O.I.S. Lens for Micro Four Thirds SLR Pris i Singapore på dette blir rundt 8 tusen. Har fotobag. Trenger jeg filter? Er det noen alternativer? Sett litt på Samsung NX100 eller NX11. Mottar alle kommentarer med takk. Endret 22. mai 2011 av FmB Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hvorfor handle i singapore til sommer? Hvorfor vil du miste alle rettigheter du har i norge? Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Ville tatt 2 på 8gb, så ikke alle bildene blir borte hvis du mister et minnekort. Ville også vurdert å legge på en reflektor, artig verktøy. Lenke til kommentar
FmB Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Fordi jeg regner med at om noe skulle være defekt så holder det med internasjonal garanti. Og eventuelt senere skader vil uansett ikke dekkes da de er selvforskylt. Alt i alt tror jeg at å handle i Singapore vil være svært kostnadsbesparende, hvis jeg ikke er svært uheldig. Det er snakk om nesten halve prisen i besparelse. =) Så om jeg må sende et kamera inn til reparasjon for 2000 kroner, går jeg enda i pluss. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Fordi jeg regner med at om noe skulle være defekt så holder det med internasjonal garanti. You what now? Norge er ikke som resten av verden, "der ute" er det ikke uvanlig med 14 dagers "garanti". Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Først og fremst, kjøp i Norge. Jada, du sparer kanskje litt penger på innkjøpet i utlandet, men du mister også en god del rettigheter. Så til hva du "trenger"...: Kamera og objektiver. Du har jo plukket deg ut noe, sikkert fordi du liker det oppsettet. Da går du for det... Antar at du har en PC av et eller annet brukbart slag for etterbehandling. Det er sikkert greit å starte med den programvaren som følger med kamera, men anbefaler deg å se på Adobe Lightroom, bdusjett et par tusenlapper. Så skal du sikkert vise frem bildene på noe, kanskje aller helst på papir, og da er det skikkelig fint å ha egen skriver. Alt fra en tusenlapp og oppover. Pris stort sett avhengig av utskriftstørrelse og kvalitet. Lykke til. Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Rettighetene i Norge som det er snakk om er 5 års reklamasjonsrett. Kjøp i Norge. Endret 23. mai 2011 av zaqqoZeq Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Pakken ser finfin ut den, men macro får du ikke jobbet så mye med med de objektivene. Alternativene der er 45mm til m4/3, men kjøper du overgang til 4/3 har du plutselig Oly 35mm og 50mm, samt Sigma og Tamron 60-180mm. Husk også ekstern blits når du begynner med macro. Lenke til kommentar
FmB Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Takker. Ang. pris, så må det være et godt tilbud i norge for at jeg skal vurdere det. Kan kjøpe i Singapore, huset kan være ødelagt, og jeg kjøper et nytt her og fremdeles vil jeg tjene på det. (Totalt sett) Ser jo seff etter pris. Er det bare et par tusen i forskjell skal jeg kjøpe i norge. To minnekort er nok lurt ja. Skal gå for det. Reflektor blir vel bestillt fra deal extreme tipper jeg. Ang. bildebehandling blir det Gimp til å begynne med tror jeg. psilocybe: Ville du latt være å kjøpe 45-200mm linsen og heller gått for 45mm? Takk for all input. Endret 23. mai 2011 av FmB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Hvis du er ofte i Singapore eller har noen kjente der, så er det muligens greit å handle der. Men er du heldig og får en internasjonal garanti, så gjelder den i maks et år. Det er ikke alle land som har noen som helst garanti. Jeg personlig handler kamerahus i Norge, da det er min erfaring at det er mye feil på de. Optikk handler jeg både i utlandet og hjemme. En annen fordel (utover 5 års reklamsjonstid) ved å kjøpe utstyret i Norge, er at du kan kjøpe det i god tid før du reiser, er at du får tid til å sette deg inn i hvordan de virker før du reiser. Istedet for å knote onsite. Men det er dine penger og ditt valg. Det er jo også mulig at G3 ikke er i butikkene før du er i Singapore uansett. Jeg synes pakken din ser velbalansert ut. Med unntak av makro, som du må kjøpe ved siden av. 45mm f/2.8 makroen er dyr, men et utrolig nydelig stykke glass. Og absolutt verdt prisen. Hvis du tar mye bilder, så vil jeg anbefale to ekstra batterier, ikke et. Lenke til kommentar
FmB Skrevet 23. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Hmm. Det er et poeng med å teste kamera før jeg er der nede. Men prisen for kamera og linse er høy. Får se om noen butikker har umiddelbare tilbud. (I wish ;p ) Sjekket pris på macro, og det blir uaktuelt for øyeblikket. =D En ting jeg tenkte på: Blir det noe problem med G3 og 20mm, siden ingen har bilde stabilisator? Kommer dette få store konsekvenser for bildene mine tror dere? Endret 23. mai 2011 av FmB Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 En ting jeg tenkte på: Blir det noe problem med G3 og 20mm, siden ingen har bilde stabilisator? Kommer dette få store konsekvenser for bildene mine tror dere? Jeg tror jeg kan med hånden på hjertet si: "Nei" Jeg har GF1 og GH2 og savner ikke stabilisering på 20mm-en (heller ikke på 14mm f/2.5). Jeg tror grunnen til det er at man kan fint håndholde bilder med lukkertider på rundt 1/20s. Og da er det på tide å bekymre seg over bevegelsesuskarphet på motivet. I hvertfall hvis det er mennesker i bevegelse som er motivet. Jeg kan skjønne at du synes 45mm-en er dyr. Men for meg så er den verdt hver euro jeg ga for den. Brukte den i Oktoberfesten i fjor. Og da ble det vel knapt nok et eneste makro bildet Lenke til kommentar
FmB Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Aaah, betryggende, tomsi42. Hjertelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå