Gå til innhold

Fitocracy - gjør treningen om til et RPG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

He. he.

 

Dette minner meg på et blogginnlegg jeg skrev for tre-fire år siden:

Jeg tror, at dersom man kan finne glede i å få pixler på en skjerm til å gå opp i level ved å gjøre repetetive og tilsynelatende uproduktive handlinger (ja, jeg vet at grind-faktoren varierer sterkt på de ulike momorpurgerene, men la meg prøve å få frem et poeng et sted) skulle man tro at de samme personene ville vært villig til å kunne gjøre repetitive handlinger selv, om de selv kunne samle exp og gå opp i level.

 

For eksempel, kunne disse innarbeides i militæret;

Pusse sko ? 5 exp

Vaske 1 kvm ? 0,5 exp

Marsjere 1 km - 20 exp

Man gikk opp i level ved hvert 1000. exp., og det ville da selvsagt gå konkurranse i å ha høyest mulig level innen førstegangstjenesten var unnagjort. Man ville muligens få en del som blir sittende å pusse sko eller tar seg en tur ut og marsjerer hele natten fordi de ikke får tid til å gjøre når de faktisk må jobbe og må opp 4 level for å ta igjen kompisene, men litt svinn må man regne med.

 

Her tror jeg definitivt at arbeidslivet/skoleverket/militæret kan ha mye å lære, for denne gleden av å gjøre tilsynelatende kjedelige ting for å oppnå en positiv belønning (økt level) er en så sterk motivasjonsfaktor at den ikke burde undervurderes. For å nå ungdommen må man tilby noe ungdommer vil ha, og så mange ungdommer foran så mange dataskjermer kan ikke ta feil. De vil ha experience points. Og vi bør gi dem det.

 

Dette må jeg se med mine egne øyne. Tar gjerne imot invite på

pengerpengerpenger[at]hotmail.com

 

:)

Lenke til kommentar

Hadde selv en lignende idé om en treningsapp som fungerte på samme måte som fitocracy. Det er helt sikkert mange andre som har hatt samme idé. Det er utrolig hvordan noen stigende tall på skjermen booster motivasjonen. Jeg merker selv at jeg blir veldig hekta på dette, og det har virkelig gitt meg en dytt bak når det gjelder treningen min! Det har nok mye å gjøre på måten denne løsningnen gjør treningen mer sosial, og også hvordan den hele tiden gir deg delmål og nye oppgaver å løse. Akkurat som et mmorpg mao, bare at man blir litt sunnere av det. :)

 

First Best: invitasjon er sendt!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...