Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister


Anbefalte innlegg

2 nye ulykker idag pga syklister som sykler over fotgjengerfelt. Dumt å risikere livet for noen få sekunders besparelse..

 

http://www.aftenblad...er-3050478.html

 

Det at bilister og syklister taper noen få sekunder på dette blir etter min mening oppveid av en mye tryggere trafikksituasjon.

 

Nå har vel du påbegynt arbeidet med å dokumentere at dagens regler IKKE skaper en tryggere trafikksituasjon. Man må se på de reelle konsekvensene av reglene, ikke de idealiserte når man antar alle regler alltid blir fulgt. I en ny rapport fra tøi (https://www.toi.no/article31437-8.html) beskrives realiteten godt. Siden alle tjener tidsmessig på at bilisten viker og lar syklisten sykle over fremfor å tvinge syklisten til å stige av og gå over er det dette som skjer mesteparten av tiden. Så får man da vurdere om det er sikrere å kodifisere dagens praksis og få de få bilistene som ikke viker til å vike, men risikere større fart i fotgjengerfelt, eller la dagens regler fortsette. Uansett hva du velger vil noen sykle over fotgjengerovergangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At bilisten som kjørte på et (syklende) barn (13-åringen) i et fotgjengerfelt fikk beslagelagt førerkortet er bare rett og riktig.
Tja, jeg er ikke helt enig i at du kan konkludere slik når du ikke kjenner de faktiske forhold. Det er riktig at Politiet (foreløpig) i denne situasjonen har vurdert bilistens kjøring som uaksom, men det finnes mange situasjoner der bilistene vil være uten skyld. Riktig at det stilles krav til aktsomhet ved passering av fotgjengerfelt, men det er ikke et krav at man har superkrefter, f.eks røntgensyn rundt gatehjørner osv.

 

Begge disse ulykkene ville sannsynligvis vært unngått hvis syklistene hadde steget av sykkel og gått over fotgjengerfelt.

 

Jeg derimot konkluderer med at begge ulykkene hadde vært unngått med billister som fulgte bedre med i trafikken. Jeg tviler på at superkrefter var nødvendig i disse tilfellene. Men kommer vi så mye lengre av slike "konklusjoner"?

 

Politiet uttaler jo i saken at slike situasjoner oftest oppstår når begge vil hevde sin rett, om dette er problemet, så vil jeg si det er billistene som har hovedansvaret.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det vet jeg, men fartdemperne her er helt utrolige. Ingen biler klarer 30 over dem.

Husk at 30 km/t ikke er påbudt hastighet, men maksimal tillatt hastighet.

 

Bilister greier aldri å holde jevn fart i gater med fartsdempere, og gjennomsnittsfarten er gjerne så lav at det er helt uproblematisk for en sykkel å kjøre forbi men likevel holde trygg fart.

 

Tilsvarende er det ofte problem med rotete plassering i kjørebanen når bilene stiller seg opp i kø (Noen helt til høyre, andre helt til venstre, lenge før det er aktuellt å plassere seg for en sving), noe som unødig hindrer forbikjøring med tohjuling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk kan kjøre godt over 30 km med fartsdempere å spørs på bilen det. Har en kompis som ligger alltid i 30 uansett fartsdump xD. Gammel bil han skal ta livet av før han selgeren den men det finnes sånne folk å.

 

Pluss sykle forbi en bil som ligger i fartsgrensen for å så bremse for en fartsdump for å så komme opp ifart igjen og ligge bak deg sier jo at du lager mer problemer enn bilen.

Lenke til kommentar

Folk kan kjøre godt over 30 km med fartsdempere å spørs på bilen det. Har en kompis som ligger alltid i 30 uansett fartsdump xD. Gammel bil han skal ta livet av før han selgeren den men det finnes sånne folk å.

 

Du vet man ser ann situasjonen ikke sant? Hvis man velger å kjøre i 30 i gate med fartsdempere blir man neppe forbikjørt.

 

Pluss sykle forbi en bil som ligger i fartsgrensen for å så bremse for en fartsdump for å så komme opp ifart igjen og ligge bak deg sier jo at du lager mer problemer enn bilen.

 

De jeg kjører forbi i slike situasjoner tar meg ikke igjen. Som sagt, jeg ser an, det er en god del som ligger i 10-15 i slike gater.

