Gå til innhold

ENGL Forsterker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ENGL forsterker, Og går for en 100w.

Men så ser jeg på 100w forsterkere har en kabinett under det lille kabinettet

som du justerer volum og alternativer, Her er link til bilder av det lille kabinettet:

http://www.google.no/search?hl=no&q=Engl+Fireball+100&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&wrapid=tlif130609322255710&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=617

Spørsmålet mitt altså om du kan spille med BARE det lille kabinettet, Eller må du ha både det lille kabinettet og det store for å kunne spille? Hadde vært til stor hjelp om dere la til noe extra informasjon om dere vet noe når dere først har tenkt til å svare =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

ENGL Fireball 100 er en rørbasert forsterkerTOPP.

Du kan godt SPILLE med bare den :whistle: Men vil du ha LYD, må du ha et høyttalerkabinett tilkoblet :yes:

Ser ut som den har både 4, 8 & 16 ohms utganger, så du kan koble til det meste av kabinetter.

Ettersom det er hele 100W å ta av, blir det nok MYE lyd uansett. Rør-forsterkere må jo gjerne skrus opp en del for å gi GOD lyd.

Er du sikker på at det er dette du er ute etter? Typisk bruksområde vil nok være med fullt band på ei scene. Til f.ex. rolig hjemme-øving tror jeg dette blir altfor kraftig (for mange watt).

ENGL har forøvrig også en rekke combo rørforsterkere (amp + høyttalerkabinett bygd sammen) å velge blant: 'Gigmaster', 'Thunder', 'Raider' og 'Sovereign'. Alt fra 15W og oppover til 100W.

Spell på,

:) GAu

Lenke til kommentar

Heisann,

ENGL Fireball 100 er en rørbasert forsterkerTOPP.

Du kan godt SPILLE med bare den :whistle: Men vil du ha LYD, må du ha et høyttalerkabinett tilkoblet :yes:

Ser ut som den har både 4, 8 & 16 ohms utganger, så du kan koble til det meste av kabinetter.

Ettersom det er hele 100W å ta av, blir det nok MYE lyd uansett. Rør-forsterkere må jo gjerne skrus opp en del for å gi GOD lyd.

Er du sikker på at det er dette du er ute etter? Typisk bruksområde vil nok være med fullt band på ei scene. Til f.ex. rolig hjemme-øving tror jeg dette blir altfor kraftig (for mange watt).

ENGL har forøvrig også en rekke combo rørforsterkere (amp + høyttalerkabinett bygd sammen) å velge blant: 'Gigmaster', 'Thunder', 'Raider' og 'Sovereign'. Alt fra 15W og oppover til 100W.

Spell på,

:) GAu

Så jeg KAN altså bare spille med den øvre delen? :D Og det store kabinettet er altså bare for å legge til de extra wattene? For som du sier, så er jo 100w virkeig altfor mye for hjemmebruk, Så jeg får den samme lyden fra den øvre delen? =)for jeg er egentlig bare ute etter den varme lyden, Watt har ingenting å si =)

Lenke til kommentar

det finnes ikke høytalere i toppen. så da får du ingen lyd.

kobler du til høytalerkabinett så får du lyd.

watt er ikke dB. kjøp en litt mindre forsterker hvis du stort sett skal bruke den hjemme :thumbup: se litt på comboforsterkere som har både forsterker og høytaler i ett kabinett

Lenke til kommentar

det finnes ikke høytalere i toppen. så da får du ingen lyd.

Hei igjen,

Ironi er skumle greier, men Areah har forstått mitt forsøk riktig :)

Ingen høyttalere i toppen --> ingen lyd, kun forsterker.

Koble til høyttalerkabinett --> du får lyd, ingen extra forsterkning.

Hele forsterkeren ligger i toppen. Høyttalerkabinetter er helt passive (gir ingen tilleggsforsterkning).

Tenk på det som et stereo-anlegg: Forsterker - Høyttalere :cool:

Mener fortsatt at 100W kan bli vel mye for hjemmebruk :yes:

Den 'varme' rørlyden som du skriver om, er ikke lett å oppnå uten at rørene faktisk får jobbe litt --> altså du må skru opp en del. Og da blir det samtidig ganske høyt volum fordi forsterkeren er på hele 100W, (kanskje for høyt volum for hjemmebruk).

Dette gjelder nok, sjøl om Areah ganske riktig sier at det er ingen lineær sammenheng mellom Watt og dB.

Tror, som nevnt, kanskje at en mindre combo-forsterker kan være et bedre alternativ; som vil gi deg 'varm' rør-lyd på mer overkommelig volum :)

Prøv gjerne ut litt i en lokal musikk-sjappe, så forstår du sammenhengen.

spell på,

GAu

Lenke til kommentar

100W er mye både i hjemmebruk og i vanlige bandlokaler. 100W er såpass mye at hvis du skal få hentet ut en god tone må man mikke opp trommene. Jeg har selv en 100W Marshall som jeg har sluttet å bruke rett og slett fordi lyden blir "kunstig" da jeg ikke kan skru lyden høyt nok opp. På konsertert rundt om i Norge er det heller ikke bruk for så mye trøkk da lyden ut til publikum bør styres av PA. 100W forsterkere er laget for stack med 8x12" og både låter og ser fett ut, men behovet vi vanlige dødlige har er mye mindre.

Det er verdt å merke seg at i Studio bruker man også meget sjeldent større forsterkere enn 5-10W med 10" elementer. (Kommer litt ann på musikksjanger)

Selv har jeg invistert i en 5W rørforsterker. Dette høres latterlig lite ut, men effekten man får av en rørforsterker kan ikke sammenlignes med transistorforsterker. Jeg kan glatt spille så høyt at trommisen kan slå så hardt han vil. Det fete med dette er at forsterkeren blir utnyttet til det fulle. Rørene gløder og lager den naturlig forvrengingen som rør er kjent for.

De nye orange Tiny Terror har justering i 7-15-30W.

Det høres mere ut som du bør kjøpe en liten Combo forsterker. Har du sett på =62&iPhoneBypass=1"]Engl 310?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...