Gå til innhold

Hvilken type RAID?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en HP Mediasmart Server i dag, men denne begynner å slite litt med hastigheten når jeg nå er oppe i 10 TB Diskplass. Tenkte jeg skulle bygge meg en ny Server, men jeg lurer litt på hvilken RAID løsning jeg skal bruke. På Mediasmart serveren er det mulig å legge til og fjerne disker i RAIDet uavhenging av størelse på diskene, eller om de er interne / eksterne (USB)

Synes dette fungerer velldig bra, men jeg finner ikke ut hva slags RAID dette er. (Hardware / Software) Er dette Software fra HP eller ligger det i Windows Home Server?

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID-typen som lar deg bruke disker uavhengig av størrelse og grensesnitt heter JBOD (Just a Bunch Of Disks), men denne typen RAID er både tregt sammenlignet med RAID0 (sammenslåing av like store disker for ett større logisk volum). I tillegg er det ingen redundans i denne typen RAID. Dette vil si at hvis bare èn av diskene krasjer, så mister du all data på hele raidet. Støtten for funksjonen ligger venligvis på kontrollernivå (hardware).

Hvis du skal lage ett stort lager, anbefaler jeg RAID5. Denne typen RAID bruker 1 disk til paritetsinformasjon for redundans (denne disken vil ikke kunne lagre data, så endelig RAID-størrelse blir sammenlagt størrelse på alle disker minus en av dem). Dette vil si at hvis en av diskene ryker, kan denne byttes ut uten at du mister data på raidet. Du kan også legge til flere disker for å utvide RAID-et senere, men alle disker må være i samme størrelse. Et kjapt blikk på denne artikkelen kan løse opp for deg hvilken RAID type du til slutt vil gå for.

For tilkobling av diskene bør du kjøpe en kontroller med støtte for så mange disker du vil bygge RAID-et på (eller fler). De fleste kontrollerene som er innebygget i hovedkort støtter RAID, men med begrensede funksjoner og hastighet. Ordentlige RAIDs opprettes i BIOS på kontrolleren og kan konfigureres uten at du har et fungerende operativsystem installert på maskinen. Windows 2003 og oppover og Linux kernel 2.4 og oppover skal ikke ha noe problem med de fleste nye kontrollere for SAS/SATA.

Kjøpte selv en 8-port kontroller fra adaptec for en stund siden og skal hjem om en time for å koble opp 2TB disker i RAID5 :D

Lenke til kommentar

JBOD, pr definisjon, er ikke en RAID type. Det som derimot er vanlig, er å ha JBOD på hardwarenivå, dvs at du kobler til en hel haug med disker(JBOD = Just a Bounch Of Disks), og bruker software på toppen for RAID, om ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...