 

Generellt sett i bykjøring i trange smågater kommer jeg raskere frem enn bilene siden de kommer i veien for hverandre hele tiden, mens jeg (Og bilene jeg møter, siden jeg ikke hindrer de heller) kan kjøre videre. Veldig mange gater i oslo som er toveiskjørte men uten plass til at to biler møtes p.g.a. alle de gateparkerte bilene.

Lenke til kommentar

Her er en hendelse som illustrerer godt hvorfor syklister ikke bør sykle over forgjengerovergang. Syklisten kommer i moderat fart mot fotgjengerfeltet og registrerer ikke den store lastebilen som kommer i god fart...og som ikke har noen mulighet for å stoppe.

Hadde kvinnen hoppet av sykkelen og sett seg for så hadde hun krysset veien trygt.

 

Forøvrig et mirakel at det gikk godt.

 

Lenke til kommentar

Syklelister tror de eier veien og alt mulig,

------

Siden du investerte så mye tid i begrunnelsene ellers, burde du også være forberedt på å begrunne denne påstanden. Den eneste trafikantgruppen jeg har møtt som hevder å ha noe form for eierskap til veiene er privatbilsjåfører; argumentet er da "vi betaler veiavgift og derfor er veien forbeholdt oss". Jeg har aldri møtt en tilsvarende holdning blant de syklende.

Så hva om du lar være å generalisere om "syklelister" (sic)?

 

Jeg er ikke den som gjemmer meg og ikke begrunner mine svar som du sikkert veit :). Jeg har opplevd mange syklelister også som tror de eier veiene også videre. Endte at jeg lå 10 minutter bak en syklist som syklet 40 i 80 sone jeg kom ikke forbi ettersom det kom biler imot og det var en enorm kø. Brydde seg ikke engang når jeg tutet engang.

 

er det som er dumt med de. Kjører som idioter i rundkjøringer og ikke bryr seg om vikeplikter og name it.

-------

Akkurat som noen bilister, finnes det garantert noen syklister. Det var det som var det vakre med videoene til DelVeien på youtube, forøvrig.

 

Ja, men 100% av alle syklister jeg har møt og det er en del dritter i dette. Sykler bare ut i rundkjøringer og name it. Sist sykelisten gjorde det samme så alle bilene måtte stoppe.

 

Men man opplever flere ganger flere syklelister i breden og det er heller ikke lov på visse steder.

-----------

Visse steder -- ja. Et generelt forbud mot flere syklende i bredden eksisterer ikke.

 

Ja, jeg forklarte det godt med paragrafene gjorde jeg ikke? Som kan faktisk bety overalt så lenge dere blokkerer veiene som et hinder.

 

Men alle kryss har man ikke vikeplikt for iform av bilister MEN heller ikke syklelister

-----------------

Jeg aner ikke hva denne setningen skulle utrykke. Kunne du forklare det en gang til?

 

Ble kanskje litt dumt formulert, det jeg egentlig mente er at syklister har like mye vikeplikt der bilistene har noe de fint glemmer noen ganger. Kommer ut av en bensinstasjon eller skal krysse et fortauet til et annet uten fot overgang eller noe så har dem vikeplikt.

 

Men syklelister og bilister kommer alltid til å krangle, men de fleste syklelister bryr seg ikke om traffik reglene heller i Norge.

--------------

Har du et objektivt belegg for denne påstanden, heller enn din personlige oppfatning av syklister?

 

Det er min oppfatning og mange andre, som sagt det kommer alltid til å være krangel mellom bilister og sykler folk :p.

 

Dette er godt bevist hvordan dere sykler i Oslo og andre store byer rundt omkring i landet.

-----------

Er det godt bevist? Kilde?

 

Kilde var jo ifra politiet som jeg postet, tror det støtter mine beviser godt nok.

 

Når dere ikke slipper fram biler heller så blir det samme problem, jeg sier ikke at bilister er mest flinke på dette. Men folk som kjører traktor, og biler som kjører sakte har tendens til å slippe fram køen. Dere syklister har jeg aldri i mitt verden opplevd at dere har slippet fram noen.

----

Jeg slipper til stadighet biler frem, når jeg ser at det ikke er mulig å kjøre forbi meg. Legg merke til at dette ikke er ekvivalent med å stoppe med en gang man hører en bil bak seg. Så selv i din verden finnes det slike syklister.

edit: grammatisk feil

 

Du slipper stadighet frem biler, men hvor mange andre gjør det? Jeg har aldri sagt med engang når en bil er bak deg. Selvsagt. Noen synes det men ikke jeg. Dere kan godt sykle foran meg litt men slipp meg fram ved et bussholdeplass eller noe hvis dere har flere biler enn bare meg bak og ingen av oss kommer fremover.

 

Problemet er ikke at du sto stille. Problemet er å bevise det i retten.

Er det fordi jeg har "troll" i navnet dere nekter å gi slipp på dette mølet? Det har i så fall ingenting med forumtroll å gjøre, men heller kulturen vår. Men samme faen, dere får nå bare holde på om det er så forbannet morsomt. Jeg har fjernet tråden fra mine innlegg, takket være dere idioter. Dette brukte å være en morsom tråd, men det var får dere begynte med all denne kvereleringen. Dere er nesten verre enn idiotene i Mini-anmeldelser i Film-forumet, og det sier jo sitt...

 

 

Du startet igjen ja. Du starter jo helt annerledes, leste du egentlig noe jeg skrev? Der ser du selv at en syklist og flere har kjørt INN i en bil. Endte med syklisten fikk skylden. Hvor får det deg til å si sånt?

 

Kan du ikke prøve å si hva retten kom fra til? Ettersom politiet tar bilder og ser omgivelsene rundt. Det vil da si været, føre dekkene dine og name it. Hvor en syklist traff bilen har veldig mye å si også.

 

Retten TRENGES ikke engang å komme inn i bildet, hvor får du dette enn? Er du helt kurka eller? Beklager men du virker jo helt fjern noen ganger. Retten blir det nesten aldri noe av i sånne saker. Ettersom vitner og mye annet kommer inn. Pluss politiet tar selv saken, jeg har selv vært og opplevd en ulykke! Politiet fikset alt, ikke noe rett. Politiet tok å ga fyren en bot for å ikke overholdt vikeplikten og fikk prøve tid.

Lenke til kommentar

Den illustrerer bare hvorfor dumme folk som ikke ser seg for ikke bør sykle i gangfeltet. Selv pleier jeg både å se meg for og slakke ned farten og har aldri hatt noen problemer. Kommer nok ikke til å gå av sykkelen med det første

 

Kanskje du har full kontroll, men generelt øker faren når syklende krysser feltet på sykkelen. Som eksempelvideoen viser så er det mange forstyrrende faktorer som bidrar til ulykken. Det står en mann rett ved overgangen, en annen sykkel komme langs veien. I tillegg er det tett trafikk begge veier. Det er mye å holde styr på for en sykkel som kommer i god fart. En full stopp ville gikk syklisten en bedre oversikt over trafikkbildet.

 

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Den illustrerer bare hvorfor dumme folk som ikke ser seg for ikke bør sykle i gangfeltet. Selv pleier jeg både å se meg for og slakke ned farten og har aldri hatt noen problemer. Kommer nok ikke til å gå av sykkelen med det første

 

Kanskje du har full kontroll, men generelt øker faren når syklende krysser feltet på sykkelen. Som eksempelvideoen viser så er det mange forstyrrende faktorer som bidrar til ulykken. Det står en mann rett ved overgangen, en annen sykkel komme langs veien. I tillegg er det tett trafikk begge veier. Det er mye å holde styr på for en sykkel som kommer i god fart. En full stopp ville gikk syklisten en bedre oversikt over trafikkbildet.

 

Det finnes alltid folk som gjør tåplige ting. Feks synes jdet virker lite kolkt å dure inn mot ett fotgjengerfelt i den farten med en kar som står og venter, og en bil som kan skjule mennesker parkert like ved fotgjengerfeltet. Det betyr ikke at jeg vil ha lastebiler generelt vekk fra veien.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det finnes alltid folk som gjør tåplige ting. Feks synes jdet virker lite kolkt å dure inn mot ett fotgjengerfelt i den farten med en kar som står og venter, og en bil som kan skjule mennesker parkert like ved fotgjengerfeltet. Det betyr ikke at jeg vil ha lastebiler generelt vekk fra veien. AtW

 

...og jeg vil heller ikke ha syklister fjernet fra veiene.

 

Men jeg vil at de skal stige av sykkelen...ihvertfall stoppe og forsikre seg om at det er klar bane...for å gjøre kryssingen sikrere.

 

Det skjer altfor mange ulykker i trafikken i forbindelse med sykler som krysser gangfelt...det må vi gjøre noe med.

