Gå til innhold

Hvor blir det av PC-demoene?

Anbefalte innlegg

Det er en rekke spill som jeg har vurdert å kjøpe til PC, men jeg har lyst til å prøve dem først. Nå har jeg lett ca en halvtime etter demoer til spill som har kommet ut i løpet av det siste året, men jeg har enda ikke funnet noen. Mange av dem har bare demo til konsoll, mens andre hadde demoer/betaer i en begrenset periode ved/før lansering. Det er mulig noen av dem fremdeles har demoer tilgjengelig, men det var jammen ikke lett å finne dem, i hvert fall ikke gjennom de offisielle sidene (jeg har lett på steam også, der var det heller ikke noe).

Det sørgelige er at min eneste mulighet for å prøve ut spillene før et eventuelt kjøp hadde vært å laste ned en ulovlig kopi, og det hadde til og med vært lettere enn å finne en demo. Nå er ikke det noe jeg kommer til å gjøre, jeg kommer verken til å prøve eller kjøpe de aktuelle spillene. Men jeg forstår ikke hvorfor spillbransjen ikke legger til rette å kunne prøve et spill før et eventuelt kjøp. Er det bare jeg som er gammeldags som ønsker å se/prøve et produkt før jeg kjøper det? Det virker i hvert fall ikke som et viktig fokusområde for bransjen, med tanke på at man får stadig flere goder ved å forhåndsbestille spill i disse dager.

Nå vet ikke jeg hvordan demo-praksisen er på konsoll, men jeg håper at den i hvert fall ikke er tidsbegrenset på samme måte som på PC.

Noen andre som har formeninger om dette? Det kan hende det bare er jeg som ikke helt henger med i tiden. Jeg hadde også satt pris på tips om sider/steder der demoer er lett tilgjengelige (foruten steam).

Endret av -=PRO=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Demoer har sluttet å være demoer, og har blitt markedsføring i stedet. Plutselig er demoer også noe man gjør eksklusive også videre, og de som er klar over at produktet deres er subpar står fritt til å droppe demoer helt for å ikke minke cash-in-potensialet.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var jo at steam i disse tilfellene heller ikke hadde demoene.

Jeg er ikke interessert i å gjøre noe ulovlig for å finne ut om jeg liker et spill eller ikke. Dersom et selskap ikke gjøre det lett for meg å prøve ut deres produkt så mister de meg heller som kunde.

For å sammenligne lette jeg etter demoen til gode gamle spill som Deus Ex og Age of Empires II, og jeg fant det for begge på noen få sekunder. Slik skal det være!

Lenke til kommentar

Demoer har blitt en slags pre-release melkeku, gjerne forbeholdt de som har forhåndsbestilt spillet og følgelig alt har betalt for det.

Jeg har inntrykket av at det er langt flere demoer på konsoll, men også her er det tydelig at det har begynt å gå penger i det. Man må gjerne være betalende medlem (Pluss/Gold) for å få tilgang, og i enkelte tilfeller er det bare det ene systemet som får demo i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...