Gå til innhold

Elektronikk-guruer: Hva skjer egentlig om en PSU overbelastes?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lurt på dette lenge: Hva skjer egentig om en PSU overbelastes? Nå snakker vi om en typisk data-PSU primært (men kommenter gjerne på hva som er typisk for andre typer PSUer også om du vil).

Hva vil skje om du trekker for mye 12volt for eksempel?

Er det en sikring som vil gå over X ampere? (og er det "slow-blow" sikringer typisk?)

Vil PSUen bare overhetes og til slutt dø pga. varmen ødelegger noe?

Er det ikke-varme-relaterte skader som vil skje i noen av komponentene?

Et relatert spørsmål - hva er det egentlig som er den primære begrensningen på hvor mange ampere en PSU kan levere? Er det primært et varme-problem der komponentene ikke er dimensjonerte til å ta unna varmeproduksjonen, eller er det noe helt annet? Hypotetisk - om PSUen var perfekt kjølt, hvordan ville det påvirket resultatet av å trekke for mye strøm fra den?

Jeg spørs av to grunner:

1 - ren nysgjerrighet

2 - Jeg har en server med mange tradisjonelle snurredisker og en eldre PSU med bare 15amp 12volt. Når alle diskene starter (samtidig i oppstarten) trekker de mye mer enn på alle andre tidspunkt, og er sansynligvis i grenseland for å gå over spesifikasjonene på PSUen i et par sekunder før strømsuget faller langt ned igjen når diskene går over til vanlig idle. Jeg lurer på om dette er noe reellt problem eller om det ikke betyr så mye. Om det er varme som er hovedproblemet vil det jo neppe kunne bygge seg opp nok på de få sekundene det er snakk om i så fall.

Jeg håper noen som har god peil på PSUer (og gjerne noen som har relevant utdanning eller seriøs hobbyerfaring) kan kommentere litt og informere meg :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å svare på dine hovedspørsmål.

Ja - varme er oftest den primære begrensningen til en PSU, men spenningsfall i en del komponenter ved høy strøm, samt for høy rippel ved for høy belastning vil også skape problemer.

Så med andre ord, varmen er ofte begrensningen over tid, med siden det tar tid å varme opp kjøeribber etc er skjelden varmen begrensningen ved korte overbelastninger.

Da er det spenningsfall og manglende evne til å regulere og stabilisere spenningen som blir problemet.

Når spenningen ut blir ustabil kan du fort ødelegge mange komponenter som får strøm fra den overbelastede strømforsyningen.

Noen ting ryker til og med når spenningen blir for lav :S

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har lurt på dette lenge: Hva skjer egentig om en PSU overbelastes? Nå snakker vi om en typisk data-PSU primært (men kommenter gjerne på hva som er typisk for andre typer PSUer også om du vil).

Hva vil skje om du trekker for mye 12volt for eksempel?

Er det en sikring som vil gå over X ampere? (og er det "slow-blow" sikringer typisk?)

Vil PSUen bare overhetes og til slutt dø pga. varmen ødelegger noe?

Er det ikke-varme-relaterte skader som vil skje i noen av komponentene?

Et relatert spørsmål - hva er det egentlig som er den primære begrensningen på hvor mange ampere en PSU kan levere? Er det primært et varme-problem der komponentene ikke er dimensjonerte til å ta unna varmeproduksjonen, eller er det noe helt annet? Hypotetisk - om PSUen var perfekt kjølt, hvordan ville det påvirket resultatet av å trekke for mye strøm fra den?

Jeg spørs av to grunner:

1 - ren nysgjerrighet

2 - Jeg har en server med mange tradisjonelle snurredisker og en eldre PSU med bare 15amp 12volt. Når alle diskene starter (samtidig i oppstarten) trekker de mye mer enn på alle andre tidspunkt, og er sansynligvis i grenseland for å gå over spesifikasjonene på PSUen i et par sekunder før strømsuget faller langt ned igjen når diskene går over til vanlig idle. Jeg lurer på om dette er noe reellt problem eller om det ikke betyr så mye. Om det er varme som er hovedproblemet vil det jo neppe kunne bygge seg opp nok på de få sekundene det er snakk om i så fall.

