konduktans Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Jeg har to PSU-er som må starte samtidig, men der kun én er koblet til hovedkortet. Kan jeg koble jord(svart) fra PSU#1 til jord på PSU#2, og koble PS-on#1 (grønn) til PS-on#2? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 yep, du får også egne kabler som gjør dette. http://www.frozencpu.com/products/5637/cpa-167/Lian_Li_Dual_Power_Supply_Adapter_Cable.html Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Takk for svar og link. Jeg har allerede klippet av 20-pins kontakten. Kan jeg bruke hvilken som helst jordkabel? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Takk for svar og link. Jeg har allerede klippet av 20-pins kontakten. Kan jeg bruke hvilken som helst jordkabel? Dette har jeg gjort før - og det er så enkelt som at du bare kobler sammen de grønne kablene (dvs. skjøter inn PSU2 sin grønne kabel inn på PSU2 sin grønne kabel slik at begge to går inn til hovedkortet). Dette kan du gjøre med saks og loddebolt enkelt nok selvfølgelig, men en slik kontakt som det linkes til gjør at du kan fikse det til uten permanente endringer i PSU-ledningene. En "ghetto" fix å gjøre det samme på er å stikke en (ukrøket) binders eller tilsvarende ned i hullet for den grønne kontakten på PSU1 sin 20-pin kontakt. Dette fungerer normalt greit og står rimelig solid om du plasserer den riktig, og så kan du bruke den som kontaktpunkt for å lodde på PSU2 sin grønne kabel. Jeg er 99% sikker på at det ikke er nødvendig å koble noen jordkabel - kun den grønne. Jeg kan ihvertfall ikke erindre at jeg gjorde det når jeg brukte dette trikset. Jeg sjekket nettop nå på min gamle PSU - og det er bare den grønne ledningen jeg har endret på for å få det til å fungere. Jeg ser egentlig ikke helt hva man oppnår ved å koble jord til jord i tillegg. I og med at det selges en slik kontakt så kan det neppe gjøre noen skade dog - så om du velger å gjøre dette så ville jeg bare brukt samme jord som brukes på bildet - dog det burde ikke ha noe som helst å si. Alle jord er jo uansett koblet sammen til samme punkt. Det eneste grunnen til at det mer enn 1 jordkabel i 20-pin kabelen til å begynne med er fordi det er reglement i forhold til hvor mye elektrisk belastning som kan gå gjennom hver slik ledning. (grønn kabel er kun en signalkabel og ikke leder for noen drivstrøm og belaster dermed ikke ledningen med noen nevneverdig strøm anyway) OSB: i forhold til å bruke 2 PSUer bør du være vedig forsiktig med hvor du bruker strømmen hen i PCen (om det skal gå til samme maskin). spenningene (12v, 5v, 3,3v osv.) er aldri nøyaktig like mellom to PSUer. Derfor må du aldri koble sammen spenningsledningene mellom de to, ellers vil strøm begynne å lekke fra den som har litt mer spenning til den som har itt mindre - med potensiellt ktastrofale følger. Du kan trygt bruke PSU2 til å gi strøm til isolerte enheter derimot - slik som harddisker, DVD/CD drev osv - kort sagt det meste som ikke er koblet til hovedkortet med noe annet enn signalkabler. Om det er trygt å f.eks. drive skjermkort 1 fra PSU1 og skjermkort2 fra PSU2 er jeg ikke sikker på (kan ikke nok om de elektriske detaljene), men siden kortet både får strøm fra hovedkortet via sporet + de ekstra strømkontaktene ville jeg tro at det er potensiale for at man kan blande spenninskildene på denne måten - så for å være safe ville jeg kun annbefalt å drive isolerte enheter som nevnt over. Ihvertfall intill du kan få et bedre svar fra noen som virkelig har ekspertpeiling på dette og kan evt. avkrefte faren med noe sånt. -Stigma Endret 22. mai 2011 av Stigma Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Man får i det minste felles jord. Det er helt sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg spør allikevel. Foreleseren vår definerte "jord" som et felles nullpunkt(0V). Vil det si at svart kabel == jording i godset? 230V AC fra veggen drar med seg jord, som er koblet til stålet i PSU, som igjen er koblet til kabinettet. Vil det si at hvis jeg fester den ene proben på voltmeteret på svart ledning, og det andre på jordingsledningen på apparatledningen, vil jeg få kontakt? Videre, i prosjektet mitt (her), har jeg tatt av kabinettet på to strømforsyninger for å montere dem i samme kabinett, og ta ut dobbelt effekt. PSU-ene er limt fast i stålet, men det er ikke kontakt mellom skruehullene og godset. Er det ugunstig? Skal jeg dra en kabel fra skruehullene på kretskortet til PSU-en og til gods? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Man får i det minste felles jord. Det er helt sikkert et idiotisk spørsmål, men jeg spør allikevel. Foreleseren vår definerte "jord" som et felles nullpunkt(0V). Vil det si at svart kabel == jording i godset? 