Gå til innhold

Generell diskusjon rundt bilister og syklister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er, sålenge man gjør seg sett og kommuniserer med de kjørende: Kom deg over fotgjengerovergangen på nøyaktig den måten du vil! Det handler ikke om hvordan du karer deg over, men om du har forsikret deg om at det er trygt og passere først! :)

Yes, der traff du spikeren på hodet. Tror de fleste er enige i det utsagnet.

Syklistene må overholde vikeplikt for bilene og forsikre seg om at bilister i begge retninger har til hensikt å stoppe, først da er det trygt å passerre på sykkelsetet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Syklistene må overholde vikeplikt for bilene og forsikre seg om at bilister i begge retninger har til hensikt å stoppe, først da er det trygt å passerre på sykkelsetet.

Ingen forskjell på om man sykler eller går over i så henseende. Nok av biler som ikke stopper for fotgjengere i fotgjengerovergang heller.

Lenke til kommentar

Ingen forskjell på om man sykler eller går over i så henseende. Nok av biler som ikke stopper for fotgjengere i fotgjengerovergang heller.

Særdeles merkelig uttalelse! Du har virkelig en fiendlig holdning overfor bilister.

Lenke til kommentar

Særdeles merkelig uttalelse! Du har virkelig en fiendlig holdning overfor bilister.

Hvorfor merkelig, og hvorfor mener du jeg er fientlig?

Har du virkelig ikke opplevd at biler kjører over fortgjengeroverganger når de skulle ha stoppet? Det er en temmelig dagligdags opplevelse her i Oslo.

Dette handler simpelten om rasjonell opptreden for å unngå ulykker. Det er ikke godt for helsen å gå rett ut i en fotgjengerovergang uten å sikre seg at bilene har til hensikt å stoppe. (I min tid var dette noe som ble innprentet på barneskolen, de har kanskje sluttet med det)

Det er som kjent nok at en bil kjører over uten å se seg for at en ulykke kan skje. Så selv om 99% av bilene oppfører seg ordentlig til enhver tid er det fornuftig å være på vakt ovenfor de som ikke gjør det.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

http://dt.no/forbruk...rfelt-1.7534534

Ender med at fyren får tilbake førekort ettersom politiet sier selv at de syklende var kjørende.

Artikkelen siterer politiet til: "Foreløpig er det litt tidlig å konkludere med skyldspørsmål", men det hever altså du deg over og velger å konkludere basert på artikkelen fremfor å vente på vitneutsagn. Foretrekker måten politiet jobber på her gitt.

Her er et annet tilfelle:

http://www.sb.no/nyheter/gutt-14-kjort-ned-bakfra-av-bil-pa-sykkelstien-1.7535937

Lenke til kommentar

http://dt.no/forbruk...rfelt-1.7534534

Ender med at fyren får tilbake førekort ettersom politiet sier selv at de syklende var kjørende.

Artikkelen siterer politiet til: "Foreløpig er det litt tidlig å konkludere med skyldspørsmål", men det hever altså du deg over og velger å konkludere basert på artikkelen fremfor å vente på vitneutsagn. Foretrekker måten politiet jobber på her gitt.

Her er et annet tilfelle:

http://www.sb.no/nyh...stien-1.7535937

Hadde det vært snakk om en voksen syklist hadde det vært enklere, men her er det altså snakk om barn og da skal selvfølgelig bilisten utøve ekstra hensyn! Du kan ikke uten videre anta at barn kjenner og følger trafikkregler. Kjører du på en fotgjenger som går på rødt risikerer du å få skylda, kjører du på en unge er du nesten garantert å få skylda.

Tilfelle 2 er uansett en bilist som kjører på gang og sykkelvei, det blir noe helt annet...

Ang. bilister som ikke stopper ved fotgjengerfelt: Jeg pleier å slippe styret og la sykkelen trille en halvmeter framfor meg før jeg griper sykkelen i setet. Det får de fleste til å stoppe.

Og et lite tips: Uansett er det en fordel å kunne hive sykkelen framfor seg om man skal hoppe bakover for å unngå galninger med mursten på gassen. Bedre at de treffer sykkelen enn deg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Man har selvsagt vikeplikt som syklist i fotgjengerfelt. Men bilistene har ingen påkjørsplikt. Og som politiet påpeker i Aftenbladartikkelen, det er fullt tillatt å sykle over fotgjengerfeltet.

At bilisten som kjørte på et (syklende) barn (13-åringen) i et fotgjengerfelt fikk beslagelagt førerkortet er bare rett og riktig. Man ikke forvente at barn kan alle spissfindighetene i trafikkreglene, og det forventes dessuten av bilførere at de er spesielt oppmerksomme ved passering av fotgjengerfelt.

Lenke til kommentar
At bilisten som kjørte på et (syklende) barn (13-åringen) i et fotgjengerfelt fikk beslagelagt førerkortet er bare rett og riktig.
Tja, jeg er ikke helt enig i at du kan konkludere slik når du ikke kjenner de faktiske forhold. Det er riktig at Politiet (foreløpig) i denne situasjonen har vurdert bilistens kjøring som uaksom, men det finnes mange situasjoner der bilistene vil være uten skyld. Riktig at det stilles krav til aktsomhet ved passering av fotgjengerfelt, men det er ikke et krav at man har superkrefter, f.eks røntgensyn rundt gatehjørner osv.

Begge disse ulykkene ville sannsynligvis vært unngått hvis syklistene hadde steget av sykkel og gått over fotgjengerfelt.

Endret av ClintE
Lenke til kommentar
Begge disse ulykkene ville sannsynligvis vært unngått hvis syklistene hadde steget av sykkel og gått over fotgjengerfelt.
Tja, jeg er ikke helt enig i at du kan konkludere slik når du ikke kjenner de faktiske forhold. ;)

Jeg skrev "sannsynligvis" :) Hvis syklisten går av sykkel og forsikrer seg om at bilene vil vike så tror jeg det er gode sjanser for å unngå slike ulykker.

Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis det vises hensyn fra begge sider så er det slett ikke nødvendig at syklister må gå av sykkelen hver gang de må krysse veibanen. Bilistene må jo vente ganske mange sekunder ekstra på at noen går over veien i forhold til en syklist som sykler over når det er klart.

Lenke til kommentar

Ok, jeg gjentar meg selv fra tidlgiere i tråden..

Det at bilister og syklister taper noen få sekunder på dette blir etter min mening oppveid av en mye tryggere trafikksituasjon. Siden trafikkreglene sier at det er syklistene som har vikeplikt så er sannsynligheten for misforståelser mellom syklist/bilist meget stor. Husk at det er to kjørefelt som skal krysses, stopper bilisten i den ene retningen så er det ikke sikkert motgående bil har registrert en syklist som kommer i full fart.

Lenke til kommentar

Min erfaring både som bilist og syklist er at det ikke er noen problemer med å sykle over, hvis alle veifarende er ekstra oppmerksomme ved passering av fotgjengerfelt.

Hvis alle syklister står av syklene og går over i stedet for å vike og sykle når det er klart, så betyr dette at flere bilister må stoppe, og dette gir selvsagt dårligere trafikkflyt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...