Endret av ClintE
Lenke til kommentar
Det finnes alltid folk som gjør tåplige ting. Feks synes jdet virker lite kolkt å dure inn mot ett fotgjengerfelt i den farten med en kar som står og venter, og en bil som kan skjule mennesker parkert like ved fotgjengerfeltet. Det betyr ikke at jeg vil ha lastebiler generelt vekk fra veien. AtW

 

...og jeg vil heller ikke ha syklister fjernet fra veiene.

 

Men jeg vil at de skal stige av sykkelen...ihvertfall stoppe og forsikre seg om at det er klar bane...for å gjøre kryssingen sikrere.

Vil du at lastebiler skal kjøre i 20 km/t hele tiden også da? For å ta en annen analogi? Poenget er at enkeltvise idiothandlinger ikke viser noe i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Vil du at lastebiler skal kjøre i 20 km/t hele tiden også da? For å ta en annen analogi? Poenget er at enkeltvise idiothandlinger ikke viser noe i det hele tatt.

 

AtW

 

Jeg forstår egentlig ikke hva du vil frem til her??

Hvorfor skal lastebilene kjøre 20 km/t hele tiden? Hva har det med saken å gjøre?

 

Syklister har vikeplikt når de krysser gangfelt og øker risikoen for ulykker når de velger å krysse på sykkelen. Ganske opplagt i mine øyne..

Lenke til kommentar
Det finnes alltid folk som gjør tåplige ting. Feks synes jdet virker lite kolkt å dure inn mot ett fotgjengerfelt i den farten med en kar som står og venter, og en bil som kan skjule mennesker parkert like ved fotgjengerfeltet. Det betyr ikke at jeg vil ha lastebiler generelt vekk fra veien. AtW

 

...og jeg vil heller ikke ha syklister fjernet fra veiene.

 

Men jeg vil at de skal stige av sykkelen...ihvertfall stoppe og forsikre seg om at det er klar bane...for å gjøre kryssingen sikrere.

 

Det skjer altfor mange ulykker i trafikken i forbindelse med sykler som krysser gangfelt...det må vi gjøre noe med.

 

Vi må absolutt gjøre noe med det, men hovedproblemet her er de som bare suser over uten å se seg for. Det holder lenge å slakke ned til gangfart og gjerne stoppe helt, men å gå av sykkelen og trille over synes jeg blir unødvendig.

Lenke til kommentar
Det finnes alltid folk som gjør tåplige ting. Feks synes jdet virker lite kolkt å dure inn mot ett fotgjengerfelt i den farten med en kar som står og venter, og en bil som kan skjule mennesker parkert like ved fotgjengerfeltet. Det betyr ikke at jeg vil ha lastebiler generelt vekk fra veien. AtW

 

...og jeg vil heller ikke ha syklister fjernet fra veiene.

 

Men jeg vil at de skal stige av sykkelen...ihvertfall stoppe og forsikre seg om at det er klar bane...for å gjøre kryssingen sikrere.

 

Det skjer altfor mange ulykker i trafikken i forbindelse med sykler som krysser gangfelt...det må vi gjøre noe med.

 

Vi må absolutt gjøre noe med det, men hovedproblemet her er de som bare suser over uten å se seg for. Det holder lenge å slakke ned til gangfart og gjerne stoppe helt, men å gå av sykkelen og trille over synes jeg blir unødvendig.

 

Enig der, hvis du har full kontroll på at det er klar bane, eventuelt at bilistene viser klart og tydelig at de vil slippe deg over på sykkelen. Men da er vi tilbake til det jeg har nevnt tidligere i tråden med muligheter for misforståelser...vil trafikken i begge retninger oppheve forkjørsretten og slippe deg over? Så i mange situasjoner kan det lønne seg å hoppe av sykkelsetet og spasere over.

Lenke til kommentar

Gangfelt = stoppe og vente til bilene gir tegn til at jeg kan sykle over (som regel umiddelbart, av og til så tidlig at jeg ikke trenger å stoppe helt). De taper mye på å vente om jeg må gå over i sykkelskoa, og jeg hater å gå i dem. Det går forferdelig sakte. Om de ikke har så høy IQ kan jeg fint gå, men det er ikke ønskelig. Følger ellers alt av regler, og ser ingen praktisk forskjell på å kjøre bil og å sykle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...