Gå til innhold

Er dette døde pixeler? (Nikon D7000)

Anbefalte innlegg

Tok noen bilder igår med 30sec lukker tid av noe greier i sjøen i mørket, og når jeg fikk sett på bildene på pc'n så så jeg det var en del rosa'ish flekker rundt i bildet. Legger ved et 100% crop for å vise hva jeg mener.

post-63051-0-05349200-1306088838_thumb.jpg

Det er jo ikke noe problem å fjerne dem (i denne sammenhengen ihvertfall) men skal det være slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er støy grunnet langeksponeringstid. Du kan redusere dette ved å aktivisere noise reduction på lange eksponeringer. I tillegg har du bevegelsesuskarphet (hvite streker) som kan skyldes manglende bruk av stativ eller noe som beveger seg i motivet (alt fra støv, insekter etc).

Lenke til kommentar

Dette er støy grunnet langeksponeringstid. Du kan redusere dette ved å aktivisere noise reduction på lange eksponeringer. I tillegg har du bevegelsesuskarphet (hvite streker) som kan skyldes manglende bruk av stativ eller noe som beveger seg i motivet (alt fra støv, insekter etc).

De vite strekene er der bare for å vise de røde/rosa prikkene. Jeg brukte nemlig stativ. Synes det ville vert rart om det bare er støy siden bildet ikke er fult av dem.

Det er nok døde pixler ja, ikke støy...

Og de hvite strekene er vel illustrasjons-streker for å lede til de rosa pixlene.

Ta en pixelmapping i kameraet :thumbup:

Forslag til hvordan jeg kan gjøre det?

Dekkes reparasjon av dette av garantien?

Lenke til kommentar

Det går nok frem av booklet`en som fulgte med kameraet, er ikke kjent med Nikon.

I Pentax-kameraene er det iallefall ikke vanskelig å finne :!:

Det er dessverre helt vanlig i CMOS-sensorer, og et "problem" som finnes på alle kameraene som deler denne Sony-sensoren -> Pentax K5, Nikon D7000 og Sony-serien 8-eller 9hundreognoe.

Lenke til kommentar

Er det meningen at "pixel remapping" skal fjerne de rosa flekkene? For det skjedde ikke. Tok et prøve bilde med 400iso på 30 sekunder. Det ble egentlig litt for mørkt til å se noe, men etter å ha skrudd opp exposure i lightroom så jeg mange rosa pixler.

Det var faktisk 2 pixler helt inntil hverandre som var klare som dagen uten å gjøre noe i Lightroom. (Tar bilder i raw btw)

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Det vil som regel alltid være noen hotpixler på en sensor, og ved lang eksponering eller høye iso verdier dukker disse opp. Det kan forresten være lurt å sjekke om du har siste utgave av firmware på kameraet. Mener å huske at Nikon fikset på noe med NR funksjonen osv...

Lenke til kommentar

Ved bruk av lukkertider over 30 sec. skal man alltid slå på funksjonen "long exposure noise reduction", da vil kameraet i etterkant ta et tilsvarende bilde uten og eksponere det, og så fjerne alle døde piksler som er på begge bildene automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...