Jeg håper noen som har god peil på PSUer (og gjerne noen som har relevant utdanning eller seriøs hobbyerfaring) kan kommentere litt og informere meg :)

-Stigma

Kanskje ikke helt det samme men Tom's Hardware har testet noen billige psuer som ikke tålte helt trekket de fikk. Resultatet kan du lese om her.

Når det gjelder snurredisker. Kan du ikke stille i bios at de skal starte forsinket, dvs en og en for ikke å overbelaste railen på strømforsyningen? Jeg mener å ha sett noe om det i manualen på hovedkortet mitt.

Lenke til kommentar

Har du en anstendig PSU, skal den normalt slå seg av ved overbelastning, men BAT viser over at ikke alle har slike finesser innebygd. Det behøver heller ikke koste allverden. Sitatet under er hentet fra Corsair's billigste modell, og svært mange andre har tilsvarende.

•Over Current/Voltage/Power Protection, Under Voltage Protection, and Short Circuit Protection provide maximum safety to your critical system components.

Lenke til kommentar

... hva er det egentlig som er den primære begrensningen på hvor mange ampere en PSU kan levere?

En sentral komponent i en PSU er en transformator. Den overfører energi ved hjelp av magnetfelt. Mengden energi som kan overføres avhenger av mengden jern som leder magnetfeltet. Altså fysisk størrelse av transformatoren (ved en gitt frekvens).

Transformatoren i en PC PSU er ganske liten i forhold til en normal (gammeldags) strømforsyning. Det er fordi frekvensen er mye høyere. Det trengs vesentlig mindre jern ved høye frekvenser (f.eks 100 kHz) enn ved 50 Hz. Men prinsippet er det samme.

Det er dessuten mange komponenter som må tåle effekten (dioder, transistorer). Hvis de overbelastes går de varme og ødelegges. Hele PSU'en er dimensjonert for en gitt effekt.

Lenke til kommentar

... hva er det egentlig som er den primære begrensningen på hvor mange ampere en PSU kan levere?

En sentral komponent i en PSU er en transformator. Den overfører energi ved hjelp av magnetfelt. Mengden energi som kan overføres avhenger av mengden jern som leder magnetfeltet. Altså fysisk størrelse av transformatoren (ved en gitt frekvens).

Transformatoren i en PC PSU er ganske liten i forhold til en normal (gammeldags) strømforsyning. Det er fordi frekvensen er mye høyere. Det trengs vesentlig mindre jern ved høye frekvenser (f.eks 100 kHz) enn ved 50 Hz. Men prinsippet er det samme.

Det er dessuten mange komponenter som må tåle effekten (dioder, transistorer). Hvis de overbelastes går de varme og ødelegges. Hele PSU'en er dimensjonert for en gitt effekt.

Ok, jeg tar det utifra det da at overtrekk i få sekunder sansynligvis ikke er krise så lenge det ikke er veldig mye - men at dette kan få konsekvenser for kvaliteten på strømmen i den perioden. Er det sånn noenlunde korrekt?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

En PSU i en PC som overbelastes gjør at den vil slutte å sende PWR Good signalet til hovedkortet. (Denne ledningen som overfører dette signalet sitter på den store ATX kontakten i HKet.) og når dette signalet frafaller, så vil PCen koble ut og ergo forsvinner lasten. Men det finnes også vern inne i PSUen også om du nå skulle for eksempel koble 12V rett i kassa for eksempel.

Lenke til kommentar

Ok, jeg tar det utifra det da at overtrekk i få sekunder sansynligvis ikke er krise så lenge det ikke er veldig mye - men at dette kan få konsekvenser for kvaliteten på strømmen i den perioden. Er det sånn noenlunde korrekt?

-Stigma

JA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...