230V AC fra veggen drar med seg jord, som er koblet til stålet i PSU, som igjen er koblet til kabinettet. Vil det si at hvis jeg fester den ene proben på voltmeteret på svart ledning, og det andre på jordingsledningen på apparatledningen, vil jeg få kontakt? Videre, i prosjektet mitt (her), har jeg tatt av kabinettet på to strømforsyninger for å montere dem i samme kabinett, og ta ut dobbelt effekt. PSU-ene er limt fast i stålet, men det er ikke kontakt mellom skruehullene og godset. Er det ugunstig? Skal jeg dra en kabel fra skruehullene på kretskortet til PSU-en og til gods? Jeg er ikke noe ekeltronikkekspert - men PSUene vil vel unasett ha samme jord. Kontaktene til PSU har jo jord, så PSUen har jord - som den får fra strømnettet - og begge PSUene er tilkoblet samme strømnett - ergo samme jord. Kontakt mellom PSU chassis og kabinett er vel hovedsakelig for å sørge for at det ikke blir noen spenningsforksjell mellom kabinettet og strømenettets jord over tid via noen elektrostatisk ladning eller tilsvarende. Så lenge det er noe som helst kontakt der så burde det vel ikke være noe problem - og selv om det ikek var det så er det vel relativt lite sasynlig at det vil resultere i noe katastrofalt i de aller fleste sammenhenger. Det er vel heller bare som god skikk og bruk innen elektronikk å sørge for at chassiset er jordet for sikkerhets skyld. Som sagt - jeg er ingen ekspert dog -Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Foreleseren vår definerte "jord" som et felles nullpunkt(0V). Det er riktig. Men merk at jord i stikkontakten er helt uavhengig av dette. Ennhver elektrisk krets kan sies å ha 'jord' (dvs et felles nullpunkt). Det har ingenting med jord i stikkontakten å gjøre. Jord i stikkontakten kalles også for 'sikkerhetsjord'. Det har kun med sikkerhet å gjøre, for å forhindre skader ved overledning. Vanligvis er nullpunktet og jord koblet sammen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Foreleseren vår definerte "jord" som et felles nullpunkt(0V). Det er riktig. Men merk at jord i stikkontakten er helt uavhengig av dette. Ennhver elektrisk krets kan sies å ha 'jord' (dvs et felles nullpunkt). Det har ingenting med jord i stikkontakten å gjøre. Jord i stikkontakten kalles også for 'sikkerhetsjord'. Det har kun med sikkerhet å gjøre, for å forhindre skader ved overledning. Vanligvis er nullpunktet og jord koblet sammen. Jorden internt i en PSU er altså ikke knyttet til jorden i strømnettet? Det visste jeg ikke. I så fall så ville jeg jo da vært litt forsiktig med å koble jord mellom PSUene, for ved mindre disse er helt like så ville jo det kunne føre til strømlekasje mellom de to. Jeg kan dog ikke svare på detaljene rundt dette. Man burde jo kunne annta at nå det selges slike koblekontakter som kobler jorden for deg så burde det være safe. Som sagt klarte jeg meg med kun den grønne ledningen dog - og dene skal i alle tilfeller være safe å koble sammen, for det er værken drivstrøm i den eller konstant spenning. Det er kun en impuls som sendes når momentanbryteren for å slå på PCen trykkes inn. -Stigma Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Som sagt klarte jeg meg med kun den grønne ledningen dog - og dene skal i alle tilfeller være safe å koble sammen, for det er verken drivstrøm i den eller konstant spenning. Det er kun en impuls som sendes når momentanbryterenimpulsbryteren for å slå på PCen trykkes inn. -Stigma Det er feil. Det er konstant (+12V eller +5V) spenning på den grønne. Hovedkortet mottar en impuls fra bryteren på kabinettet, og skaper kortslutning mellom grønn og jord så lenge strømforsyningen skal være påslått :-) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Som sagt klarte jeg meg med kun den grønne ledningen dog - og dene skal i alle tilfeller være safe å koble sammen, for det er verken drivstrøm i den eller konstant spenning. Det er kun en impuls som sendes når momentanbryterenimpulsbryteren for å slå på PCen trykkes inn. -Stigma Det er feil. Det er konstant (+12V eller +5V) spenning på den grønne. Hovedkortet mottar en impuls fra bryteren på kabinettet, og skaper kortslutning mellom grønn og jord så lenge strømforsyningen skal være påslått :-) Man lærer så lenge man lever. Som sagt ikke mitt ekspertiseområde dette Jeg opplevde ingen problemer med å kun ha grønn koblet anyway - sånn rent fra erfaringer ihvertfall. -Stigma Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 22. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2011 Det var kun ment som konstruktiv kritikk :-) Jeg prøver å koble grønn til grønn, og så får det briste eller bære :-) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 (endret) Det er akkurat det samme om man kobler sammen to av de svarte kablene (jordkabler) som går ut fra hver PSU, eller velger å sette PSUene oppe hverandre, eller skrur de fast i samme metall-kabinett. Ettersom jordpunktene til syvende og sist er koblet i metall-kabinettet til hver enkelt PSU. Selv koblet jeg både grønn og en svart kabel mellom de (en eller annen form for kobber/aluminiumleder) for å være sikker på at de ikke skulle ha noe forskjellig potensiale. Men det er som regel ikke en stor nødvendighet. Det var kun ment som konstruktiv kritikk :-) Jeg prøver å koble grønn til grønn, og så får det briste eller bære :-) Det vil nok tvilsomt briste. Dagens komponenter tåler jo også en del slingringsmon i spenningsforskjeller (?). Endret 22. mai 2011 av Andrull Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Jorden internt i en PSU er altså ikke knyttet til jorden i strømnettet? Det visste jeg ikke. Jo, som jeg skrev: "Vanligvis er nullpunktet og jord koblet sammen" Men det har ikke stor betydning. Ingen problem å koble sammen to chassier. Potensialet blir utjevnet, men det går ingen strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå