Stigma Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hei, Jeg har en del eldre harddisker som jeg skal sette opp i serveren min som backup og paritetsdisker. En disk spesifikt har en høy verdi av reallokerte sektorer i SMART statusen (dog innenfor "safe" grenseverdier i følge SMART selv om det er flere hundre). Jeg vet dette er vanigvis tegn på at disken har begynnt å slites ut - men jeg har noen mistanker om at dette kan være feilrapporterte sektorer pga. diverse eksperimentering jeg har brukt den til før. Jeg lurer derfor på om det er mulig å resette disse sekorene - og så om det finnes noen gode metoder for å grundig teste disken på nytt etter skadede sektorer. Ideen er at jeg da kan få en ìde om disken faktisk er slitt og upålitelig, eller om den kanskje kan være verdt å bruke som en ekstra paritetsdisk eller noe annet ikke-helt-kritisk lagring. Don't worry - jeg har ingen planer om å lagre noe data på disken jeg ikke kan tåle på disken før jeg kan rimelig klarere den for åpenbare feil - og selv da vil jeg sansynigvis bare bruke den til mindre kritiske ting. Jeg har hørt at en low-level format skal kunne resette reallokerte sektorer. Resetter dete også SMART verdiene for dette i så fall? Og hva er best måten å stresse disken og scanne for svake/skadede sektorer i etterkant for å se om den oppdager feil igjen etterpå? Dette gjelder en eldre type IDE-basert disk om det betyr noe - 120GB Hitatchi Deskstar. -Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Fabrikantenes diagnoseprogram har funksjon for å skrive nuller til hele disken (kalles også for low-level format). Det gjør at dårlige sektorer 'forsvinner', men de er jo fremdeles reallokert. Alternativet er å reallokere i filsystemet, da viser chkdsk antalet dårlige sektorer. Tilbake til spørsmålet - jeg vet ikke, men vil tippe at det ikke lar seg gjøre å resette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå